Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko, noen anbefalinger å se på?


moijk

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært traust med millitærsko så er det på tide å tråkke i noe med en mer komfortabel såle. Jeg endte min siste 7-timerstur med tre vannblemmer under ene benet og tråkket over annenhver meter. Så noe sier meg en sko med grei ankelstøtte og god såle. Lett, grei vannbestandig og passe mine smale 43 -bein.

Så før jeg slenger meg i 'vi pusher dette merket'-verden (butikker) med tilsvarende spørsmål, noen anbefalinger fra folk som faktisk har brukt de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale både Meindl og Scarpa. Begge 2 er egnet for smale føtter. Selv om Meindl virker bred, har de en smal hæle. Når har jeg disse skoene og er fornøyd med dem etter at jeg har inngått dem skikkelig. Det tok en mange dagsturer. Jeg bruker ekstra dempende såle fordi sålen var litt hardt:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SCR19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap har et godt poeng: formen på foten din. Mine egne erfaringer er at La Sportiva er smal og høy over vristen, Scarpa også smal med lavere, Asolo litt bredere igjen, men ingen bred sko. Alfa og Crispi er rimelig brede sko, men har forskjellig form på tåboksen. Hvis tærne dine skrår jevnt bakover fra stortåa og mot lilletåa er Crispi verdt et forsøk, Alfa er litt rundere i tuppen. Jeg har slitt fælt med å finne sko som sitter rett på foten min, men har endt opp på Crispi. Nå prøver jeg bare å gå i stykker mine La Sportiva Elk (som ellers er en knallsko!) sånn at jeg har en god nok unnskyldning til å kjøpe nye :roll: Besseggen er knall, men om du har litt bedre råd og vil ha litt mer støtte kan du vurdere Skarven. Jeg har også bitt meg merke i at folk som bruker Lundhags gjerne er spesielt begeistret uten at jeg har snøring på hvordan de funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Scarpa passet bra - etter ca 3 år. I fjor høst kjøpte jeg et par Raichle All-Degree Lite på grunn av passformen. De sitter som støpt og har ikke gitt meg et eneste gnagsår. I tillegg er de lette og har en passe stiv såle til meg. På den negative siden er dette "lappeteppe-støvler", så når gore-texen gir seg er de neppe vanntette. Loffestøvlene mine er et par Varg Isogaisa, de har og meget bra passform og er velsignet fri for g-tex. Begge anbefales varmt, forutsatt at passformen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra til en sports-foretning med rikt utvalg, og test mange forskjellige. er viktig at du selv synes de er gode. tenk litt over hvordan du skal bruke de også, trenger du høye eller halvhøye ankler/ hvilket terreng skal du gå i? prøv forskjellige varianter, og få en med kunskaper til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra til en sports-foretning med rikt utvalg, og test mange forskjellige. er viktig at du selv synes de er gode. tenk litt over hvordan du skal bruke de også, trenger du høye eller halvhøye ankler/ hvilket terreng skal du gå i? prøv forskjellige varianter, og få en med kunskaper til å hjelpe deg.

Og Jan Kristian ga deg det eneste riktige svaret!!!

Hva han, jeg eller andre foreslår av merker er faktisk likegyldig for DEG.

En kompis av meg med rundt 100 stk 2 k'er, mente det var normalt å ha varme og vonde fotsåler etter 10 timer i ura. Han visste bare ikke bedre etter kun erfaring med katastrofale M 77. Han benyttet Besseggen, og gjør det fortsatt trassig i dag

Lytt til Jan Kristian du, og ikke de som bare tror.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Jan Kristian ga deg det eneste riktige svaret!!!

Hva han, jeg eller andre foreslår av merker er faktisk likegyldig for DEG.

En kompis av meg med rundt 100 stk 2 k'er, mente det var normalt å ha varme og vonde fotsåler etter 10 timer i ura. Han visste bare ikke bedre etter kun erfaring med katastrofale M 77. Han benyttet Besseggen, og gjør det fortsatt trassig i dag

Lytt til Jan Kristian du, og ikke de som bare tror.... :)

Da har jeg vært litt rundt å testet - enda ikke blitt helt enig. Synes Besseggen var litt bred foran på foten. Prøvde en Viking Mountain GTX på Wistex, og de hadde en bedre passform til mine bein - men jeg har ingen anelse om hvordan de er over lengre tid. Så lurer på om noen har erfaring med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på og anbefale Besseggen skoene. Null innkjøringsproblemer og knusk tørr på beina selv om jeg rusla opp og ned av myrer og bekker hele dagen (holdt helt til jeg plumpa i en myr og hadde gjørme til livet :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes besseggen er for brede for foten din er det viktigere enn hva folk synes om den.

Det er sikkert en kjempebra sko som mange er fornøyde med, men hvis den ikke passer til foten din vil den uansett være dårlig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hele pakka derfra, med sko, såler, strømper og tynne sokker. Har stygge beinkuler på hælene. Brukte sikkert en time på test alle alternativ. Fant sko som passet. Prøv helst flere par av samme merke og størrelse. Det er litt produksjonsvariasjon mellom skoene i samme størrelse.

Så mitt tips kjøpt der hvis du finner sko som passer, da har du muligheten til og bytte innen 3 mnd. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter å ha brukt en del forskjellige fjell/jaktsko oppgjennom åra så har jeg siste året brukt Lundhags Syncro High. Det har vært en revolusjon! Har nok samme type føtter som deg (str/type). Det jeg liker best med dem er:

- Utrolig slitesterk: tåler juling fra stein, vier og hva det skulle være. Etter det jeg har lest og hørt så holder de seg (også vantette) i minimum 3-4 år, høyst sansylig lenger. Det samme kan jeg absolutt ikke si om mine tidligere (dyre) membran-sko. Tror det er 5 års garanti på dem.

- Meget gode å gå langt i, god passform, støtte og grep. Til mine føtter sitter de perfekt.

- Vanntette! Dette er meget viktig for meg, siden jeg er mye i vått terreng (feks Hardangervidda). De er høye også, så det skal godt gjøres å bli våt i disse, med mindre man bruker dem som vadere... :P

Det eneste negative jeg kan komme på er prisen (koster vel ca. 3800,- hos XXL) - men siden de holder så lenge vil jeg si at de absolutt er verdt prisen!

Prøv dem på - det er så viktig med bra fottøy på tur at jeg nesten ikke kan få sagt det nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært litt rundt å testet - enda ikke blitt helt enig. Synes Besseggen var litt bred foran på foten. Prøvde en Viking Mountain GTX på Wistex, og de hadde en bedre passform til mine bein - men jeg har ingen anelse om hvordan de er over lengre tid. Så lurer på om noen har erfaring med de?

Stod mellom disse to til slutt, og prøvegikk de med en sko på hver fot - for så å bytte fot. og så med tre typer sokker og endte opp med at Vikingen var den med for mye rom. besseggen var ikke så god med trysilsokkene, men med ullvang satt den som bare det. så nå blir det fjelltur til helgen, så får teste. Stor fare for at jeg tar meg en liten tur i dag bare for været er så fint også.

Takker så mye for tilbakemeldinger. Når man er førstegangskjøper av skikkelig fottøy (etter liv med m77) så er det virkelig greit med litt hjelp.

Nå føler jeg ikke så ille for å legge et par tusen i nye sykkelsko heller... Når jeg først gir etter for litt kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.