Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for føste gang... turforslag??


Truls

Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg og noen kamerater av meg tenkt å ta en tur på på hardangervidda. Har aldri vært på hardangervidda før. Men er vant til fjellturer. Så derfor lurer jeg på om noen har et turforslag? Har også tenkt til å benytte turen til å prøve fiskelykken. Tips om områder med bra fiske vil også vært fint.

Alle svar tas imot med STOR takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bra områder for fiske!

1. Området mellom Geitvassdalen og Mår/Kalhovd har mange bra vann. Mye private vann, men drit i det. Mange sære grunneiere oppi der.

2. Området mellom Kvenna og Lågaros er ikke lagt til rette for turisme. Her kan du finne en del bra.

3. Området mellom Songavann og Kvenna. Fine elver og vann i området.

Du må nok finne frem til de beste vannene selv. Været og bettet har nok også mer å si enn stedene. Du kan oppleve alt fra eventyrlig til elendig. God Tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har vært i området kan sikkert gi deg et definitivt svar, men det er et uttalt mål å ikke legge tilrette for ferdsel i dette området slik jeg forstår. Argumentet er hensynet til villreinen. Derfor er det heller ingen oppmerket løype fra DNTs side her. Av den grunn så skulle jeg tro det er sparsomt med bruer/klopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har vært i området kan sikkert gi deg et definitivt svar, men det er et uttalt mål å ikke legge tilrette for ferdsel i dette området slik jeg forstår. Argumentet er hensynet til villreinen. Derfor er det heller ingen oppmerket løype fra DNTs side her. Av den grunn så skulle jeg tro det er sparsomt med bruer/klopper.

Framkomligheten på stigarna (som alltså finns) beror inte på målarfärg

och rösen, förstås. Vatten brukar ge trygga orienteringsmärken,

så inte heller det bör vara ett problem. Men att komma över!

Lite konstigt att den som föreslog området inte kommenterar den saken.

Sådana här icke tillrättalagda områden, för vildrenens skull,

finns ju lite varstans. I Dovre har man avmarkerat stigar,

men de finns ju, och de går ofta så högt att endast dimma

kan vålla problem. Tafjordfjella/Reinheimen, t ex mellan Lesjaskog

och Torsbu är ett annat sådant område, återigen med möjligheter

till höga övergångar och därmed reltativt lätta vad. Där har jag

skaffat upplysningar från folk i Lesjaskog. Så finns också västra

Skarvheimen som verkligen ser lockande ut, men där det

är desto ovissare med framkomligheten.

Det är, tror jag, en skillnad mellan svenska och norsk vandringskultur.

I Norra Sverige är det mågna som lämnar lederna, men åtskilliga

av de färdleder som de följer finns noggrant beskrivna

i C Grundstens böcker. Jag vet ingen orsk motsvarighet.

Vandring utanför lederna verkar ofta vara en angelägenhet för de

närboende, som säkert vill ha sina stråk för sig själva.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur är det med framkomligheten. kartan visar en och annan stigh, men

huvudproblemet är ju att komma över älvarna, som det verkar vara

gott om. Inga broar, vad jag kan se. Eller?

il C.

Kvenna er vel det største "problemet" i området i så henseende. Ved Hansbu er det robåt(ar) som kan lånast (pass på at ikkje alle robåtane hamnar på feil side av elva :-) ). Litt lenger søraust er Breivad, her skulle det normalt gå greitt å kome over etter kva eg har høyrt. Dette vadet er vel ein del av ei av dei gamle slepene over Vidda. Heilt nede ved Mogen/Argehovd får ein vifte med armane og rope om ein skulle vere på feil side av elva, alltid ein eller annan som til slutt oppdagar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvene i området mellom Songavann og Kvenna kan vades ved normal vannføring. Det er lite broer i dette området, men jeg har ikke kartet her, så det er mulig det finnes noen.

Selve Kvenna er vanskeligere å vade. Jeg har vadet den øverst oppe vet utoset fra Kvennsjøen, men har ikke forsøkt i nedre delene. Tror det kan være vanskelig å finne en plass der det er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kart over vidda enda, men jobber med saken. Tenkte å ta noen dager fra 21 juni. Kun for å fiske. Det var faktisk flere tips her inne enn på fiskeforumene :oops: Det som uroer meg er at noen sa det er en bom der oppe som ikke åpner før juli. Stemmer dette? Vil nødig komme opp dit for å se at vi må gå milevis på en grusvei...

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som uroer meg er at noen sa det er en bom der oppe som ikke åpner før juli. Stemmer dette? Vil nødig komme opp dit for å se at vi må gå milevis på en grusvei...

Hvilken grusvei snakker du om? Tror veien inn til Kalhovd/Mår åpner før det. Det har den ihvertfall gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe...flaut å si det. Jeg har ikke kart over vidda ennå... Det var en kompis som mente jeg burde vente med Hvidda. Han var der for 2 år siden men bommen var stengt, så hele greia ble visst fiasko. Dersom det finnes veier som går like inn til vidda som ikke er stengt holder det. Har ingen formening om hvor en burde reise for å fiske. Kommer til å ringe DNT eller andre som måtte vite det ang bom og fiskeplasser. Det handler i grunnen mest om å komme seg opp i fjellet før en reiser til sydligere strøk. Akklimatisering om en vil :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.