Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt - service og strikk


ArneM

Anbefalte innlegg

Først litt skryt til Helsport. Jeg har bl.a. et Ringstind 2 telt som jeg - etter noen turer på senhøsten i fjor - ønsket å få sydd stormmatter på. Jeg synes at teltet blir litt for spinkelt når det er litt vind, og noen hekto mer i vekt er en grei "sikringskostnad". Ringte Helsport og forklarte saken, og de tilbydde seg å sy på stormmatter for 1/2 pris siden problemet var erfaringsbasert... De ringte meg til og med opp etter at de hadde mottatt teltet for å spørre om når jeg trengte det tilbake. Bra service! :P

Produktsjefen sa videre at de nå har har et nytt strikk i teltene som skal være mer kuldebestandig enn tidligere. De som har vært ute i noen minusgrader med Helsport telt vet jo at strikkene mister elastitet, med påfølgende stramming av strikk og kalde småfingrer :)

Har selv løst dette problemet ved å stjele løsningen til Børge Ousland (?); jeg har borret hull i teltstengene på Svalbardteltet like overfor stangkoppen. Trekker så ut strikken i hullet og fester den med en fjærklemme lik de som er på jakker. På den måten går det hurtig å stramme/slakke strikken. Det eneste jeg er bekymret over er om strikken blir slitt, men foreløpig ser det bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare bekræfte, at jeg også har fået fin service hos Helsport. Jeg har et telt model Rundhø fra første halvdel af 1980-årene, ca. 25 år gammelt nu. Navnet Rundhø er vist blevet genbrugt flere gange siden til nok så forskellige modeller, men dette her er et tunneltelt, hvor man ligger "på tværs", d.v.s. parallelt med buerne, og som har et trekantet apsis i hver ende i modsætning til de fleste moderne tunneltelte, hvor man ligger "på langs", og hvor der er ét stort apsis i den ene ende. I 2003 var bunden i inderteltet blevet så slidt, at den belægning, som skal gøre bunden vandtæt, var helt krakeleret, så bunden var slet ikke vandtæt mere. Jeg tog kontakt til den danske Helsport-importør, og de sendte teltet op til Helsports fabrik i Melhus, hvor jeg fik syet en helt ny bund i for 600 kr - absolut rimeligt. Så skete der en lille administrativ fejl, fordi Helsport netop på den tid outsourcede deres debitorbogholderi til et faktureringsbureau, og de kunne i første omgang ikke finde min betaling, men det blev også løst, så alle var glade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet det å få sydd på storm matter,og hvor mye veier teltet med storm matter?

Mener dama på helsport sa kr. 350,-. som halv pris i telefonen. Vi får se når jeg mottar teltet. Vet ikke hvor mye ekstra vekt mattene utgjør, men kan veie ytterteltet når jeg får det tilbake om det er interessant (ca. 20. august).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport er bra, topp service.

Det blåste i stykker ei teltstang for meg, ikke noe problem - de sendte ny stang, jeg fikk også med rørbiter for nødreparasjon i tilfelle dette skulle skje igjen på neste extremekspedisjon 50 m fra hotellet.

Skal jeg kjøpe telt igjen, så blir det Helsport.

(Delen var ikke gratis, skulle bare mangle på et flott brukt telt der garantien har gått ut for flere år siden - poenget er at det må gå an å få deler når noe går i stykker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur faktisk heile fiskegjengen min har helsport. Alt fra 20 år gamle til nye telt. Men nå er det kun ein så har sendt inn teltet, ein lavvo. Fekk ypperlig service og billigt. Nøle ikkje et sekund på nytt Helsport telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått teltet fra Helsport. De har sydd på stormmatter, og resultatet ser helt likt ut med stormmatter på f.eks. Svalbard. Totalt kom 1/2 pris på kr. 675 inkl. mva., porto og mva. på porto.

Dersom det er av interesse kan jeg veie teltet. Men jeg har ikke nøyaktig vekt på teltet før det ble sydd stormmatter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 800 for det samme på mitt Ringstind. Fikk også en ny stang da den jeg hadde var bøyd. Topp service!

Synes det er lettere å sette opp når jeg har disse stormmattene. Jeg har sikkert nevnt det før - men kunne ofte tenkt meg å hatt mulighet for å stenge igjen den store lufteluken i døråpningen i innerteltet. Spesielt om vinden blåse rett inn er det dumt å ikke kunne stenge igjen mer der.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv løst dette problemet ved å stjele løsningen til Børge Ousland (?); jeg har borret hull i teltstengene på Svalbardteltet like overfor stangkoppen. Trekker så ut strikken i hullet og fester den med en fjærklemme lik de som er på jakker. På den måten går det hurtig å stramme/slakke strikken. Det eneste jeg er bekymret over er om strikken blir slitt, men foreløpig ser det bra ut.

Hørtes jo egentlig ganske smart ut. Tror jeg skal gjøre det samme. Forløpig har jeg kutta og knytt i strikken. Hvor får man tak i slike fjær klemmer som holder? Clas Ohlson? Biltema? Fjærklemmer fra en gammel jakke er jo ofte slitt og ikke så "sterke" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i slike fjær klemmer som holder?

Du får kjøpt slike til en dyr penge på sportsbutikken. Men da er de gjerne stemplet Norrøna eller Bergans.

Spesielt om vinden blåse rett inn er det dumt å ikke kunne stenge igjen mer der.

Det er min erfaring også. De ganger jeg har overnattet og det har vært vind så har jeg ønsket å kunne stenge igjen lufteluken akkurat på samme måten som på andre Helsport telt. Jeg synes vinden litt for enkelt kommer inn under ytterteltet nede. Regner med at stormmattene løser dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.