Gå til innhold
  • Bli medlem

letvekts 3 manns telt. forslag??


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et nytt telt så fort som mulig. Drfor lurer jeg på om noen av dere har et forslag til kjøp av et lettvekt telt ? minimum 3 manns telt? Og hva slags telt bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 telt, men det kan nok neppe kalles lettvekt. Teltet veier 3.9 kg. Når det er sagt så er det et virkelig bra telt. To utganger med to "fortelt. Rommelig telt med god takhøyde og gode løsninger for lufting.

Den eneste svakheten etter min mening er noe høy støy ved kraftig vind, men det har vært et problem på de fleste tunneltelt jeg har brukt.

Hilleberg Nammatj 3 er noe lettere, det veier 3.0kg. Jeg har dog ikke noen erfaring med dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Nammatj GT er min personlige favoritt. Kan diskuteres om det er en lettvektsmodell, men den er betydelig lettere enn andre telt i sin klasse.

Ellers kan det nevnes Helsport Rondane og/eller Børgefjell Light 3Camp samt Hilleberg Nallo.

www.hilleberg.se

www.helsport.no

http://www.sportsnett.no/

Ellers har både Bergans og Fjellreven fine telt. Spørs vel hva du skal bruke det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Rondane-3 er verdens letteste og mest kompakte 3-mannstelt. 2,3 kg + plugger og barduner.

Dessuten er det utvilsomt et meget solid telt.

Helsport har i sin nye katalog moderert seg til å si at Rondane er "et av verdens minste og letteste" 3 mannstelt. Det samme gjelder Stetind i en 1-2 personers klassen.

Å påstå at de var verdens letteste var dirkete feil :-) og ble visst nok tatt ille opp av andre produsenter.

At Rondane er et bra og lett telt kan vel ingen motsi. Se forøvrig omtale her http://www.friluftsliv.no/article.php?sid=214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helport Rondane er skikkelig telt ja. Har bare prøvd 3-mannsteltet på 2mannstur, og det var passe størrelse. Hvis dere stort sett kommer til å være 3 stk, ville jeg gått for 4-mannsutgaven. Så mye tyngre er det ikke, og bedre komfort (dvs tumleplass og bagasjeplass) får du også.

Hvis noen har et 3manns Rondane til salgs, kan jeg være interessert i å kjøpe det forresten.

Hilsen Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Hvis du er opptatt av vekt på teltet så sjekk at teltet du får i butikken ikke veier mer enn det som er oppgitt i katalogen. Mye lureri her. F.eks så jukser ofte Helsport litt, særlig på lettvektsteltene. De skriver "+/- 10% grunnet materialvariasjoner", men lettvektsteltene er stort sett +5-15% tyngre enn oppgitt vekt. Dette utgjør fort en 300-400 gram på et tremannstelt.

Vekt oppgis også ofte uten plugger og barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helsport har gode telt, med det irrriterer meg veldig at de snyter på vekta og konskvent oppgir dem som lettere enn det de virkelig er.

Som alternativt til Rondane, har du sjekket ut North face roadrunner 33? Tresongers tremannstelt på 3.68 kilo, og litt mer sexy design enn Helsport og Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.