Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukkeholstraversen - et langt bukkeritt over 18 topper 22. juli 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Fordi det ikke ble noe av vårskituren til disse toppene, ble det bestemt at denne traversen skulle tas i ferien. Askogvoll og jeg hadde planlagt denne turen i lang tid og vi hadde foretatt noe research vedrørende brepassasjer, hamre osv. Den "normale" ruta er vel å gå fra Leirvassu og inn Kyrkjeglupen for så å gå opp på Søre Bukkeholstind. Derfra plukker man topper som perler på en snor og avslutter traversen med Bukkehøe og Bukkehøe Nord for så å gå ned mot Geitsetri.

Denne ruta er lang nok den....men vi ville gjerne ha med oss de Nørdre Bukkeholstindene og avslutte med Stygghøes to topper! Altså hele 18 topper med smått og stort. Startstedet vårt ble derfor Spiterstulen for så å avslutte med topp 47.1 Stygghøe Øst (2200moh) for så å gå ned ved Bukkeholsbekken. En drøy tur dette og innerst inne var jeg usikker om det ble for langt...

Vi startet litt etter kl 0600 fra Spiterstulen og gikk raskt innover den lange Visdalen. Etter ca 1,5 time sto vi ved elva der vi skulle krysse over for å begynne oppstigningen til Søre Bukkeholstind. Lang transportetappe inn hit...hele 8km. Været var meget bra og litt svak vind som gjorde godt i sola. Likevel svettet vi fælt mens vi slet oss oppover kneikene mot toppen. Askogvoll er halvparten så gammel som meg så jeg måtte stå på for å si det slik...en utålmodig 24 åring :) Høydemeter etter høydemeter ble forsert og snart ble det bare gøy klyving bortetter ryggen. Askogvoll var rastløs så lange pauser ble det ikke på denne turen. Topp etter topp ble besteget på denne artige ryggen nodvestover. Etter å ha kommet til topp 74.1 Bukkeholstind V1 (2166moh) må jeg si at det så jævlig langt ut til Bukkehøe og vi skulle enda lenger...200 høydemetere ned til Bukkehøe Nord. Jeg var nesten bestemt for å droppe disse toppene og gå kun på de Nørdre Bukkeholstindene. Mat og drikke

ble fortært og beina føltes bra og det var bare å trå til... :D Sekken ble lagt igjen da været var bra og kun rompetaske med ei flaske ble tatt med. Turen til Bukkehøe Nord og faktisk helt ut til punkt 2078 moh nord for denne og tilbake tok faktisk 3t45m. Bakkene opp mot Bukkehøe var tunge, men kroppen fungerte faktisk veldig bra. Vi gledet oss nå faktisk til de Nørdre Bukkeholstindene. Stigningen opp mot Stygghøe så hard ut fra avstand, men skulle vise seg og bli en meget artig og trivelig avslutning på en tur med mange bakker...

Vi "listet" oss over brepassasjen mellom topp 74.1 og topp 87.0 Nørdre Bukkeholstind. Traversen videre østover var veldig grei ved slike tørre fine forhold vi hadde denne dagen. Den bratte hammeren opp mot topp 87.2 Nørdre Bukkeholstind Ø2 ble for sterk kost for oss, og vi rundet denne ut på breen for så å gå lett opp fra sør. Denne hammeren så nesten utoverhengende ut . Det så ut som det var greie tak, men greit å gå rundt synes nå vi da... :D

Klyvingen opp mot Stygghøe var overrskende moro og satt en ekstra spiss på turen. Det kan jo ha noe med at det var de siste høydemeterne denne lange dagen. Hele 2800 høydemetre kjentes i beina. Heldigvis fikk vi akt oss ned på snøen ned fra Stygghøe Øst ned mot Visdalen. Det å krysse elva var ikke greit, men suget etter en kald øl var stort og vi tok bare sats og vasset raskt over elva. Våt helt oppå til låra, men hva gjør vel det når det blir hviledag dagen etter? :D Etter 15,5 timer og ca 3,5 mil var vi tilbake til Spiterstulen. En lang og spennede tur med mye artig klyving på tørt fjell! Anbefales!!! :D

post-2015-133474560502_thumb.jpg

post-2015-133474560511_thumb.jpg

post-2015-133474560521_thumb.jpg

post-2015-133474560529_thumb.jpg

post-2015-133474560542_thumb.jpg

post-2015-133474560553_thumb.jpg

post-2015-133474560564_thumb.jpg

post-2015-133474560575_thumb.jpg

post-2015-133474560585_thumb.jpg

post-2015-133474560595_thumb.jpg

post-2015-133474560605_thumb.jpg

post-2015-133474560615_thumb.jpg

post-2015-133474560626_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faderullan da, noen er spreke! Knærne mine skalv bare av å lese om 2800 høydemetre. Syntes det hørtes mye ut, tok og renget litt selv og kom til drøyt 2700 (ok jeg synes jeg tok litt hardt i), så det er nok i det landskapet der ja.

Sånn går det med ungdommelig energi i aksjon. Er imponert så det holder.

Tipper vi så sporene deres, for vi var på en tur mer i min stil for noen dager siden (med altfor tung sekk riktignok. Opp Bukkeholsbrean og så noen spor over snøpassasjen mellom vestligste Styggehøekul og Østligste av toppene på Nordre Bukkeholstinden.

Hadde en fryktelig omstendelig rappellaksjon ned den hammeren du skriver om. Sekkene var så tunge og rappellfeste så langt ute at det ikke var snakk om. Så jeg sikret først meg selv over kanten, så ble sekkene firt ned og hentg i karabiner i veggen, så gjorde en og en seg klar til rappell nede på ei hylle i veggen og så kom sekken på og så ble det rappellert. Tok en evighet. Var for øvrig ingen rappellslynge på toppen fra før av.

Når vi først hadde tauet der, klatret vi på topptau for å smake litt på vanskelighetene. Det var i grunnen overraskende enkelt til å være så bratt, for det var veldig bratt og veldig utsatt i øvre del. Men hele tiden gode tak i passe avstand. I et klatrefelt hadde man vel knapt gradert det til 3, men jeg vil vel tippe at alt tatt i betraktning så er grad 3 et godt anslag på denne hammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten!! Ja, den hammeren var bratt ja. Fikk en kommentar fra mayhassen...klatret dere opp hammeren eller??? NEI,-det gjorde vi ikke! Det hadde jo han gjort da han gikk over disse toppene selvfølgelig! Har sett han i aksjon så den var nok enkel for han uten sikring!! Forøvrig viste pulsmåleren min 2770 høydemetre. Vi er heldig som har slikt vær i Jotunheimen nå. Reiser tilbake selv idag sammen med kona og minstejenta. Da får vi prøve å bestige Kyrkja. Håper alle klarer det! Blir det en suksees,- blir det kanskje en dag til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig maratonbukkeritt det der da! :D Som du selv sier Atomsilda, så er normalutgaven av Bukkeholstraversen lang nok, men ikke for dere gitt. :wink: Husker da vi gikk Bukkeholstraversen i 1995, falt det oss aldri inn i halvsøvne engang å utvide traversen med flere topper. Syntes den var lang nok i normalversjon vi, men noen er tydeligvis mer sultne enn andre. Og ikke minst, i bedre form enn andre noen gang har vært. :)

Er ordentilg moro med sånne lange ryggtraverser. Når man først har gjort unna stigningen opp til marsjhøyde, er det ganske så fornøyelig å vandre i en berg og dalbane over topp etter topp, med utsikt til alle himmelretninger hele tiden. Denne traversen har jo også noe klyving her og der som virkelig krydrer tilværelsen ytterligere, men aldri er klyvingen så vanskelig at man behøver å drasse på sikringsutstyr. Ihvertfall ikke på standard Bukkeholstravers. På "extended version" som dere gikk, har man jo hammeren ved Nørdre Bukkeholstind Ø2, men denne har jo en kurant omvei.

Smakte egentilig ølen noe godt etter turen da? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt som bare juling det der, mer er det ikke å si :) Det går vel i masse fyrstekake antar jeg? :roll:

Gikk Bukkeholstraversen høsten for 9 år siden, men tenkte ikke på nordtoppen på Bukkehø. Men Bukkehø skal jeg tilbake til! Store Bukkeholstind var veldig trivelig å klyve opp på husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen gang smaker vel en øl så godt etter å ha slitt og svettet en hel dag! Vi tindranglere gjør jo det titt og ofte...men fyll det har vi ikke tid til!! Vi skal jo på nye topper og bakfull på slike turer sammen med andre som IKKE er det kan jo bli en ekstra tøff affære... :)

Til Sondre: Ribbeina er ikke gode selv etter at det er over tre uker siden jeg tryna i ura opp til Sagi...det hemmer meg litt når lungene fylles..går utover sykkeltreningen dette her gitt!! Se opp for løs ur!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang og bra tur dette, vet at det smakte med så mange nye kryss i boka for dere. Det er veldig bra tak opp den hammeren, og nå som jeg begynner å ha opplevd endel andre såkalte 3'er punkt, vil jeg si at dette er maks 3-, er jo bøttetak HELE veien opp. Riktignok et litt klønete punkt hvor du blir presset litt ut, og det kan føles ganske utsatt til. Det å ta med Bukkehøe på denne rundturen syns jeg var bra gjort av dere, hvordan var det fra V4 og opp egentlig? Kan det gåes greit på vinteren også hvis ikke breen rekker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke værst! Telter litt oppi Visdalen, så jeg sparer noen kilometer i anmarsjen på turdagen. Var brepassasjen mellom 74.1 og 87.0 kurant? Går aleine, og har ikke store planer om å ligge og kave nedi en bresprek i ferien. Tror dette kan bli en knalltur, takk for fin rapport med mye informasjon og ikke minst inspirasjon!

Edit: Hvordan tror du det er å gå vestsida av Visa oppover, mtp. vading. Kanskje like dumt å gå stien på østsida og vade over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og planlegger denne turen til neste uke. Har dere noen måling på 2078, nord for Nørdre Bukkehøe? Ser ikke denne toppen i Røynes liste eller Morten og Julias bok.

Du får en Kongetur der Synken, eller skal jeg si Statsministertur :) (traff Jens på Store Soleibotntind (26/8 )) dagen før Austadbotntindene, men fortsett for all del videre etter N Bukkehøe :):!:

Grisedumt om den dukker opp på lista i ettertid. Da får du et flott syn rett inn i renna på Skarstind, som du ikke får fra N Bukkehøe.

Tall er èn ting, men opplevelse er tross alt viktigere syns nå jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Håvard. Er jo ikke lange turen bortom, og ingen vanskeligheter, så jeg går nok bortom skal du se! Må si at det ikke finnes noe bedre enn å sitte med kartet og Bibelen foran seg og planlegge turer :) Får jeg til alt jeg har planer om blir det fort 40-50 topper neste uke, dog i pf 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei synken!! Vedrørende punktet du nevner....jeg drev litt research på dette og fikk et bilde av Busken på forumet som viste at dette var rimelig ufarlig å krysse. Liker ikke å krysse breer og likte heller ikke da vi måtte utpå breen rundt hammeren på Nørdre Bukkeholstind Ø2. Her så det imidlertid utsom at det lå mye snø. Det må ha bygd seg opp store snømengder her. Følte det trygt her! Alt er jo greiere når man er to da..husk det!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjer det noe så er man rimelig føkked når man går aleine. Har lest litt om dette punktet jeg også, er vel det beste valget å gå ut på breen der. Dere får stikke og leite der hvis det blir stille fra meg utover høsten :) Neida, jeg tar med en stav og prøver meg litt fram. Går heller tilbake hvis det ser utrygt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått greie på, er nok ikke dette en topp på lista. Vi var nå nedom den for sikkerhets skyld da vi var usikre. Kan ikke se på tinderanglerenes liste at den er med der!

Vedr. høyde 2078, nord for Bukkehø, så er nok denne tvilsom. Gjengen fra tinderangling.no ravet over der en ruskeværsdag i mai i fjor, og de gadd ikke engang nevne den i teksten til turrapporten:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070519.php

Kanskje de glemte den? :shock:

Neida, de gikk over, og har et bilde derfra hvor de kaller den en kandidattopp:

http://www.tinderangling.no/Album/album070519/pages/070519%20042.html

Tall er èn ting, men opplevelse er tross alt viktigere syns nå jeg da

Bifalles!

I årenes løp har opplevelsens betydning bare blitt større og større for egen del.

Selv om høyde 2078 var langt utenfor våre lister da vi gikk der i 1995, ruslet vi selvsagt over for å se hvordan utsikten var derfra. Det jeg husker fra den ”toppen” var et flott overheng som så ut til å bestå av løse steiner som utrolig nok hang sammen. På senere bilder ser det ut som dette overhenget er borte. Husker du noe av dette Atomsilda, eller askogvoll? Var det borte?

post-42-133474563326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltreder opplevelse kontra tall! Men hvis likevel ta noen tall, riktignok bare GPS

2078, som jeg mistenker for å ha et høyeste punkt noe høyere i virkeligheten målte vi til 12 m p.f.

2100, som muligens også er noe høyere i virkeligheten målte vi til 19 m p.f. Sistnevnte betyr vel at Alek må finmåle litt for å trimme lista si med sikkerhet :shock:

Kompisen din ser litt lett anspent ut Nils, men det er jo ikke det minste rart - det var et skikkelig stilig overheng!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2078, som jeg mistenker for å ha et høyeste punkt noe høyere i virkeligheten målte vi til 12 m p.f.

Akkurat, så det var tosifret pf der. :wink:

Er nok lurt å følge Håvards råd om å svinge oppom for de som er pf-10-samlere, spesielt.

Kompisen din ser litt lett anspent ut Nils, men det er jo ikke det minste rart - det var et skikkelig stilig overheng!!!!!!!!!!!!!!!!

Hans Petter, som sitter på overhenget, kjente nok suget der ute. Var fritt fall 200 meter der. Han bare plasserte seg på kanten, noe han ofte gjorde ved pauser, og jeg gikk til et annet sted for å ta bilde av han. Det var da jeg oppdaget at han så til de grader satt ute på kanten, og ga han noen hint om dette. Mener han ikke ville at jeg skulle somle for mye med bildetakingen...

Ja, overhenget er et av de kulere jeg har sett i fjellet, mye fordi det ser så porøst ut, med steiner stablet utover i luften.

Jeg husker desverre ikke om det overhenget var der, men hadde trolig lagt merke til det om det var der. Bildene jeg tok var desverre i feilretning, og fra punkt 2078 og ikke mot dette punktet.

Ok! Jeg mistenker at det har rast ned siden vi var der, noe som ikke er helt usannsynlig heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.