Gå til innhold
  • Bli medlem

nordkapp-lindesnes noen som har syklet denne distansen før?


FjellMannen

Anbefalte innlegg

Annonse

Vel, hvis man følger E6 er dette en av de kjedeligste sykkelturene som finnes. Dette med unntak av Nordkapp til Skarberget, 12 mil forbi Narvik som var rimelig interressant. Resten er kjedelig sykling. Fauske til Oslo var direkte søvndyssende.

Moralen ? Ta av E6 like før Tromsø, ta deg ut dit og ta fergene på yttersia via Tromsø, Kvaløya, Senja, Vesterålen, Lofoten og Helgelandskysten til Namsos og sikkert over Fosenhalvøya til Trondheim. Laaaaaaaaaangt mer interressant enn snorke-festivalen Fauske-Oslo.

Ved Mjøsa kan det være en god ide å skjære over fra Gjøvik til Jevnaker og deretter ned Tyrifjorden til Skien. Deretter lett ned E18 forbi Kristiandsand og til Lindesnes.

20 dager ? Det burde la seg gjøre. Sjekk fergetidene og kjør på dem. Google Earth burde vel også gi deg en anelse om terreng.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vell tur nå tenker jeg! bare lurer på hvordan jeg skal komme meg til nordkapp.... for å starte

Du tar fly til alta, så tar du bussen, eller hurtigruta( fin opplevelse å ta hurtigruta) fra alta til honnigsvåg.

På kaia kan du enten ta taxi, eller buss vis det går, opp til nordkapp, eller du kan spørre lokale om å kjøre deg opp for en billig penge.

Vi her oppe er som oftes veldig snille, og på en såpass liten plass som honningsvåg finnes det nok mange snille sjeler.

Når du er oppe på Nordkapp så har du ihvertfall en fin tur ned igjen til honningsvåg 8)

Va jo ei dame, mene ho hete Gunhild, på P3 eller Radio Norge som syklet samme distanse... ho skulle vel lage ett program av det å?... mene det va Nrk p3.

Søk på nett om du finner :D

Buss og lokalbåter i Finnmark finner du på www.ffr.no

Hurtigruta.. finner du på www.hurtigruten.no

Billig flybillett finner du på www.flybilligst.com

Ja.. å en ting til...go tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er nettopp tilbake fra å ha syklet Trondheim-Nordrollnes i Troms, og kan ihvertfall fortelle om litt av vegen.

Turen min gikk Ferga (Flakk-Rørvik) til Fosen, riksveg 720+riksveg 17 til Namsos, via riksveg 769+771, tilbake til riksveg 17, via Vega. Via Vassdalsvik for å unngå Svartistunellen. Hurtigruta Ørnes-Stamsund, og virring rundt i Lofoten før jeg fortsatte inn E10, ferge til Kaljord, riksveg 822+83 til Harstad...

Flott tur. Nydelig vær. 10 ferger. 1 stopp med Hurtigbåt (Tidligere ferge Nesna-Stokkvågen, unngår noen tunneler). Hviledag på Hurtigruta. Egentlig en kosetur. For avvekslingens del ble det tid til daglige badepauser, dresinsykling i Namsos og innsamling av GPS-tracks av småveger for openstreetmap.org, derfor blir det litt vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid jeg har brukt på fremdrift. (GPSen klokket inn ca 100km per dag i snitt, men den var jo med hele tiden.)

Trikset er å velge de vegene med litt mindre trafikk. Der du vil følge korte stykker med tyngre trafikkerte veger, kan det være en ide å passe inn disse etappene på kvelden, da det er mindre trafikk. Flere steder kunne jeg sykle en time uten å møte en bil på vegen. (En tysker jeg møtte hadde tilogmed syklet Svartistunellen på kvelden.) Det eneste aberet med mindre trafikkerte veger er at det er tilsvarende langt mellom, bensinstasjoner butikker, kafeer og campingplasser. Jeg fikk god bruk for kokeapparat, real turmat og havregryn+tørrmelk, selvom cafe + fersk frukt og grønt var førstevalget for denne turen. (Likevel er nok kokeapparat det første jeg hadde lagt igjen for å redusere pakkvolum. 50l+8l er ikke allverden.)

Fergeruter er et must på de litt sære fergene, men dette får du på ferger og turistkontor på vegen. På selve rv17 er dessuten fergene nogenlunde siviliserte, med maks 2timer ventetid i turistsesongen.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla Lindesnes-Nordkapp i sommer, og brukte ca 18 dagar. (Inkl. en hviledag i Steinkjer) Så det går sikkert fint på 20 dager viss du ikke har alt for mye bagasje eller sterk motvind hele veien. Løypa mi blei i overkant av 300 mil, så det er også gode muligheter til å sykle en del kortere enn dette. Jeg sykla vestlandet opp til Trondheim. Kan anbefalest viss du liker fjell og fjorder og ikke har noe i mot motbakker(og nedoverbakker). Ellers sykla jeg via Fosenhalvøya, endel av riksveg 17, holdt stortsett E6 fra Mo i Rana bortsett fra riksveg 87 fra Bardudalen til Tamokdalen som gikk i veldig fin natur.

Viss jeg hadde sykla på nytt ville jeg:

-Hatt lettere gir på sykkelen enn 39-25

-Sykla via Lofoten i stedet for E6.

-Tatt meg bedre tid til å nyte turen.

-Planlagt ruta på forhånd, ikke underveis.

Når jeg reiste hjem sykla jeg til Honningsvåg, tok buss til Alta og fly videre. Var visst det billigeste alternativet for å komme seg sørover igjen, i følge turistinformasjonen i Honningsvåg.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.