Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdvassvegen: Lomværer hva er det?


morten

Anbefalte innlegg

På kartet nord for Leirdalen og Bøverdalen forekommer en merkelig bekk på kartet. Den heter Galdvassvegen og renner ulogisk bortetter fjellsiden og krysser andre bekker. Min første reaksjon var at den måtte være tegnet feil inn, men så tenkte jeg kanskje det er en større konstruksjon for å lede vann ned til den tørre dalen?

Noen som vet. Den begynner oppe ved Søre Runningen og renner rundt Netosæterhøe og videre over mot Bøverdalen. Men det ser fortsatt helt ulogisk ut på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lom og nabokommunene er de nedbørsfattigste i landet. Det regner mindre enn i Sahara. Det du har sett er utgravde "bekker" (Kalles "tepping" eller noe sånt tror jeg??) som skal lede vann ned i dalen. En effektiv måte å kontrollere smeltevannet på for å lede det ned til gårdene i dalen.

Hvis ikke jeg husker feil så har Lom en trespade i kommunevåpenet, som symboliserer gravingen av disse kanalene. Det fins flere mil med slike kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - ja det stemmer at dette er vassvegar som vart grave for å få vatnet frå fjellet ned til bygda. Det finst mange slike vassvegar rundt omkring i Lom - og dei fleste er svært gamle. Det vart rekna som skikkeleg ingeniørkunst å planlegge desse vassvegane - og det ser faktisk ut som om nokre av desse renn mot bakken.... Det var visst ein kar dei kalla "Vass-Per" som var den mest kjende vassvegkonstruktøren.

Ei tepping er en oppdemd dam der vassvegene ofte starta. Dei "trespadane" i kommunevåpenet til Lom heiter "skjeltreko" på dialekta vår, og vart brukt til å skvette vatn utover jorde og åkrar med. At desse blir brukt i kommunevåpenet vårt viser kor viktig dette med kunstig vatning har vore for oss opp igjennom tidene, og vassvegane er rekna for å ha vore sjølve livsnerva for bygdene våre.

Vassvaglen på Fossbergom (Lom sentrum) er eit symbol på desse gamle vassvegane.

Eg er sjølv medeigar i ein slik gamal vassveg som heiter Byrvassvegen. Den er spesiell på den måten at vatnet er ført over eit elvefar i eit høgtrolag. Dette er uthola stokkar lagt opp på høge bru-kar over elva. Denne vassvegen fører vatn frå Kleppdalsbekken over elva Gjerdinga og ned til gardane i Byrgrenda i Garmo (rett vest for Byrbergtunellen mellom Vågå og Lom). Dette høgtrolaget ligg ikkje så langt frå vegen som fører opp frå Garmo til Brimi Fjellstugu, dersom nokon er interessert i å sjå.

Eit gamalt ordtak frå Lom seier "skaffar Vårherre oss sol, skal vi sjølve skaffe væte".

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt Lom finnes det mange vassveger. Bordvassvegen er den mest "kjente", den er nå "oppusset" og merket, slik at alle og enhver kan gå tur i lett terreng langs den gamle vassvegen. Det er jo kanskje en grunn til at kommunevåpenet vårt er Skjeltreko, brukt til å spre vann på jordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.