Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag i Bodø?


Epic

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har noen fine turforslag i Bodø området? Vi skal være ute fra torsdag til søndag og har med sykkel. Skulle egentlig ut til Lofoten og sykle der, men siden det er meldt veldig mye vind tenkte vi å holde oss i Bodø området. Noen som har erfaring med turmuligheter her? Det trenger ikke bare være snakk om sykkelruter, men også muligheter til å gå på topper og andre steder.

Noen forslag? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere i sommer var jeg på Kjerringøy (ei halvøy 3-4 mil nord for Bodø). Vi besteg da Eidetinden (1020 moh). Tydelig sti opp skardet på Sørvest-sida av tinden, deretter jevn stigning helt til topps, og med utsikt utover Vestfjorden med Lofoten i det fjerne. Vi så også hval på denne turen, noe som for meg var et eksotisk innslag.

Der bekken fra skardet renner ut i havet er det en usedvanlig fin leirplass (nersida av veien). Flat gresslette til teltene, ei lita strand og i ly av trær. Bord og benker var det og der.

Minuset er at dere må ta ferge over Mistfjorden, men det er det verdt :shock: Som ellers langs Nordlandskysten er strandflata velutviklet. Sykkelvennlig område med få bakker. Kjerringøy har for øvrig mye kystkultur å by på, uten at jeg vil gå nærmere inn på dette. Anbefales!

Mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mange bra turområder her.

En av mine favoritter er Falkflågdalen, som er i grei sykkelavstand fra Bodø. Du sykler fra byen og sørover langs kystriksveien til du kommer til Valnesvannet. Gå innover på god sti langs venstresiden av vannet og du er i dalen etter ca. 30 minutter. Lars Monsen har skrytt mye av dalen, og der er det flotte naturopplevelser og gode muligheter for fiske. Et kjempeområde å bruke noen dager i! Du må kjøpe et privat fiskekort som selges på butikken rett etter Saltstraumenbrua.

Toppturer er også mulig med utgangspunkt i Falkflågdalen; gå opp til Dalsvatnan og prøv indre og ytre Sandvasstind, henholdsvis 1073 og 999 moh.

Turistforeningen har en populær hytte - Lurfjellhytta - lengre inn. Den når dere greit samme dagen, hvis dere ikke fisker bort tiden :shock: Derifra kan en også forsøke seg på Lurfjelltinden 1284 moh.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.