Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt: Unna, Monster Lite, Ringstind 2 ???


PPe

Anbefalte innlegg

Hei!

Det jeg søker råd om er et telt som kan fungere som et solotelt for meg + en fuglehund som ligger i innerteltet. Dette teltet skal kunne fungere hele året, men jeg dropper nok å ligge på de øverste toppene midtvinters. Dette teltet tenkte jeg også skulle fungere som et lett telt for madammen, meg og bikkja, når vi vil tenke gram når det er sommer og pent vær, mer som et lite krypinn.

Selv har jeg kommet fram til at det står mellom Hilleberg Unna 2 kilo, Helsport Ringstind II 1,7 kilo, Helsport II 2,4 kilo (billig-telt, har sett det på fjellet, faktisk overraskende solid!!), Ferrino Monster Lite II 2,3 kilo, Ferrino Monster Lite III 2,5 kilo.

Mest aktuelle er Unna og Monster Lite-teltene. Ser ut til at det er disse som tåler mest. Hadde Unnaen vært noe bredere innvendig hadde det ikke vært noen tvil, da hadde jeg valgt dette.

Samtidig frister Monster Lite-teltene. Imidlertid finner jeg veldig lite om disse modellene. Mitt kjennskap til éndukstelt er også minimal. Teltet vil nok brukes mellom mars og november, men mest mellom juni og oktober. Hvordan vil en slik duk fungere på sommeren med varmt vær?

Kan noen ta et valg for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Helsports Rondane III - 2,2 kg

Da får du bedre plass til deg og bikkja. Tar du med madammen og la bikkja ligge i forteltet.

Kan ikke levende forestille meg at både madammen, bikkja og du får plass i et Ringstind telt...

Jeg innbiller meg at Rondane er mer vindstabilt en Ringstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan stryke Ringstind 2. Det mangler stormmatter, litt snefokk og forteltet er fullt av julestemning.

Mitt kjennskap til éndukstelt er også minimal.

Såvidt jeg husker var ikke Monsen helt fornøyd med enduskteltet. Han ga det vel til en Japaner på Nordkapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsports Rondane III - 2,2 kg

Da får du bedre plass til deg og bikkja. Tar du med madammen og la bikkja ligge i forteltet.

Kan ikke levende forestille meg at både madammen, bikkja og du får plass i et Ringstind telt...

Jeg innbiller meg at Rondane er mer vindstabilt en Ringstind.

Selv om vi ikke er så veldig store, så har du nok rett, et Ringstind blir nok for lite. Monster Lite er nok ute av bildet, fant en liten sak som sier at dette teltet ikke egner seg i regn og sommerstid.

Rondane III har vært/er en kandidat, men da kanskje mer som et allsidig telt for vår sommer og høst.

Kan det imidlertid konkurrere i vindstabilitet med Unna som har kuppel? Vil et Rondane III kunne fungere vinterstid for meg og hunden?

I utgangspunktet var jeg ute etter et solo-telt som kunne brukes som krypinn for to på sommeren. For turer med 2-3 tenkte jeg å handle et større telt. Kanskje Rondane III seiler opp som en grei allrounder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane 3, eller Fjellheimen 2 Camp er greie forslag, Nallo 2 GT et annet. Vær obs på at alle disse teltene har den bakre ventilen helt nede ved bakken. Helsport kan sy om teltene slik at du får en ventil høyere opp bak, samt evt stormmatter, tror det øker vekta med 300-400 gram alt i alt. Om vinteren vil snøfall tette igjen de lave bakre ventilene, så du må ut og børste bort nysnø før du evt fyrer opp noen primus inne i teltet. Det kan også bli plagsomt med kondens/islag ved utiltrekkelig lufting. Et annet forslag kan være Hillbergs Allak, om du aksepterer å gå litt opp i vekt, det burde fungere til alle dine formål, men veier om lag 2,9 kg. Se også Hillebergs Kaitum 2 på 2,8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Lars Monsen ikke liker enduks telt er IKKE det samme som at de ikke funker! Men det må være en pustende duk, ellers kan nok kondensproblemene bli litt vel store. Bibler lager nok telt som kan tilfredstille kravene dine rent bortsett fra vekt. Og prisen er heller ikke snill... Bibler Eldorado er ikke langt unna et Unna i størrelse feks.

Og et Rondane-telt fra Helsport veier ikke 2.2 kilo! Først må du legge til de 10% Helsport sier at vekten kan variere med, så kommer vekten på barduner, plugger og pakkposer :?

Men hva med en av de andre selvstående teltene fra Hilleberg? Allak feks. Vekten er ikke altfor ille, plassen virker allright og det burde tåle ganske mye når du ser på konstruksjonen. Prisen derimot er jo ikke helt snill her heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på Hilleberg sine tunnel telt. Nammatj eller nallo. Disse er vindstabile i massevis, du sier jo du ikke skal bo på topper midt vinters. Nallo sin lufting kan bli litt problematisk ved mye snø. Selv har jeg ikke opplevd større problemer med luftinga i mitt nallo, heller ikke midtvinters. Velger du Gt modellen får du 2 innganger og en herlig stor plass i forteltet. Vekten er heller ikke veldig mye mer enn unna som ikke egner seg for 2 eller hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Lars Monsen ikke liker enduks telt er IKKE det samme som at de ikke funker!

Poenget var vel ikke om han likte teltet eller ikke, men han klarte ikke å holde det tørt inne i teltet. Jeg har ikke helt troen på endukstelt vinterstid. Legger det seg snø på teltduken så har du vel lagt et lokk på pusteegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et Rondane-telt fra Helsport veier ikke 2.2 kilo! Først må du legge til de 10% Helsport sier at vekten kan variere med, så kommer vekten på barduner, plugger og pakkposer :lol:.

Har vært på XXL med vekt som man veier fisk med og veide Helsport Rondane,og det veide 2.7 kilo med alt. Fjellheimen 3camp veide 3.18 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Ser noen tipser om telt som kryper godt opp mot 3 kilo. Ikke det at noen gram her og der utgjør det store, men siden dette i alle hovedsak vil bli et solotelt så går min vektgrense rundt 2,5-2,7 kilo. En plass må man sette strek.

Ser at bl.a. Etsvends tipser om Nallo, skal ta en titt på det. Du sier at Unna ikke egner seg for 2 eller hund. Nei, tenker ikke å kjøpe teltet for at det skal brukes til 2. Tanken er vel i såfall at det skal kunne brukes som krypinn for 2 i pent vær. Skjønner nå etterhvert at Unna ikke egner seg til det siden 110 cm / 2 = gir 55 cm på hver noe som kanskje er noe lite. Litt ironisk er det imidlertid at Helsport sitt ekstremtelt Svalbard 3, gir 175 cm / 3 = 58 cm til hver person, og det er på det bredeste...

Flott at Helsport kan sy om ventilene, jeg skal se mer på Rondane III og Nallo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel ikke om han likte teltet eller ikke, men han klarte ikke å holde det tørt inne i teltet. Jeg har ikke helt troen på endukstelt vinterstid. Legger det seg snø på teltduken så har du vel lagt et lokk på pusteegenskapene.

Mente det ikke som en kritikk av deg personlig, men jeg har i det siste truffet endel mennesker som mener at utstyrspreferansene til Lars Monsen har blitt en fasit for om utstyr er bra eller ikke. En av enduksteltene Monsen prøvde (og ikke likte) var Rajd fra Hilleberg, som har samme duk som lettvektsteltene deres, dvs en ikke pustende duk. Her blir det naturlig nok mer kondens. Mens feks Biblers endukere har en duk som puster, og fint klarer det under snø. Snøen er jo ikke helt tett på noe som helst vis. Dekker du teltet med et islag derimot er det kanskje større problemer. Men ellers har jo endukstelt lufteluker de også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det ikke som en kritikk av deg personlig

Tok det heller ikke personlig :?

Jeg synes det er flott at vi er uenig. Da får du sjansen til å overbevise meg. Monsen er selvfølgelig ingen fasit, men han fikk nå vann inn i teltet da. Tror nok vi må ta inn over oss at utstyrskommentarer fra kjente personer som f.eks.Torry Larsen, Lars Monsen og Børge Ousland vil veie noe tyngre enn uttalelser fra almuen. Det aller beste er likevel egne, eventuelt venners erfaringer, og hvis du har gode erfaringer med Bibler sin enduks så skal jeg på ingen måte overbevise deg om noe annet.

Må vel komme med en liten innrømmelse. Det er vel rundt tyve år siden jeg lå i enduker om vinteren, og det var ingen god erfaring, men utviklingen har jo sikkert tatt kvantesprang siden da.

Jeg er vel egentlig en todukstilhenger, men på utstyrsfronten er jeg rimelig romslig. Funker det så funker det.

Gresshoppa Iglo er vel det absolutt beste teltet jeg noensinne har overnattet i om vinteren. Lunt og godt. Kunne holdt varmen med en fyrstikk. Bare en bakdel, det veide 1 tonn :P , du vet 4-manns telt med dobbel bomullsduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp ett Ringstind 2, har nå fått prøvd det på en toukers tur i Børgefjell og er godt fornøyd. Mitt formål med teltet var et solotelt for meg selv og bikkja, for bruk på sommerstid. Til det er det svært bra. Det er lett, raskt å sette opp, god nok plass til nevnte bruk og i tillegg er forteltet romslig nok til at det tillater fyring med primus (under forutsetning at du har noe erfaring med primus). Skal du ha med både bikkja og dama på tur så bør nok en av dem ligge utenfor teltet :lol:

Som vintertelt faller det også helt klart utenfor. Dette pga av manglende stormmatter, om vinteren vil jeg ha et større fortelt og et telt som tåler litt mer uvær.

I bladet friluftsliv sine nettsider finner du test telttypen du etterspør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.