Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor bratt er Storfjellstien (Grinaren)


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Jeg måtte gi opp første forsøk på Grinaren, Storfjellstien ble rett og slett for bratt for meg, midt i skygen --på ca 700 moh -- måtte jeg gi tapt for høydeskrekken:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=7806&g2_imageViewsIndex=1

Jeg så på kartet at rett over det henget jeg satt i, "flata" terrenget ut litt, men så skulle det bli enda mye mer bratt fra ca 740 moh til kanten på 900 moh.

Hadde jeg bare kommet oppom og til Grinarvatnet, hadde Grinaren blitt enkel...

Jeg er blitt anbefalt å gå TT stien (den til Bjøråskaret) istedet opp til Tristeinan og så gå bortover Litjbotnen -- Rundhaugen -- Litjgrinaren og opp,

men det blir vel endel lengre (men ikke så hengebratt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at du ikke kom deg opp, Fjellfinn. Turen til Grinaren fra Todalen byr vel på noen bratte stigninger uansett hvilken vei du velger, men den er populær blant todalssauen, som ofte kommer opp fra Storbotn mot Innerdalen. Du kan jo sette Litlgrinaren som hovedmål for neste tur, og så heller ta Grinaren som ekstrabonus hvis det er rette dagen.

Ellers er området rundt Langvatnet et fint utgangspunkt hvis du vil ha en slakere vei opp mot Slanglifjell og Grinaren. Dit opp kommer du både fra Innerdalen (kort og bratt) og Storlidalen (langt og slakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Jeg er blitt anbefalt å gå TT stien (den til Bjøråskaret) istedet opp til Tristeinan og så gå bortover Litjbotnen -- Rundhaugen -- Litjgrinaren og opp

Går fra Kårvatn til Innerdalen i slutten av august. Betyr dette sitatet at det går greit å gå fra Kårvatn over Grinaren og så fortsette til Bjøråskaret? Har gått den merka stien over Bjøråskaret før og det kan være greit med litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
så heller ta Grinaren som ekstrabonus hvis det er rette dagen.

Hva mener du med "rette dagen" ?

Jeg sliter med fjella i Todalen, Grånebba og Ytre Sula var greie og enkle, Indre Sula har jeg innsett blir i mitt neste liv (som ....), Grinaren er jeg altså usikker på, Snøfjellet og Skjerdingen må klatres, da gjenstår Viromkjerringa- stortoppen er klatretopp, men er det ikke mulig å komme oppå 1333 moh toppen da? (er et stygt parti å se til på kartet, like før toppflata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette sitatet at det går greit å gå fra Kårvatn over Grinaren og så fortsette til Bjøråskaret?
Nei, det er ikke "greit" å fortsette til Bjøråskaret fra Grinaren. Ved overgangen mot Skjerdingsfjellet er det en hammer på ca 20 meter, godt synlig fra Innerdalen som en pyramideaktig topp, som man enten må rappellere eller klatre (grad 3) for å følge ryggen vestover. Alternativt går det an å jobbe seg ned mot Renndalen fra Grinaren, men det er en del bratte sva her, så det må i så fall gjøres med forsiktighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "rette dagen" ?

Hva mener jeg med det? En dag med fint vær, tørt fjell, god tid og helt uten stress, kan hende. Vanskelig for oss andre å si om du kommer deg opp på dette fjellet eller ikke, men toppen av Indre Sula virker jo langt mer tindeaktig enn Grinaren. Hvis du virkelig har lyst til å komme opp på disse fjellene, ville jeg ha startet grytidlig om morran fra Storlidalen. Følg turiststien mot Renndalen og ta av fra denne mot Slanglifjellets sørøstre hjørne. 1486 når du lett på denne måten og 1422 burde være innenfor rekkevidde. Hvis du først har kommet deg dit, når du også Grinaren om det ikke er for seint på dagen. Dette er en laaang marsj, men det finnes jo telt om det blir seint før man kommer seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.