Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo telt, pri 1 vinter, pri 2 "de andre 3"


sam86

Anbefalte innlegg

Jeg er på utskikk etter et solo telt der vinteregenskapene setter krav-spekken. Teltet skal brukes hele året, så vekt er viktig. Teltet må tåle mye vind og snø, det er egentlig et av de viktigste kravene, jeg må kunne legge meg i teltet i all slags vær og vite at teltet holder. Jeg har et Nallo 2 som jeg kan bruke som solotelt. Det tåler høvelig med vind (skal ikke si jeg er veldig høy i hatten i det teltet når det begynner å røyne på), men luftinga tettes av snø og jeg vokner av at telt-taket "ligger" oppå meg når det faller våt/mye snø. Vil si jeg er skeptisk til å dra alene på vidda med det teltet, greiere når man er to og man kan hjelpe hverandre. Er også viktig at det er enkelt å sette opp for en person i sterk vind.

Har gransket nettet etter info om Hilleberg Soulo, også her. Finner noe info, men har fortsatt noen spm. Dere som har det, hvordan er det med plass vinterstid? Tenker da på fyring i yttertelt/innertelt, plass til utstyr osv? Noen som har prøvd det i noe annet enn sol, 20+ og laber bris? Hvordan er det å sette opp teltet i sterk vind, har ingen erfaring med halve stangkanaler og klips (ser for meg at det burde være enkelt og sikkert hvis man kan forankre teltet hele veien rundt før man begynner med stengene). Hadde vært topp om dere soulo eiere og andre Hilleberg eiere kom med erfaringer eller eventuelt bilder som viser noe mer av plassutnyttelsen en de andre bildene som ligger ute.

Har også sett på noen andre produsenter: Bibler (BD),Marmot, Exped, TNF, MHW og MSR er de jeg kommer på i farten. Setter pris på om dere som har andre solotelt også slenger inn noen erfaringer eller forslag.

Vet det blir mange tråder ang. telt, men sånn er det nå bare.

Beklager for mangelfulle norsk kunnskaper....

Hilsen Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat bestilt Soulo fra http://www.moontrail.com/home.php (mange bra bilder her). Tok sjansen på at det ble stort nok for min del vinterstid til både fyring og utstyr. Forteltet kan jo gjøres større ved "klipse" funksjonen. Vinterstid kommer jeg nok også til å grave en dyp kuldegrop i forteltet slik at man får plass til mer utstyr. I kuldegropen kan man også fyre i slik at det blir tryggere. Fordelen med teltet siden det er så lite er at det ikke trengs så hard fyring for at det blir varmt=mindre forbruk=mindre behov for drivstoff=lettere sekk. Tror nok at kuppel-konstruksjonen tåler mye vind og snø for å si det slik.....

Har også kjøpt med "footprint" og kommer også til å få sydd på stormmatter. Kan kanskje bli litt trangt til tider(?) , men et bra kompromiss tror jeg. Bruker du pulk er ikke vekt så viktig eller vinterstid kan pulken også stå "ute" med utstyr du ikke trenger, uten problemer. Trenger ikke å drass med seg alt inn i teltet heller når det ligger like godt i pulken.....

Gleder meg til det kommer i hus :shock:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=5345&startat=60

http://www.moontrail.com/hilleberg-soulo.php

http://www.fliegfix.com/webshop/produkte.php?id=HISOULO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun "prøvd" Soulo på teltutstillingen til Sportsnett tidlig i sommer. Jeg synes det teltet virker alt for lite som vintertelt. Jeg er ikke redd for å fyre i telt (fyrer gladelig i Nallo 2), men Soulo synes jeg hadde for liten plass innvendig (som Nalloeier vet du sikkert at mange timer i det teltet vinterstid kan være en prøvelse).

Ut i fra dine spesifikasjoner bør Hilleberg Jannu være et interessant telt. En kamerat har det (jeg har storebroren Saivo). Klipssystemet til Hilleberg er genialt. Det er intet problem å sette opp teltet alene i sterk vind (Jeg har satt opp Saivo i stiv kuling. Det var problemfritt. Storm går sikkert bra også.) Du har rett i måten teltene settes opp på. Du feste teltet med ski, snøplugger el lignende til bakken, setter i stengene, og begynner klipsingen. Klipssystemet er overlegent andre løsninger. Personlig forkastet jeg Bibler, TNF, MSR m.fl fordi jeg synes løsningene for å sette opp teltet alene var for dårlige.

Luftingen på Jannu er meget god. Den geodesiske konstruksjonen gjør at den tåler snø meget bra. Jeg synes innerteltet er litt lavt (100cm på det høyeste). To gode venner får plass. Forteltet er lite. Jannu er med sine 2.8kg det letteste ekstremteltet du kan få tak i.

Ønsker du et litt "større" telt ville jeg sett på Allak. Det er høyere og praktisk romutnytting gjør at teltet virker større enn Jannu. Klipssystemet er det samme. Allak veier 2,9kg. Jannu er nok hakket mer et "ekstremtelt", men jeg tror nok at Allak holder godt det og.

post-3635-133474563337_thumb.jpg

post-3635-133474563644_thumb.jpg

post-3635-133474563651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke teltet primært vinterstid vil jeg tro du heller burde satse på et lett 2-mannstelt. Soulo er bygd for minimalisten, som søker ekstreme situasjoner, som f.eks. steder, som byr på store utfordringer når det gjelder størrelse på teltplass, minimalt behov for plugger, mye vind og gjerne store mengder snø. Det er allikevel et 1-persons telt og plassen er deretter. Soulo med ekstra foot-print veier 2,4kg! Det er nesten 1kg mer en hva er anbefalt av diverse villmarkshøvdinger. Uten det ekstra gulvet vil teltet veie i overkant av 2kg, men fremdeles en halv kg mer en anbefalt, og det samme, som mange 2 -personers telt!

Etter å ha brukt et Helsport Troll i 8 år fant jeg ut at jeg ville ha et lettere telt, som jeg kunne bære alene og slå opp hvor som helst. For meg var det også viktig å ha et kuppeltelt fordi det har jeg aldri hatt anledning til å prøve (bortsett fra et rimelig festivaltelt). Høyden på innerteltet var også viktig, men det er en spesiell utfordring å finne et 1-persons telt, som er høyt nok. Lenge holdt jeg en knapp på 2-persons teltet Allak, men, syntes det ble for tungt for en person, når vinteren er ikke første prioritet. Soulo ble mitt valg, med ekstra avtagbart gulv. Jeg tror det skal gå greit å fyre i dette teltet, men det krever omhu. Innerteltet kan enkelt pakkes ned så man har mere plass til matlagning, eller tørking av klær, og da er det godt å ha et ekstra innergulv. Veggene i dette teltet virker på meg (med min begrensede erfaring) å være brattere en mange andre 1-persons telt og romfølelsen er ganske god.

Hilleberg påstår at Soulo er ypperlig for vinterbruk, men det gjenstår å se. Jeg gleder meg ihvertfall til høstens turer, hvor jeg nå kan gå lenger en før og velge mellom ganske mange flere koselige og lune teltplasser, en hva jeg er vant til i iallefall. Soulo er et telt jeg kommer til å bli glad i, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det varmeste anbefale Hilleberg Jannu. Etter å ha studert og vurdert, samt snakket med fimax, om telt en tid fant jeg ut at jeg ville spandere på meg dette teltet og har ikke angret et teltdøgn siden!

Har brukt teltet mye gjennom drøyt ett år nå. Klips-systemet fungerer utrolig bra! Ingen tegn til at klipsene har blitt harde/mistet elastitet eller forandret form på noe vis. Snø/vind er ikke noe problem. Har vurdert å få sydd på storm-matter men tror jeg lar det være, teltet "sitter" godt ned mot bakken.

Deler telt med hunden min (stor tispe 46 kg.) og har godt med plass til det jeg vil ha med ellers inn i telter på vinterstid.

Med min høyde (183 cm) kan jeg fint sitte på Downmat 9 DLX uten å måtte krumme nakken, men må da sitte inn mot midten av teltet.

Stoffet i yttertelt er sterkt, hunden min tråkket på forteltet med begge forlabber og klør og presset duken langt ned i kuldegropa, kun en liten rift som kuttet én av trådene i ripstopen.

Kondens har ikke vært noe problem, veldig gode luftemuligheter i topp av inner- og yttertelt og i "døra". På sommeren er det veldig greit med å kunne åpne hele "døra" og kun bruke nettingen. Da kan humler, mygg og knott summe så mye de vil for min del, inn til meg kommer de ikke.

Vekten er... ja ...lett :) 2.8 kg (kontrollveid av meg) med alt av plugger samt én ekstra stang og bøyle.

Som fimax, vil jeg anbefale deg å ta en titt på Jannu.

Lykke til med valget.

Mvh

Martin

post-3787-133474564901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.