Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark/fjellski


ES

Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå til høsten kjøpe meg ski som skal brukes i fjellet. Det blir jakt, pulktrekking og topptur med telemarkkjøring ned.

Har sett på åsnes nansen og combat modellen, i tillegg til Fischer BCX E109 Tour. Det kortfellesystemet til åsnes virker overlegent..

Er det noen som har noen gode tips her? Tenker rottefella super telemark binding med wire og varg skavl med berghaus yeti gamasjer, regner med de er sikre vinnnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Det ser ut til at du har flere funksjoner du vil dekke. Kjøper du for tungt utstyr er det kanskje topp for en av funksjonene, men du gidder ikke å ha den vekta eller trenger ikke den stivheten på de andre turene du skal på.

Bakkeskia gir meg topp opplevelser på turer hvor det er rett opp og rett nede, men det virker som du er på jakt etter mer enn en nedoverski.

Jeg har brukt forskjellige generasjoner Europa 99 på veldig varierte turer de siste 30 åra. Lett nok ski til å nyte oppoverbakker og stiv nok til å takle de fleste føreforhold utfor. Brukte i mange år 75 mm bindinger av ulik type. De siste 15 åra har jeg brukt BC bindinger og har opplevd færre sålebrudd enn med 75mm såle. Har heller ikke opplevd at hælen er vanskelig å styre med ved tung brøyting.

De siste 4 åra har jeg brukt Crispi Stetind og har flotte erfaringer med dem.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ES;

såfremt du vurderer kortfellesystemet til bruk på toppturer så glem det! Her må du ha langfeller og helst brede.

Som tryml er inne på, velg 2 par ski hvis råd.

Som kombiski, er nok 109 skia ei grei løsning > dog veldig dårlig ifht alternativer såfremt toppturen er basert først og fremst på digg retur :D

noen som vet hvor mye skia tar skade av feilborring? Har bora og plugga igjen hull til riva i CCC skia, bruker nå SuperTelemark...

Hehe, det finner du ut av ved første kraftstuntet ditt når pudderet forhåpentligvis faller snart :oops:

Selv har jeg plugga hull ett par ganger, og det har både holdt og ikke holdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hvor mye skia tar skade av feilborring? Har bora og plugga igjen hull til riva i CCC skia, bruker nå SuperTelemark...

Kommer vel litt an på hva slags ski det er.. Har den trekjerne er sjansene bedre for at det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ES;

såfremt du vurderer kortfellesystemet til bruk på toppturer så glem det! Her må du ha langfeller og helst brede.

Er dette noe du hevder med stor tyngde? At kortfeller ikke er gode nok for bakkene til toppene? Det er et sentralt punkt for meg når jeg skal velge ski; har fått sterke anbefalinger av en i butikk om å gå for Åsnes pga kortfellene, men Europa 99/109 virker også som en sterk kandidat. Velprøvde og sikre.

Og hvis kortfeller ikke er noe poeng så mister Åsnes sitt lille forsprang...

VD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.