Gå til innhold
  • Bli medlem

Rando utstyr til vintern :D trenger hjelp


ice_cold87

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Skal kjøpe meg nytt utstyr til vintern, og trenger litt anbefalinger om hva jeg trenger!

Jeg skal ha rando, men lurer på hva jeg skal velge.

Utstyret skal brukes kun til bestigning av topper + nedkjøring, da jeg på flatmark kommer meg frem på andre måter. Så det jeg vil ha

er utstyr som "tåler" harde nedkjøringer, og som føles bra akkuratt på dette området.

Vekt bryr jeg meg ikke alt for mye om, men skal selvfølgelig ikke være alt for tungt!

Jeg har tidligere gått en god del toppturer med telemark, men har nå tenkt å bytte.

Foreløpig har jeg sett på

Vôlkl Katana (jeg står veldig mye pudder)

Marker Duke

Støvler vet jeg ikke helt hva jeg burde ha.

I hovedtrekk vil jeg ha utstyr som er lagd mest for nedkjøringen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg ville anbefale duke. De må monteres veldig stramt, slik at de kan være vanskelige å komme inn i når det er litt løssnø. Med alpin-sko og veldig tight montering fungerer de bra....men har opplevd et par stygge saker med de med randosko montert tight - men ikke veldig tight. Har løst ut på traverser der jeg har måttet gå på kanten (dvs. travers av bratt isete helning - partier der du må stole på bindingen). Man må også ta av seg skiene for å skifte mellom gå/kjøre mode.

Personlig foretrekker jeg Dynafit bindinger, men noen av modellene kan ha problemer med at skistopperne ikke løser ut slik de skal. Dynafit er også noe herk i bølgende terreng siden man må ta av seg skiene for å skifte fra kjøre til gå mode (andre veien går greit). Fritchi er klart enklest i bruk, passer alle sko men har et litt svakt bakparti (den som låser bindingen ned/hel-løfteren brekker lett).

Selger forøvrig mine rando-sko Garmont G-Ride. Str.44 kroner 1000 ferdig prutet. Gode sko, men passer ikke foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke samme utstyr til kiting ville jeg droppet dynafit-bindinger. De er lette men vanskelig å få på mens du har kiten i lufta. Det går men blir ofte mye banning.

Selv bruker jeg Fritchi Freeride-bindinger som funker fint for meg. Jeg har kjørt disse hardt og aldri klart å ødelegge de. Av sko bruker jeg Scarpa Tornado som også er bra. Ikke så god å gå i som mine andre Dynafit-sko, men bedre på nedkjøring. Hva du bør velge er vel en smakssak, men til kite er randonne et must etter min mening. Særlig etter den gang jeg måtte gå nesten en mil med slalåmutsyr på Hardangervidda - uten staver. Aldri mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Katana selv, kjenner en del med den, og alle er fornøyd. Planen min var Duke, men har slått det fra meg. Det er en freeride binding, det er mulig å gå litt med den, men ikke lange turer. Kjenner noen som har brukt den og byttet tilbake til Fritshi. Ikke gøy å stå midt i en travers, med knekt binding. Støvlene må av når en skal fra gå til kjøre modus. Ett annet problem er at utslaget ikke er stort nok, så det går ikke å gå bratt med de. Som freeridebinding er det førstevalg, men nødløsning til topptur.

Men hvor mye veier du, og hvor hardt kjører du? Veier du over 100 kg, og tar mange høye dropp vet jeg ikke om du har noen alternativ. Til pudderpumping ville jeg gått for dynafit, selv om det ser litt rart ut på Katana. Har selv Fritshi, og veier 95 kg. Ikke noe problem, men jeg dropper sjelden høye klipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dropper aldri høyere enn ca 5 meter, hopper litt i park av og til og..

når det gjelder kjøring kjører jeg jo ganske hardt, men ikke sånn sinnsykt. Med kitingen går det derimot ganske hardt for seg.

lurer på om fritshi binding er et bedre alternativ kanskje..

veier forresten rundt 92 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du både tyngre og dropper høyere enn meg. Har kjørt mine fritchi freeride relativt hardt, men veier bare ca 75 kg og dropper sjelden mer enn 3 m ved off-pist. Så det er ikke sikkert at mine erfaringer er helt relevante for deg. Men for meg har mine trofaste freeride funket fint både til kiting og generell skikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finnes bare ett alternativ: Dynafit støvler og bindinger. Vridningsstive som f.., ekstremt lette og svært gode å gå på flatmark med. Har prøvd fritchi og div., men der vrir bindingene seg om du drar på skikkelig. Marker Duke er gode, men svært tunge å gå med før nedkjøringa starter. Jeg er superfornøyd og de har fungert feilfritt til topptur i Romsdalen, Jotunh., Oppdal, løssnø og skareføre, samt langtur med pulk Krossbu-Leirvassbu. Kan bruke fatski og smalere ski. Dynafit har støvler som er alt fra svært myke til like stive som alpinstøvler (120-140). Har aldri fått gnagsår på flatmark. Innerstøvlen customtilpasses med varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem å klikke inn i disse bindingene med litt trening. Kiter både med Dynafit og vanlige alpinbindinger.

Jeg pleier forresten selv å launche med skia på og da er det ikke noe problem uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også tenkt å konvertere til Randonee-utstyr i vinter.

25 år med telemarkski gjør at knærne ikke har godt av mere :lol:

Er da Dynafit bindinger og støvler er greit valg hvis jeg vektlegger vekt som 1. prioritet?

Bruken er toppturer med underlag som varierer etter det som byr seg. Fra hardt til pudder.

mvh

Kardam

(med utslitte knær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Du kan benytte Dynafit til nesten alle typer ski og grader av skikjøring. Fra ultralette carbonski til fete pudderplanker. Vet om folk som har Dynafit på f.eks Vølkl Sumo. Skal selv sette Dynafit på et par ski med 100mm under midten i år for bruk til topptur der nedkjøringen er 1. prioritet. Har i tillegg ett par slankere og lettere ski til lengre toppturer.

Ta deg tid til å velge støvel ut fra ditt bruksområde. Det er stor forskjell fra de letteste "langrennstøvlene" til de mer freerideorienterte støvlene. De letteste støvlene blir fort for myke på nedturen. Har selv Scarpa Spirit 3 og er fornøyd med den. Lett og god oppover og nok støtte utfor. Kunne kanskje ønske meg noe mer støtte men ikke på bekostning av opptur egenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du bryr deg mest om nedturen er Alpin trekkers et godt alternativ. Da kan du ha vanlige sko og bindinger pga du bare "setter" oppi adapterne i de vanlige bindingene på vei opp. Funker ikke så gått når du går skrått opp... Jeg har hørt at plastiken er litt skrøpelig, men jeg har selv ikke opplevd det..

post-5092-133474588628_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastikken på AT er litt skrøpelig - men det er vel mest spenna bak som ryker. Mine fungerte ikke så bra med Salomon 912 i oppoverbakker. Når trykket ble hardt nok bakover flyttet bakbindingen seg bakover slik at den løste ut forran. Dette er en sikkerhetsmekanisme som skal håndtere fall bakover etter hopp o.l. Stavene må også forlenges en god del - det blir litt som å gå med stylter. Jeg veier 85 kilo. Coni har lånt mine, og elsker de. Han er litt lettere og har litt lavere modell bindinger - muligens uten 3d utløsningen? Jeg hadde forøvrig tilsvarende problem med marker rando-bindinger. Det er mulig at problemet kan løses ved å utvide AT'en maks, slik at bakbindingen står i maks spenn....man da blir de vanskelige å ta på i løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.