Gå til innhold
  • Bli medlem

Fine fiskevann i Telemark/Buskerud


Mogens

Anbefalte innlegg

Skal på ei langhelg med en kompis straks. Han fra Oslo og jeg fra Larvik. Tanken er å kjøre et sted, gå et lite stykke (helst ikke for langt), og slå leir ved et godt fiskevann. Har derfor sett litt på Telemark og Buskerud som aktuelle steder. Stedet må også være under tregrensa m.t.p. bålfyring osv. Det bør også være mulig å få fisk som er større enn silda til Fleksnes :) .

Er det noen som har noe gode forslag, og gjerne hvor langs vannet (eller i nærheten av vannet) det kan være fint å sette opp et par telt/fiske.

Har selv kikket litt på Bonsvatn i Telemark. Noen som har erfaringer derfra, og hvor langs vannet det er fint å ligge/fiske?

Har også kikket litt på Skrim. Hvilket av vannene der er det nogenlunde "stor" fisk??

Anyone?

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen år siden jeg fisket i Bonsvatnet, som den gang var preget av mye småfallen ørret og røye, men sikkert med større fisk innimellom.Lettest å telte ved sørenden tipper jeg, mye småbruk lenger opp i vannet.

Mitt tips er Nordstulområdet , Blefjell, kjøre inn store Blefjellvegen 2-3 km forbi Bolkesjøhotellene.Fiskekort kjøpes i selvbetjeningskasse i enden av vegen. Her finner du 3 gode vann med forskjellige kvaliteter , det første, selve Nordstulvannet er bare 5- min å gå fra bilveg. Flere teltplasser ved å følge nordsiden av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kikket litt på Skrim. Hvilket av vannene der er det nogenlunde "stor" fisk??

På Skrim har jeg bare fisket i Store Stølevann. Dro en ørret på 400 gram der i juni. Rød og fin. Var der også for et par dager siden, og da så jeg masse fisk som vaka, men klarte ikke å lure noen av dem opp i panna.

Store Stølevann ligger rett ved Ivarsbu, og der kan du sikkert presse ned et telt hvis du ikke vil ligge inne. Ivarsbu er ubetjent med standard nøkkel. 20 min å gå fra parkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på Skrim / stølevann for 2 år siden. Veldig fint med kano der , kun 100 meters bæring mellom store og lille Stølevann. Vi fikk mye fin fisk på mark , største på 800. Er endel stor sik i store Støle også. Det er mange vann i dette området , et tips er Hesteskovann.

Kort vei fra larvik , bra tilgang på ved , mange telt / lavvo plasser og bra med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til Støle e den enkleste veien opp Digerhaugveien fra Passebekk.

Kommer du fra Larvik er det veldig lett å "følge strømmen" opp til Omholtfjell. Digerhaugveien har en litt anonym avkjørin ca 100 - 200 meter nord for den nedlagte butikken i Passebekk. Regner med at du kjører over Lågen ved Hvålbrua nord for Hvittingfoss. Det er veldig greit å overnatte ved Ivarbu, enten i telt eller i hytta. Padl også lengst inn i vannet, der er det bare flott.

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode tips. Fikk et forslag fra en eller annen side :)

Fra Larvik

Kjør Riksvei 40 10 km forbi Hvittingfoss. Ta av til Hvål. Kjør ca 3 km mot Passebekk. Følg skilting til Skrim Sør eller til Skrim Nord ( Ta av etter Passebekk sentrum).

Skal nok finne fram dit. Har kjøpt meg et fint turkart på 1:25000 så det er ganske detaljert.

Gleder meg som en hund til fredag!!!

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Skrim / stølevann for 2 år siden. Veldig fint med kano der , kun 100 meters bæring mellom store og lille Stølevann. Vi fikk mye fin fisk på mark , største på 800. Er endel stor sik i store Støle også. Det er mange vann i dette området , et tips er Hesteskovann.

Kort vei fra larvik , bra tilgang på ved , mange telt / lavvo plasser og bra med fisk.

Hvor i all verden er Hesteskovnan?? Finner det ikke på kartet :wink: .

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Skrim / stølevann for 2 år siden. Veldig fint med kano der , kun 100 meters bæring mellom store og lille Stølevann. Vi fikk mye fin fisk på mark , største på 800. Er endel stor sik i store Støle også. Det er mange vann i dette området , et tips er Hesteskovann.

Kort vei fra larvik , bra tilgang på ved , mange telt / lavvo plasser og bra med fisk.

Hvor i all verden er Hesteskovnan?? Finner det ikke på kartet :wink: .

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.