Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun vs. Syntetisk sovepose


Anbefalte innlegg

Annonse

Dun:

- Lett

- Kompakt

- Meget behagelig

Syntet:

- Tåler fuktighet noe bedre, spesielt ved turer på flere uker

- Tildels mye billigere

Hvis du er rimelig turinteressert og har råd ville jeg kjøpt en dyr dunpose. Kjøp den på nett fra USA så reduseres prisen vesentlig. Soveposen utgjør en vesentlig del av vekta og volumet i sekken. En god dunpose varer mye lengre enn en syntetsovepose hvis du behandler den bra (min vinterpose er over 20 år gammel).

Dunposer bør behandles forsiktig på tur. Det er nærmest umulig å tørke posen underveis hvis den først har blitt våt. En vanntett pakkpose gjør susen. Bruk klær eller lakenpose slik at ikke for mye fuktighet tas opp av posen når du sover.

Har du tenkt til å sove mye ute uten telt i skogen, i gapahuk, ved bål, og/eller i vått vær ville jeg valgt en syntetpose. En billig pose kan en også behandle mer skjødesløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Hardangervidda i vinter.

Lå i boxer og balaclava og hadde det varmt og godt i min Marmot COL EQ, det var minus noenog20.

Dun føles MYE bedre enn syntet.

Jeg var skeptisk til dun, men nå er jeg frelst....

Tror kanskje ikke du har så mye å gå på (i potensiell februarkulde) om du velger Helium...

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot-serien (http://marmot.com/spring_2008/equipment/sleeping_bags) som ThPaulsen nevner er meget gode poser. De vant Editor Choice prisen for 2008 fra Backpacker Magazine. Jeg har selv Hydrogen posen. De er ekstremt lette, men fremdeles god plass. De har 1/2 glidelås. Det kan være et problem.

Western Mountaineering lager også meget gode poser, for forskjellige kroppsformer og bruksområder.http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags Det finnes mange andre gode produsenter.

Jeg synes for eksempel at Ajungelak Altitude serien er for stor, mens RABs soveposer er for små (de er lagd for ekstremt vektbevisste klatrere). Du bør gå innom en god butikk å prøve ut noen forskjellige modeller. Sjekk ut hvilkene modeller som passer deg, sjekk opp målene på internett, og velg en modell i liknende størrelse. Mål oppgis i lengde, bredde over skulder og fot.

Det kanskje vanskeligste å velge er temperaturgrense. Det er ekstremt individuelt hva som oppleves som kaldt. Viktigst er selvfølgelig hvilke temperaturer du vi gå ut i. Jeg benytter stort sett tre poser. En sommerpose til 0 grader, en på -15 og en på -40. Det er ganske kaldt i -40posen i -30, men jævlig varmt i -5.

Marmot ColEQ posen Kapt11 nevner kan være et godt kompromiss med sine -30grader.

Siste ting å ta hensyn til er ytterstoff. Noen ytterstoff er rimelig vannavstøtende som EQ-modellene til Marmot og Windstoppermodellene til WM. Slike stoff øker vekten, men gir bedre holdbarhet. -40 posen min er av vanlig Pertex og har som sagt holdt i 20 år.

Har du funnet drømmeposen kan http://www.spadout.com/ hjelpe deg å finne et godt tilbud. De sammenlikner priser for en rekke produkter på mange nettbutikker i USA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidda i februar? Blir ikke Marmot Helium litt kald da? Personlig ville jeg gått for Marmot Col for dette bruket dersom jeg skulle valgt Marmot.

Selv bruker jeg Moutain Equipment Everest på vidda om vinteren og den funker fint. Litt varm når det nærmer seg vår da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro med tur forresten, tidligere så har det vært rom for å ha med flere på tur gjennom Fjellforum. Er dere en større gruppe, så slenger jeg meg gjerne med. Jeg har to-manns telt fra VIPERINE 2.0 som ble brukt på svalbard (-37 kalde) og sterk vind. Var varmt i posen da kan du si, flere i en er alltid topp :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Helsport raudfjorden: Jeg har ikke denne selv, men har vært på flere turer med ulike personer (menn/kvinner/barn) som har denne og er knallfornøyde. Halvtdun-halvtsyntet. Ganske billig, kan få den på salg rundt denne tida tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg skal på tur i en uke på vidda i februar og lurer på om noen har noen erfaringer med syntetiske pose i forhold til en dun pose?

takker for alle svar..

;)

Jeg foretrekker syntetisk pose.

Syntetisk pose tiltrekker seg ikke like mye vann som en dunpose. Hvis en syntetisk pose først blir veldig våt tar det alikevell ikke veldig lang tid til den er tørr. Dunpose derimot, tar det en evighet med før den er helt tørr igjen.

Syntetisk pose tåler ofte å få noen riper, "kutt" i seg, men hvis det skjer med dunposen kommer det til å dette ut dun, noe som ikke akkuratt er veldig ønskelig, spessielt på lengere turer.

Et stort pluss med dunposen, er selvfølgelig at den er spessielt god å ligge i og endel lettere enn en syntetisk pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.