Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 5: Ringere sikkerhed?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej Alle.

Jeg står overfor at investere i et Helsport Svalbard telt. Jeg skal bruge teltet både til sommertur med familien, MEN også til vinterbrug med en kammerat.

Svalbard 3 modellen får fremragende anmeldelser og gode ord med på vejen fra vinterfjeld folk, ekspeditionsbrugere osv. Især vindstabilitet og storm/snemåtter tiltaler mig (efter oplevelsen af storm med orkanstyrke vindstød i et telt ved Finsei februar i år.)

MEN (og dette er mit spørgsmål): 5 personers modellen er jo lidt højere (5 cm) end 3 high modellen, betydeligt bredere end 3 modellen, men ikke meget længere end 3 modellen. Giver 5 modellen anledning til en ringere sikkerhed, vindstabilitet osv. end 3 personers udgaven? (Alt andet lige, siger min fornuft mig at et større telt står mindre godt i stormvejr end et mindre telt af samme model-type, men er dette en forkert antagelse?)

Evt. erfaringer med 5 modellen i kraftig vind, på vinterfjeld modtages med tak!

Med venlig hilsen

Jakob

De to miderste mål er henholdsvis 3 High og 5 personers modellen:

X_Trem_Svalbard_Illustrasjo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Svaldbard 5 i ganske kraftig vind uten problemer. Har opplevd at glidelåsen i ytterteltet gikk i stykker om vinteren i kraftig vind. Ellers har jeg bare positive opplevelser med dette teltet. Teltet er litt for trangt til at fem personer kan sove konvertabelt der, men vi har vært 5 gutter på helgetur i teltet om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ordne det selv? Og dette på et nyt telt?

Nei, teltet var ikke nytt. Det er flere år og brukt mye. Litt usikker på årsaken men det var selve "låsen" i glidelåsen som gikk i stykker. Det var sterk vind og det snødde mye, slik at teltet var strammet hardt og selve "låsen" falt fra hverandre ved lukking av glidelåsen. Mulig at teltet var strammet for hardt og at det derfor ble for stor belastning på glidelåsen. Vi fikset glidelåsen med sikkerhetsnåler og ducktape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Svalbard 5 teltet.

Tror ikke høyden på teltet vil utgjøre den helt store vindfangsforskjellen. Svalbard 5 er jo bare 5cm høyere en Svalbard 3high...

Hovedgrunnen til at du ser mer omtale av Svalbard 3-teltet enn 5-teltet er nok at 3 teltet er mer egnet til vinter for ekspedisjoner med 1-2 personer. Det har mindre vekt. 5-teltet er rett og slett unødvendig stort for 1 eller 2 personer.

Jeg gjorde også en vurdering mellom 3 og 5 teltet etter at jeg hadde bestemt meg for Svalbard modellen:

Vind

I utgangspunktet tror jeg siden konstruksjonen av teltene er like 5 er bare utvidet litt i alle kanter at teltene tåler omtrent like mye vind. Det sier seg jo selv at 5 vil fange mer vind - men tror likevel forskjellen er minimal i praksis. Nå har jeg ikke prøvd begge teltene og det "barskeste" jeg har vært med på med 5er teltet er Hardangervidda med sludd og stiv kuling i november. Teltet ble slått opp i mørket mens det sludddet. Også fort man hadde fått opp kryssbuene og et par bardunder stod det støtt. Når hele teltet var oppe stod det fjellstøtt, og vi lå ikke i noe spesiell le - selv om vi trodde vi gjorde det - vi oppdaget først dagen etter at vi lå rett øst for et vann (vestavind) og ikke bak en liten åsrygg. Navigere i mørket med vind og sludd er nesten umulig.

Plass og vetk.

Hovedgrunnen til at jeg valgte 5-teltet fremfor 3-teltet er plassen. 5-er teltet veier "bare" 450 gram mer enn 3-er teltet. Og siden jeg tilnærmet aldri drar alene på vintertur, men som regel er 2 eller fler blir det straks mer komfortabelt. Vinter er pulk - uansett for meg - og da har ikke 450g så mye og si.

For vintertur er 5-er teltet som en katedral for 2 og passe for 3. Kan ikke forestille meg noe serlig mer enn 2 i 3-er teltet. For sommer tur vil jeg stort sett velge ett lettere telt. Men Svalbard 5-teltet er perfekt til sommer tur for mor, far og to barn. Noe særlig mer enn 4 voksne på sommeren tror jeg må bli veldig intimt..

Ellers kan teltet anbfalles. God gjennomlufting - samt at hotell-loft (tørke-nett) er standard.

Kvleden med stiv kuling og i novmber fyrte i forteltet og temperaturen steg raskt til 15-16 grader. Fyring i innertelt gir fort opp mot 30 grader. Så teltet er ikke for stort til å få opp varmen selv om det blåser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Trulte.

Tak for svaret. Netop samme argumenter peger i retning af 5 personers udgaven. Og min næste vintertur bliver igen på Hardangervidda. Så lidt vind skal det kunne tage :)

Har du nogle billeder fra dine turer?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Svalbard 3 og Svalbard 5, også under litt røffe vêrforhold. Det er på alle måtar eit kjempegodt telt og det er veldig greit å få gravd ei skikkeleg kuldegrop/kokegroup, ikkje mange telt som både er vindstabile og som gjer ei slik moglegheit.

Fordelen med 3' utgåva er at den er ein tanke enklare å sette opp om du er åleina, men så er ein gjerne fleire om ein har 5' utgåva. Likevel er det på ingen måte det lettaste teltet å få opp i sterkt vind eller kulde, krysset mellom stengene byr alltid på ein liten utfordring med vottar! Stengene skal bli tredd gjennom trange kanalar og det fungerer bedre i romtemperatur enn i -30C. Helsport skal ha utbedra strikken på stengene (sjå anna tråd om dette), dette er/var eit stort problem ved temperatursvingningar. Vidare er det mange bardunar, noko som er bra, viktig å ha godt system i desse (må bindes opp så dei ikkje tvinner seg). Når du kjenner teltet godt, så går det som regel greit, men har også sett svalbardtelt dårleg satt opp, då er det ikkje særleg vindstabilt lenger (uheldig bruk av pluggar og bardunar).

Har også opplevd at glidelåsen har gått på eit 5' telt, det skyltes langvarig bruk over fleire år, kulde og stor snøtyngde mot duken slik at glidelåsen stod i spenn. Sidan det er dobbel glidelås, var det bare å sy den igjen/lukke den best mogleg og bruke den andre glidelåsen. Glidelåsen er forøvrig ikkje noko spesielt svakt punkt, alle telt kan potensielt få problem med slike. For at teltet skal stå godt i vinden, så hugs å stramme dei mest viktige bardunane, spesielt sidesvegs og i lengderetningen må det vera stramt. Om det ikkje er sterk vind, held det med 5-6 pluggfester (2-3 i kvar ende) + 4 bardunar ( framfor og bak + sidesvegs ved døra). Om vintaren er det godt å ha nokre skikkelege snøpluggar i tillegg til eventuelle bambuspinnar og ski, 2-3 av Helsport sine 30cm er veldig gode når det er djup nysnø. Husk også alltid reseverledd til stengene + ekstra strikk, slike kan ryke på "dårlige" tidspunkt, spesielt ved låge temperaturar (generelt problem med stenger)

Akkurat vindmessig trur eg det er liten forskjell på 3' og 5', men nok bittelitt ekstra vindfang i 5' versjonen. Storleiken på 3' gjer at det passer best for to stykker vinterstid synes no eg, 5' passer til 3 stk vintertid med kjempegod plass (vi kaller det "hotell") eller 4 stk med litt dårleg plass (typisk kortare turar). Om ein er 4-5stk i 5' versjonen, vil dei ytterste ligge litt nærme duken på grunn den litt skrå vinkelen på stengene, dette kan potensielt føre til fuktgjennomslag frå ytterduken (kondens). Takhøgden i standard 3 versjonen er litt låg, så ville ha vurdert 3' high utgåva, sjølv om eg ikkje har nokre eige erfaringar med denne.

Kan også ta med at det sjå ut som om konstruksjonen gjer ekstra god ytnytting av varmen ved fyring av primus. Varmen hoper seg tilsynelatande opp under buen, medan ventilane er montert lågt nede og dermed ikkje slepp varmen ut. Det blir i alle fall veldig fort varmt, i andre telt har eg ikkje opplevd dette på samme måte (sjølv om det blir høgst subjektivt, har ikkje testa med så mange ulike telt, også forskjell på temperatur, fukt osv). Bare det å ha primusen på ganske så låg effekt inne i innerteltet har gitt meir enn god nok varme over lengre tid (2-3timar), greit å ikkje måtte sløse for mykje med drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ragnar.

Tak for dit uddybende svar. Så vidt jeg husker brugte du netop selv dette på en Norge-på-langs tur? (Eller husker jeg helt forkert?).

Hvad er egentlig den mest hensigtsmæssige placering af teltet i forhold til vindretning?

Er det "bagenden" op mod vinden? Eller fronten (hvor døren er) op mod vinden?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både Norge på langs, på Grønland, Svalbard og ein del andre turar har eg nytta Svalbard telt, forskjellige versjonar.

Vanlegvis plar eg å sette dør-enden mot vinden, men går greit motsatt også. Meiner Helsport skriv det samme i sine brosjyrar (?). Problemet er om vinden snur i løpet av natta og du får vinden mot sjølve døra, det er ikkje bra. Det er ulempen med bare 1 inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.