Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalper


ods

Anbefalte innlegg

Romedalstind var en av de morsomme topper i Sunnmørsalpene jeg ennå ikke hadde vært på.
Dette ville jeg gjøre noe med i sommer. I "Fotturar på Sunnmøre" er ruta fra Litle Standal
anbefalt. Denne ruta hadde jeg også tidligere studert fra en topp på ryggen som omkranser
Kvanndalen. Bratt oppstigning fra Litlekoppen til sadelen mellom Romedalstind og
Storkopptindane og morsom småklyving opp fra pinnaklen og på toppeggen.
Nonshornet (eller Nøvedalshornet, litt forvirrende navnsetting i dette området) er også verd
et besøk. Toppen gir flott utsikt, og litt småklyving kan den også by på.

Siste bildet antyder planene for utbygging av Standalseidet. Det er ufattelig
at lokale politikere lar pengegriske utbyggere rasere en naturperle.
Dette er ren prostitusjon hvor de selger seg som horer.
Og for å få kjøpere lokkes det med Cecilie Skog (all medlidenhet med henne etter
tragedien på K2) som guide opp på toppene. Skal nå folk uten noe som helst
forhold til fjell, dras opp på Kolåstind.
Farvel Standalseidet.

post-66-133474565498_thumb.jpg

post-66-133474565508_thumb.jpg

post-66-133474565516_thumb.jpg

post-66-133474565525_thumb.jpg

post-66-133474565536_thumb.jpg

post-66-133474565548_thumb.jpg

post-66-133474565558_thumb.jpg

post-66-133474565571_thumb.jpg

post-66-133474565583_thumb.jpg

post-66-133474565597_thumb.jpg

post-66-133474565613_thumb.jpg

post-66-133474565629_thumb.jpg

post-66-133474565653_thumb.jpg

post-66-133474565667_thumb.jpg

post-66-133474565678_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder Nonshornet så er det ikke noe spesielt at fjellet har to navn, det har veldig mange fjell i dette området. Det som er spesielt er at det er to daler ved siden av hverandre som blir kalt Nøvedalen, alt etter hvem du spør. Selv bruker jeg Nøvedalen om den lengst øst og som ender i Høgreset og Koppen/Koppsdalen om den mellom Nonshornet og Blåtindane. Dette er de vanligste navnene tror jeg. Noen bruker hhv Aklestaddalen og Nøvedalen. Denne navnbruken kan være uheldig ved f.eks redning.

Standaleidet er et for vakkert område til å la seg irritere av litt hyttebygging. Fra før går der høyspent over eidet og vei (nå vinteråpen). I tillegg til relativt mange hytter fra før, dog mer spredt. Tettheten av de nye hyttene er den store forandringen, og det går jeg ut fra at skyldes den generelle utviklingen i bedre standard på hyttene.

Romedalstinden, der har jeg lenge hatt lyst til å prøve ei rute opp fra nordvest. Skal være mulig å klyve opp der uten bruk av tau, om en finner rette ruta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! et herlig avbrekk fra de mange Jotunheimrapporter. Du sier ikke så mye om turen, men bildene sier det meste :roll: Synd at de bygger ut i slike omgivelser :D Jeg elsker Jotunheimen og Rondane av hele mitt hjerte, men dette er vel så flott, og jeg gleder meg til en dag legge sommeren til sunnmørsalpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var god reklame for Romedalstind og Sunnmørsalpane generelt "ods"! Min iver etter å få tatt turer til denne tindeverdenen fikk et nytt spark bak med denne turrapporten. Og jeg har tidligere fått mange spark bak ved å titte på bilder på fjellinordvest.net... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var god reklame for Romedalstind og Sunnmørsalpane generelt "ods"! Min iver etter å få tatt turer til denne tindeverdenen fikk et nytt spark bak med denne turrapporten. Og jeg har tidligere fått mange spark bak ved å titte på bilder på fjellinordvest.net... :roll:

Jupp, enig der :D

Dog fra 09 blir det kun utvidete helgeturer her i kongeriket, men det burde vel holde der borte håper jeg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sugen på tur inn i eldoradoet nå :-)

Jeg har vært i Ålesund siden mandag ettermiddag, og tenkt på noen fjellturer, men været er ikke på langt nær så bra som det du fikk på søndag. Jeg kan riktignok se Jønnshorn fra stuevinduet, men med med lett regnvær mesteparten av denne dagen har jeg bare såvidt vært oppe i lia på Emblemsfjellet og fått sett Sunnmørsalpepanoramet i skyet vær. Skulle ønske det bedrer seg slik at noen av tinden avspeiler seg mot blå himmel igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. da misforsto jeg deg. Trodde du mente eggen som går langs kanten mot Romedalen. Du gikk opp langs Knoklane. Har lest/hørt om folk som har gått opp der både med og uten ski, hvor mye den er gått vet jeg ikke. Klatrerute langs sørvestegga er også en mulighet uten bre, både med og uten ski... http://www.pedit.no/org/skk/view.cgi?&link_id=0.1014.1446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med Alek! Det er ålreit med rapporter fra andre områder enn Jotunheimen. Når været slår til på denne måten er jo Sunnmørsalpene et eldorado! Fikk lyst på Romedalstinden sjøl jeg. Men frykter det ikke blir Sunnmøre i år heller. Valgte jo sørlige Sogn og traktene rundt Bergensbanen som sommertur i år, liker å legge langturen utenom tindeområder for avvekslingas skyld. Men spørs om det ikke må planlegges en flerdagerstur på Sunnmøre neste sommer så jeg endelig kan få ut fingeren.... Ei helg blir for stressende!

Bildene av Kolåstind var mektige, og det er så fint med de grønne og småfurete liene oppunder! Ble veldig fasinert av den kombinasjonen i Urkedalen for evigheter siden.

Ellers så er vel ikke dette området det mest brukte i Sunnmørsalpene kanskje? Det havner vel litt i skyggen av Kolåstind og Molladalen vil jeg tru. Akkurat det kan virke forlokkende på meg :)

Den prostitusjonen er fæle greier! Har aldri likt lokale politikere ;) Jeg skjærer sikkert alle under en kam, men mitt inntrykk er at det eneste som står i hue på de er utbygging og økonomisk gevinst. Hvordan skal det gå når Frp kommer til makta? Pessimist som jeg er så regner jeg med at det vil skje, og de er jo så opptatt av lokalt sjølstyre, noe som er katastrofalt for norsk natur.

Hmm, jeg klarte å la være å komme med stygge ord :) Men det er bare spill for galleriet, mitt indre er fullt av faenskap :)

Måtte resten av Sunnmørsalpene og norsk natur generelt få være i fred for disse "fantastiske mennesker" med vilje til nytenkning og handlekraft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.