Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydnivå på MSR XGK EX


Schau

Anbefalte innlegg

Annonse

Offtopic, men hvorfor er folk så opptatt av støynivået på brennere? Har selv omnifuel og syns det er helt greit at man tydlig hører når den faktisk brenner, og ikke bare pøser ut uforbrent gass? Er jo ikke akkurat så mye støy at man ikke klarer å snakke vanlig osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Omnifuel og har fått prøvd en XGK.

Jeg tenkte desverre ikke over støynivået på den ene kontra den andre da vi hadde begge på, men kan opplyse om at begge bråker(forsåvidt et kjent faktum). Om det står mellom Omni og XGK er det allikevel ikke støynivået jeg ville sett på som avgjørende, så mye forskjell er det nå ikke som jeg klarer å huske hvertfall.

Et godt poeng det med stillebrenner kontra bråkebrenner. Mer behagelig å sitte ved siden av en stillegående, men mye mer praktisk med en som bråker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH: Takk.

Jeg ser absolutt poenget/faren med en helt stillegående brenner, men jeg synes dog Omnifuel'en bråker FOR mye til at det er greit. Skal man fyre en lang vinterkveld merker man gjerne hvor mye den faktisk bråker på det tidspunktet man kryper i posen og slår den av......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sammenliknet direkte har jeg prøvd begge brennerne og er ganske så sikker på at XGK bråker mer enn omnifuel.

Så hvis du synes omnifuel bråker for mye ville jeg satset på noe annet enn XGK.

Kanskje whisperlite eller simmerlite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti mye primus på 15-16 år, men nylig kjøpte jeg meg en MSR XGK EX, og tok en testrunde uttafor huset, og kan si at den lagde mye lyd!

Jeg brukte bensin som drivstoff, men vet ikke om lydnivået varierer utifra hva slags drivstoff man bruker?

Nå er vel ikke lydnivået veldig kritisk når man er midt ute i ingenmannsland og lager seg mat, alt er dog relativt.

Effektiv var den hvertfall! Gleder meg til å teste den i villmarken! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Nei, du kan godt si at støynivået ikke er viktig når man er i "ingenmannsland" - særlig ikke om man bare skal bruke den til å koke vann til en kopp kakao. Men om man skal sitte å høre på den i et par timer i teltet vinterstid, synes jeg absolutt lyd er viktig :)

Noen som vet om Whisperlite har for litt lyde? dvs. = at det faktisk er en risiko for at man ikke hører den trykker ut gass osv uten at den er tent...?

Takk :wink:

mvh

Einar Schau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dette med følsomhet overfor primus-støy er ganske forskjellig.

Har hatt både XGK og Whisperlite, og jeg foretrekker absolutt den sistnevnte, spesielt på vinterturer hvor jeg gjerne fyrer et par timer om kvelden etter snøsmelting og matlaging. Da er det stressende med alt støyet, men jeg har jo skjønt at ikke alle har det slik. Om sommerene syns jeg ikke det er så nøye, spesielt ikke hvis man er flere på tur sammen. Da er det jo gjerne litt prat og ikke så stille uansett. Har en Omnifuel som jeg gjerne bruker til fiskestekingen om sommeren. Når man har panner/kasseroller på bråkebrennerene er lyden ikke så påtakelig.

Noen syns ikke støyen betyr noe som helst, og ancdre igjen syns lyden er et koselig symbol på varme og kos. Andre syns det er betryggende å høre veldig godt at brenneren fungerer skikkelig.

Om ikke lyden spiller så stor rolle for deg hadde jeg gjerne valgt Omnifuel eller en bråkebrenner fra MSR, elllers ville jeg valgt Whisperlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.