Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyn og torden på vidda


arildh80

Anbefalte innlegg

Ser det har vært diskutert hva man gjør hvis man blir overrasket av tordenvær på fjellet hvor det er spesielt utsatte topper, men hva er beste praksis hvis man er på et høyereliggende, men relativt flatt område som ikke har noen spesielle topper (typisk mange steder på hardangervidda) - da er vel potensielt ALT som stikker litt opp et mål for lynnedslag?

Hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må gjøre seg så lavt som mulig med minst kontakt med bakken. Det vil si, finn et søkk i terrenget hvis mulig, sett deg på huk der og trekk hodet inn. Gummien fra skosålene burde isolere litt mot lynet hvis det slår inn i bakken i nærheten. Hvis det er helt flat, tror jeg fortsatt dette er en grei taktikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnes ikke som tryggere å sitte i et telt (på samme måte som det er i et hus eller i en bil). Om det utgjør en større fare er jeg imidlertid usikker på. Personlig ville jeg nok kommet meg ut av teltet og prøvd å finne en liten grøft eller et søkk i bakken hvor jeg satte meg på huk.

Det blir anbefalt å samle beina og krølle seg sammen som en ball. Du skal ikke legge deg ned flat på bakken da dette gjør at du er mer eksponert hvis lynet slår ned i deg eller like ved siden av deg. Det er også en god idé å holde hendene over nakken/hodet og prøve å dekke til ørene, så du ikke skader hørselen.

Her er en side som gir en del informasjon om hva som er bra og ikke (mye passer ikke for en telttur, men likevel...):

http://www.lightningsafety.noaa.gov/outdoors.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhøyninger har ikke noe særlig mye betydning iforhold til lyn. Viktigere er det hva grunnen i bakken er.

Tipset er å halde seg unna vatn og myrområder. Hold deg unna tre også, de leder lynet i bakken.

Husker en gang jeg var i ei fjellbu, og det var kraftig lyn i området. Det slo ned like i nærheten flere ganger, slik at hele bua rista. Men bua stod oppe på en forhøyning med tørr morene-grunn. Lynet slo sannsynligvis ned i myrdragene/bekken rundt forhøyningen der hytta stod.

Tror ikke det er farlig å være på en fjelltopp som består av tørt, fast fjell/stein mens det lyner som værst.

Det at det er lurt å innta en god stilling som beskytter deg om du blir slått bevisstløs og faller i bakken, kan godt være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ofte sånn at regn ofte følger med tordenvær, så det er ikke alltid like enkelt å finne et tørt sted, spesielt ikke hvis man er ute på fjellet eller vidda.

Men vannpytter, vannkanten eller myrer er vel kanskje best å unngå ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.