Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål i lavvo


Mogens

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er ganske uerfaren med Lavvo, dvs. helt uerfaren! Vurderer å gå til innkjøp av en 6-8 manns lavvo - http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?AuksjonsID=12456882&StuntID=44555#StortBilde, og har derfor en noen spørsmål rundt dette med lavvo.

1) Har man mulighet for å fyre opp bål rett på bakken hvis man lager til et bålsted i midten? Det går vel dårlig m.t.p. at stanga står i midten. Altså, kan man ha et vanlig vedbål inne i lavvoen? I tillegg så må det da bli røyk inne i lavvoen :shock: ?

2) Ved fyring hender det jo at det gnistrer osv. Vil ikke dette i løpet av et par turer ende med hull?

3) Disse ovnene er jo fine å bruke, men det blir jo ikke samme stemningen... Er det stor forskjell på ovnene? Synes jo både vekt og pris har litt å si, og ser at disse runde til å feste på midtstanga er ganske rimelige og lette. Noen erfaringer?

4) Har noen erfaringer med "Bygdin Extreme Lavvo"?

Takknemlig hvis noen har erfaringer med dette.

Mvh Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ikke hatt bål rett på bakken i lavvou før, men man får kjøpt "bøtter" som man kan fyre opp i.

røyk i lavvou'en er litt ettersom hvor tørr ve'en er og været ute også, fyrer mann, har man ikke på "toppen" på lavvou'en, fordi den varme lufta vil også presse regnet vekk fra hullet, hvis det ikke regner alt for mye.

gnister kommer også ann på hva du fyrer med, er ikke noe farlig, men kan bli småhull i duken, og soveposen, el.

om vinteren annbefaler jeg å fyre med forsvarets ovner. de har pipe som gjør at det blir helt røykfritt i teltet, men hvis du fyrer med køl, og bruker wait sprit (eller hvordan det skrives) så for all del ikke ta for mye, og vent med å lokke igjen lokket. vi gjorde nemmelig det i vinter, og da vi tok igjen lokket, sto flammene to meter opp av pipa, og smeltet tre av stroppene som er festet til koppen.

men ovnen er også ganske koselig når det blir mørkt ute, da den blir helt rødglødende.

men annbefaler lavvou på det sterkeste. eneste negative er vel at det veier en del.

men kjøp en lavvou man kan behandle litt røfft, så du ikke trenger å være redd for det.

det må ha duk som ikke brenner, også er det smart om man kan lokke opp og igjen "toppen" innefra.

kjøp en med mange barduner, med tanke på vær og vind, også burde det være stormmatter med tanke på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fyrt i lavvo, så ta tipsene mine med et par saltklyper. Men jeg har da hørt om et par tricks og ting...

1) Har man mulighet for å fyre opp bål rett på bakken hvis man lager til et bålsted i midten? Det går vel dårlig m.t.p. at stanga står i midten. Altså, kan man ha et vanlig vedbål inne i lavvoen? I tillegg så må det da bli røyk inne i lavvoen :shock: ?

Stanga settes litt på skrå, slik at bålet kan være i midten.

Et tips jeg har hørt, er å bygge et ildsted av stein så bålet kommer ca. en fot (~30 cm) opp fra bakken. Videre er det viktig med lufting i bakkenivå, enten døra på gløtt eller legg noe under kanten av teltduken. Andre tips er knusk tørr ved og LITE bål med god flamme.

Heisann.

2) Ved fyring hender det jo at det gnistrer osv. Vil ikke dette i løpet av et par turer ende med hull?

Jo da - Alle gnister på teltduken gir umiddelbart hull i syntetisk materialer. Ikke fyr med gran eller furu. Bjørk har færre gnister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Her ser det ut til å bli et valg mellom bål, ikke bål eller for eksemple rundbrenner på stanga. En slik firkantet forsvarsovn med rør tror jeg i de fleste tilfeller blir for mye å drasse på, men husker fra førstegangstjenesten hvor bra varme de gav ja! Skulle gjerne hatt lavvo i materiale som på lagsteltene i millitæret, men da blir også vekten der etter. Nei en må svelge noen kameler :shock: .

Ingen som har erfaring med lavvoen jeg spurte om??

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en helsport varanger 8-10 selv. Har ikke blitt hull i min duk selv om jeg har sett glør legge seg på den. Støtter den metoden for bålfyring hvor man murer seg et luftig ildsted ca 30 cm høyt med god undertrekk. Bålet fyres oppå toppen av dette. om vinteren bygger du det med lange vedkubber. da synker det ikke så fort i snøen. Men man må slokke det innimellom for å bygge på mere ettersom glørne eter seg nedover. Flammene bør ikke være høyere enn ca 20 cm. Toppen kan være på, men den må ikke vende mot vinden for daslår røyken ned. Det vil uansett ryke en del når du fyrer opp og dersom du ikke legger på mer ved tidsnok, men etter en stund når bålet har blitt passe stort så er det til å leve med. Vanvittig koselig!!! Tips: sjekk området for maurtuer først. De er nådeløse småjævler!

Og lag deg ei snor med radiusen av bunnen i lavvoen. Den gjør det nemlig mye enklere for deg å plugge ned duken jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ja.

Tar kanskje med meg lavvo på en tur om en 14 dager. Tror ikke jeg går til innkjøp av hverken rundbrenner eller annen ovn innen da, så da blir det i tilfelle bål. Får se om det blir en såpass kort tur at jeg tar med meg såpass tungt utstyr ...

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/produkt/heat-pal-5100-9543.aspx

Aldri mer røyk i lavvoen! Brukes også som kokeutstyr! Litt stor riktignok, men helt genial.

Jeg har sett den der ja, men gir den faktisk nok varme, og for en helgetur må man vel da ha med seg en 5 liter med rødsprit hvis man både skal bruke den som varme og matlager :D ? Vedfyring må jo da være "bedre"... Ikke for å snakke om ukesturer :roll:

Er den like stor som på bildet under transport, eller kan man legge den sammen på noen måte?

Ser også at Clas Ohlson har den til en bra pris, men er det det samme som følger med på den pakka som på den fra Oslo Sportslager? Se link under: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=42777527

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den der ja, men gir den faktisk nok varme, og for en helgetur må man vel da ha med seg en 5 liter med rødsprit hvis man både skal bruke den som varme og matlager :lol: ? Vedfyring må jo da være "bedre"... Ikke for å snakke om ukesturer :roll:

Er den like stor som på bildet under transport, eller kan man legge den sammen på noen måte?

Ser også at Clas Ohlson har den til en bra pris, men er det det samme som følger med på den pakka som på den fra Oslo Sportslager? Se link under: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=42777527

Mogens

Det ser ut som den samme. Bra pris! Kan ikke legges sammen. Den er ganske stor, men mindre og lettere enn ovner å sette inn i lavvoen... (Ikke kan man koke på slike ovner heller..) For feinschmeckere og primusfetisjister er den selvsagt ikke bra nok, men for meg er den perfekt! Jeg ønsker litt lunk i lavvoen om kvelden, ikke fyring hele natta. Man skal da ikke ha stuetemperatur inne.. En femliter varer lenge når den brukes til både mat og fyring. (Tenk hvor greit det er med snøsmelting..) Jeg drar forresten ikke på ekspedisjoner, men på solide turer. Skal jeg på en tur der vekta betyr mye har jeg en liten brenner å koke på, og lar soveposen stå for varmen. (Da har jeg forresten ikke lavvoen heller..)

For å få et bål til å funke uten røyk må man slippe inn så mye trekk at det nesten blir et nullregnskap mht varme... :D

Endret: Den drivstofftanken hos CO aner jeg ikke hva er. Jeg bruker bare dunken med sprit som den er som "tank"... :D Påfylling under brenneren (1,2l) holder i et par dager for meg... Er man mange i lavvoen er det greit med en liten multibrenner ekstra for å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

1) Har man mulighet for å fyre opp bål rett på bakken hvis man lager til et bålsted i midten? Det går vel dårlig m.t.p. at stanga står i midten. Altså, kan man ha et vanlig vedbål inne i lavvoen? I tillegg så må det da bli røyk inne i lavvoen :roll: ?

2) Ved fyring hender det jo at det gnistrer osv. Vil ikke dette i løpet av et par turer ende med hull?

1) Har gjort dette en del ganger, også med stanga i midten. Dette har gått helt fint utenom den ene gangen vi sprengfyrte litt i meste laget, da ble det nederste leddet på stanga noe deformert... :D Det lot seg vel og merke reparere.

Røyk kan det fort bli en del av inne i lavvoen ja. Særlig på vinterstid eller hvis det regner ute har det en tendens til å bli litt hvis man ikke følger med.

2) Gnister kan nok være et problem, særlig i lavvoer av nylonstoff. Kan ikke huske å ha svidd noe nevneverdig hull i en lavvo noen gang, så med litt forsiktighet går det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Origo HeatPal er kjempesmart.

Har en styggammel en.

Idiotsikkert og støyfritt.

Har forresten anbefalt heatpal til en del lavoeiere.

Eventuelt kan man bruke en COleman 533 bensinprimus.

Da får man ned vekta, og man har noe mer effekt.

533 har stillebrenner.

Bål i telt er æsj, men så er jeg ikke lavvoeier heller :P

Har derimot vært medpå lavvotur, og jeg ser ingen sjarm med bål i teltet.

Det svir i øynene, og er som å røke 20prince på en gang.

Den gode duften av en primus derimot............ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt på på størrelsen til lavoen.

En riktig stor en med plass til 15+ personer er det nesten bare kos å sitte i ring rundt ett bål og fortelle jalla og vas til lyse morgentimer. Pjalte på en lommelerke osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at hvis lavvoen var beregnet på 15 stk så kunne det vært enda mer naturlig å fyre bål der. Min er beregnet på 8 stk personer (5 m i diameter). Nå må jeg samtidig få si det at jeg er glad jeg ikke kjøpe noe mindre! Hadde ikke vært plass til mye kos med 8 personer i den lavvoen!!! Jeg vil faktisk gå så langt å si at 4 stk personer har det supert i en slik mens 6 stk har det forholdsvis trangt 8) .

Fant ut at egentlig så burde man investert i både en skikkelig lavvoovn med pipe osv, samt å hatt en Heat Pal eller liknende til litt lengre turer ...

Men kjøper jeg mer utstyr de første ukene nå så blir min dårligere halvdel steingal :) .

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Helsport Varanger 8-10. På "lengre" turer dvs. når man slår opp og ned lavvoen er det uaktuelt å dra på ovn. Og da fyrer jeg bål. Legger bålet midt i mellom inngang og senter av teltet. Det gir fin trekk som gjør at røyken går opp og ut. Men ikke for stort bål. Bål er greit om sommeren - noe som gjør at man får det tørt i teltet. Men som nevnt tidligere, siden man ikke kan ha så stort bål er ikke bål så ekstremt varme effektivt om vinteren. Selvfølgelig er det bedre enn å ligge ute ved bålet.

Om vinteren bruker jeg ovn (tror den veier 8kg) tungt ja - men bruker da også lavvo kun når den er base-camp og man er mange på tur - slik at 8kg i pulk ikke er allverden. Ovn gir ekstrem god varme.

Man kan skalke alle luker å fyre som bare det. Garantert t-skjorte temp selv i -15 utenfor.

Ovnen er en Helsport ovn - vet ikke om den selges fortsatt. Den har flat topp slik at mat kan lages på den.

Ulempen er vekten da...

Her er bilde:

Digi00007.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den type ovn er helt konge. Husker typen godt fra millitæret hvor det var t-shirt på vinteren! Det eneste er som sagt vekten og kosen (se et bål) :D .

Tror nok allikevel det blir en slik ovn. Helsport produserer slike ovner enda ja, men de litt tyngre enn du stipulerer http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=lavvu&containerid=23153&parentid=23151&entrypage=true&guid=1&lnodeid=0&pageid=5008.

Sikkert bare du som har spist for mye Möllers tran 8) , så den egentlig er over 10 kilo den du har.

Har funnet en som er hva jeg kan se det rimeligste på markedet, samtidig som den har en kjekk vannkoker (som du kan velge å ta med eller ikke) http://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/ProductDetail.aspx?Catalog=Trumf&ProductId=OvnTilLavo&VariantId=081113.

Så får en heller se om en bruker noe annet når en må gå langt...

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en som er hva jeg kan se det rimeligste på markedet, samtidig som den har en kjekk vannkoker (som du kan velge å ta med eller ikke) http://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/ProductDetail.aspx?Catalog=Trumf&ProductId=OvnTilLavo&VariantId=081113.

Jeg er nesten 100% sikker på at vi testet denne en helg i februar. En venn av meg hadde noen kontakter som dro i gang produksjon i Kina for import og salg, og han var veldig ivrig på at vi testet ut ovnen i stedet for Helsport ovnen vi pleier bruke. Men - altså et lite forbehold om at det ikke er akkurat denne ovnen, eller at de har rettet på et par av tingene vi ikke var fornøyd med.

Ovnen funket greit den, men vårt bestemte inntrykk er at den bruker mere ved for å oppnå samme varme enn helsportovnen (som vi kjenner godt, og pleier fyre med i dette teltet). Kanskje så mye som 50% mer. Dette er selvfølgelig subjektivt, og i tillegg avhengig av mange andre faktorer, så ikke legg for mye vekt på vår oppfatning av vedforbruk.

Vi tok ikke med vannkokeren til fjells, så jeg fikk aldri sett den selv. Men vennen min var ikke nådig: Vannkoker-patenten ble beskrevet som komplett idiotisk - eller i hvert fall den daværende utførelsen. Visstnok så jobbet konstruktøren/importøren hardt med modifisering for å få den anvendbar. Innvendingene var:

- For liten åpning (skulle bli større?). Åpningen må være stor nok til at man hive snø nedi, synes vi.

- Vannkokeren var tilsynelatende ikke beregnet på å tas av når vannet er blitt varmt nok. Du fyrer jo gjerne litt lenger om kvelden enn det tar å koke opp 10-20 liter vann. Da er det greit å sette gryta til sides. 4 timers fosskoking / tørrkoking er totalt unødvendig og gir masse unødig vanndamp i teltet, som så må luftes ut. Vennen min så ikke for seg at a) vannkokeren var demonterbar når ovnen var varm, og :? vannkokeren lot seg vanskelig stable andre steder enn på ovnen.

Men for all del, utførelsen med at vannkoker omslutter ovn og pipe burde sikkert gi god energioverføring og rask oppvarming av vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det ja. Tviler ikke et sekund på at dette er en billig kinaovn! Alt lages jo i Kina nå om dagen :) .

Det første du skriver om at den bruker mere ved for å oppnå samme varme. Skjønte egentlig ikke den helt. Mener du at trekken er så dårlig, eller er trekken for god slik at veden "bare blir borte", eller mener du at Helsportovnene har tykkere vekker, slik at den holder mer på varmen, eller kanskje du mente noe annet :? ???

Dette med vannkokeren kan jeg egentlig være enig i. Man får jo antakeligvis ikke hektet den av på noen god måte når det er varmt. Samtidig burde vel åpningen være som åpning for vedpåfylling. Jeg hadde vel sett for meg å ikke dra med meg vannkokeren, men at den kanskje kunne være kjekk å ha i visse tilfeller. Derfor tok jeg den som en bonus på en måte. Men dette med vedforbruk osv. var litt mer bekymringsfullt!

Og forresten. Etter hva jeg kan skjønne så er Helsportovnene de dyreste. Er det noen av de andre på markedet som er brukanes?

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skriver om at den bruker mere ved for å oppnå samme varme. Skjønte egentlig ikke den helt. Mener du at trekken er så dårlig, eller er trekken for god slik at veden "bare blir borte", eller mener du at Helsportovnene har tykkere vekker, slik at den holder mer på varmen, eller kanskje du mente noe annet :lol: ???

Ovnen virker grei, solid og jeg kan ikke si annet enn at den virker grei å fyre i. Veden brant pent, akkurat som den skulle, og vi hadde det varmt og godt. Men lørdag morgen var det klart at vi måtte hente mere ved til helgeturen vår. Vår helsportovntilhenger påstår hardnakket at vedbudsjettet var rikelig.

Men ikke la være å kjøpe fordi vi mener den KANSKJE bruker litt mye ved! Konklusjonen vår er i høyeste grad subjektiv, og bør tas med saltklyper. Når jeg tenker etter, så var vi mer i teltet enn ellers pga dårlig vær. Klart vi fyrer mer da! (Men beslutningen om å hente mer ved ble tatt etter en overnatting, dvs uten at vi hadde vært mer inne i teltet enn vi hadde vært i bra vær). Vi diskuterte ganske mye internt hvor mye av merforbruket som skyldes en mer sulten ovn, men er vel blitt enige om at vi tror den bruker litt mer.

Eventuell forskjell i vedforbruk kan kanskje skyldes at konstruksjonen med "stående ovn" gir mer fyring for kråkene enn den liggende helsport-ovnen. Helsport har også noen krumelurer inni som gir litt lengre transportvei for røyken. Mulig at du dermed får en bedre varmeutnyttelse i helsportovnen. Tykkere vegger tror jeg har minimalt å si - en millimeter stål fra eller til kan neppe gjøre noen særlig forskjell. Stål har god varmeledningsevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnen virker grei, solid og jeg kan ikke si annet enn at den virker grei å fyre i. Veden brant pent, akkurat som den skulle, og vi hadde det varmt og godt. Men lørdag morgen var det klart at vi måtte hente mere ved til helgeturen vår. Vår helsportovntilhenger påstår hardnakket at vedbudsjettet var rikelig.

Men ikke la være å kjøpe fordi vi mener den KANSKJE bruker litt mye ved! Konklusjonen vår er i høyeste grad subjektiv, og bør tas med saltklyper. Når jeg tenker etter, så var vi mer i teltet enn ellers pga dårlig vær. Klart vi fyrer mer da! (Men beslutningen om å hente mer ved ble tatt etter en overnatting, dvs uten at vi hadde vært mer inne i teltet enn vi hadde vært i bra vær). Vi diskuterte ganske mye internt hvor mye av merforbruket som skyldes en mer sulten ovn, men er vel blitt enige om at vi tror den bruker litt mer.

Eventuell forskjell i vedforbruk kan kanskje skyldes at konstruksjonen med "stående ovn" gir mer fyring for kråkene enn den liggende helsport-ovnen. Helsport har også noen krumelurer inni som gir litt lengre transportvei for røyken. Mulig at du dermed får en bedre varmeutnyttelse i helsportovnen. Tykkere vegger tror jeg har minimalt å si - en millimeter stål fra eller til kan neppe gjøre noen særlig forskjell. Stål har god varmeledningsevne...

Akkurat. Dette med at veden står, skal du ikke se bort fra at har noe å si - dvs. at jeg er sikker på at det har noe å si!!! Dette med transportvei har jeg ikke noe kunnskap om. Egentlig ser jeg for meg at et topplokk er greiere enn ei dør i praksis men... Sikkert bare meg :lol:.

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fremdeles snakke varmt for "Heat-Pal" jeg da. For eksempel i fjellet der det ikke er ved... Og i regn da det er vanskelig å finne tørr ved... Og for ikke å snakke om vekta... Husk at ovnenes vekt gjerne må ganges med to, fordi pipa ikke er med... Skal ovnen funke må man ha røkrør helt opp, og det veier ikke så lite...

Denne spritbrenneren er utrolig enkel å bruke. Jeg legger en femliters kanne inni lokket når jeg transporterer den. Det er alt jeg trenger på turer nærmere ei uke. Hvis jeg "sprengfyrer" går det en liter pr dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fremdeles snakke varmt for "Heat-Pal" jeg da. For eksempel i fjellet der det ikke er ved... Og i regn da det er vanskelig å finne tørr ved... Og for ikke å snakke om vekta... Husk at ovnenes vekt gjerne må ganges med to, fordi pipa ikke er med... Skal ovnen funke må man ha røkrør helt opp, og det veier ikke så lite...

Denne spritbrenneren er utrolig enkel å bruke. Jeg legger en femliters kanne inni lokket når jeg transporterer den. Det er alt jeg trenger på turer nærmere ei uke. Hvis jeg "sprengfyrer" går det en liter pr dag..

Du lompa du lompa :-) . Vekta på en slik ovn er jævlig høy og ikke noe å bære med seg flere kilometer - det er helt sikkert! De ligger fra ca 9-10 kilo opp til 14 kilo (inklusiv rør). Dette med våt ved er også et poeng (i mine øyne i hvert fall). Samtidig så er en slik ovn uslåelig selv om det er et tosifret antall kuldegrader ute. Det er t-skjortevær i lavvoen uansett :lol: . Men du skriver at du legger en femliterskanne inni lokket. Det kan det da ikke være plass til ?

Skulle ønske det var flere som la ut videosnutter på youtube av f.eks. heatpal i bruk osv. Hadde vært veldig nyttig for andre. Det er egentlig noe produsentene skulle gjort!

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lompa du lompa :D . Vekta på en slik ovn er jævlig høy og ikke noe å bære med seg flere kilometer - det er helt sikkert! De ligger fra ca 9-10 kilo opp til 14 kilo (inklusiv rør). Dette med våt ved er også et poeng (i mine øyne i hvert fall). Samtidig så er en slik ovn uslåelig selv om det er et tosifret antall kuldegrader ute. Det er t-skjortevær i lavvoen uansett :D . Men du skriver at du legger en femliterskanne inni lokket. Det kan det da ikke være plass til ?

Skulle ønske det var flere som la ut videosnutter på youtube av f.eks. heatpal i bruk osv. Hadde vært veldig nyttig for andre. Det er egentlig noe produsentene skulle gjort!

Mogens

Nettopp poenget mitt. Heat pal veier svært lite. Et par kilo kanskje, og trenger ingen skorstein... Den er for stor å gå langtur med, men når jeg skal slå leir for en stund ikke så langt fra vei er den helt topp! (Den er vel omtrent på størrelse med ei vanlig tilitersbøtte..)

Hadde ei femliterskanne liggende i lokket for et par uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.