Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkelig fargefenomen. Noen som vet hva dette kan være ?


panda

Anbefalte innlegg

Dette tok jeg bilder av i kveld ved et lite tjern i nærheten av Oslo. Solen stod ganske lavt og det virket som om fargene kom fra en slags lysbrytning mellom trærne. Fargene var svært sterke. Bildet viser det omtrent slik det var. Har ikke manipulert bildet på noen måte bortsett fra resize.

Sjekket om det kunne ha sammenheng med oljesøl eller lignende, men det var det ikke. Vannet var helt rent.

Fargene flyttet seg ikke mens jeg beveget meg langs tjernet noe jeg synes var rart.

Noen som kan forklare hva dette kan ha vært ?

post-119-133474560477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noen dum teori det. Men det har vært veldig varmt noen dager så det er nok ikke vanndråper med i bildet.

Lysbrytningen skjer heller ikke i selve vannflaten. Fargene ser identiske ut når jeg tar bilder fra ulike vinkler. Hvis det hadde vært oljesøl eller noe slikt ville fargene endret seg når jeg flyttet meg.

De svarte stripene mellom fargefeltene ser ut som projiseringer av trær med grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tänkas att fenomenet på bilden beror på att ljuset faller genom trädens lövverk.

Da burde dette fenomenet var langt mer vanlig. Har aldri sett noe slikt. Panda hadde kanskje dugg på linsa?? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok over 20 bilder fra ulike vinkler. Kommer sikkert til å legge ut et par til. Hadde ikke dugg på linsen nei..

Teorien om at lyset brytes i løvverket virker som den beste hittil. Solen sto temmelig lavt på himmelen (klokken var 19.25 omtrent).

Jeg er sikker på at dette er et fenomen som oppstår fra tid til annen selv om det neppe er så veldig vanlig. Hvis noen vet noe om dette vil jeg være glad for å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett fenomenet før, men da tidlig på morgenen.

Det har vært litt disig og sola bryter gjennom disen.

Har regnet med at disen har spaltet lyset.

Kan det har vært fuktighet som sola har tørket opp

fra vegitasjonen etter en nedbørsperiode, som spalter lyset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at regnbue-effekt kommer av noe annet enn solstråle i kombinasjon av vann eller prisme. Det mest sannsynlige etter min mening er det det har formet seg dråper med kondens i trærne. Ikke uvanlig etter en varm dag med et tjern i nærheten.

Det er i hvert fall et spennende bilde av et uvanlig fenomen.

En annen form for regnbuefarger er forresten perlemorskyer. Det oppstår høyt i lufta (i stratosfæren tror jeg). Mener å huske at det var iskristaller som forårsaket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ganske sikkert at dette kommer av noe oljeaktig/organiske stoffer som ligger på overflata (lettere enn vann).

I myromårder kan en se slike fargespill, og det er nok den samme effekten av noe stoffer som legger seg på vannoverflata. Organiske stoffer kan komme av naturlige prosesser, for eksempel anaerobe prosesser i lufttette områder i grunnen. Trenger ikke være oljesøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de to siste innlegg:

Jeg er helt sikker på at dette ikke skyldes lysbrytning eller refleksjon i selve vannet. Dermed er teorier om oljesøl eller lignende uaktuelle.

Årsaken til at jeg kan være sikker på det er at fargene ikke endret seg da jeg flyttet meg langs vannkanten. Selv når jeg stod på tvers av solretningen og tok bilder var fargene på nøyaktig samme sted på vannflaten som når jeg tok bilder i motlys.

Brytningen må ha skjedd før lyset treffer vannflaten og deretter blitt projisert ned på vannet på en eller annen måte. Det er det som gjør dette så spesielt.

Skal legge ut et par bilder til nå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder til fra litt ulike vinkler. Fargefeltene er veldig distinkte. De svarte linjene mellom ligner trær med grener. Et av disse "trærne" forekommer på rundt 15 bilder og ser nøyaktig likt ut på alle sammen.

Bildene er ikke manipulert bortsett fra litt resize.

post-119-133474563301_thumb.jpg

post-119-133474563307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel, jeg synes det var veldig forskjellige farger på det første nye bildet (på skrå) og det bildet i første innlegget.

På det ene bildet er det veldig blått/fiolett lys lengst fra deg, mens det på det nyeste bildet er veldig gult/orange på samme området. Ser de samme trea i bakgrunnen. Så er du helt sikker på at ikke det endret seg mens du flyttet på deg? Det må være som nevnt dugg på trea som kan gjøre denne lysbrytningen før det treffer vannflata, men jeg kan ikke helt se denne sammenhengen. Ser også ut til at det ligger et tynt lag med pollen/støv på vannflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på bildet "farger på skrå" ser det veldig ut som det er projesert ned på vannflata ja. Hadde det vært en film på overflata, så hadde nok kanskje ikke overgangen mellom skyggepartier og områder med sollys vært så klare, når det gjelder fargespillet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det samme som kryk her. På det siste bildet ser det ut som om noe ligger i vannoverflaten. Det kan være støv eller organiskestoffer du ikke ser så godt.

Fargene endrer seg jo på bildene.

I ett kamera kan sånne farger dukke opp på bilder uten at det har vært i virkeligheten. Hvorfor husker jeg ikke. Det må noen andre svare på. Men det er sikkert noe annet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se rent logisk at skyggen skal være noe argument for eller mot noe..

Det trenger ikke nødvendigvis å være relatert til fargespillet på noen måte, selv om det kanskje/sannsynligvis/whatever er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at fargene er litt forskjellige på bildene er at de er tatt med noen minutters mellomrom og dels er fra forskjellige deler av vannet.

Kamerat gjengir fargene veldig presist i forhold til det jeg så.

Det var helt sikkert ikke dugg. Har vært opp imot 30 grader og ned mot 40 % relativ luftfuktighet i flere dager. Null nedbør. Helt tørt i skogen den kvelden. Dugg oppstår ellers normalt bare i morgentimene.

Det er riktig at det lå et tynt lag med pollen på vannet, noe som gjorde det "matt". Det er mulig at dette hadde noe å si.

Det er umulig at lysbrytningen skjedde i selve vannflaten. Optikkens lover forbyr det. Hadde det vært slik ville det endret seg veldig når jeg flyttet på meg, akkurat som en regnbue flytter på seg når man selv beveger seg.

Jeg tror selv dette fenomenet skyldes at solnedgangslyset skinte rett over en åskam en kilometer eller to unna, hvor det stod noen trær i horisonten. Når lys passerer forbi et fast objekt kan lyset brytes bittelitt slik at det blir farger. Det at fargene er systematisert horisontalt bør bety at de er brutt over et horisontalt objekt. Jeg så ellers åskammen godt fra der jeg stod og har også funnet den på kartet. jeg syntes imidlertid dette virket som en rar forklaring da så det er greit å høre hva andre mener om det. Nå er jeg mer sikker på at det var dette som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teorien om lys som brytes i spekter fra åskammen virker helt usannsynlig for meg. Det er jo også kvit lys nederst på trea i skogen på andre sia av vannet.

Men det virker nesten som du må komme i kontakt med noen som er eksperter på området. Enten en meterolog eller en fysiker?

Det må også kunne forklare at fargene "flyter" veldig sammenblandet.

Kanskje kunne det vært lurt å dratt en tur tilbake og sjekket om du kunne se det på nytt? For om det er overflaten som reflekterer fargene eller lysbrytning har skjedd "lenge før" overflaten, så bør du kunne se det greit i virkeligheten. Og det er jo det du har gjort selv, men forklaringen er ikke så lett kanskje nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spektra kan uppkomma genom diffraktion av vitt ljus som faller genom många samverkande små öppningar. Det kan tänkas att fenomenet på bilden beror på att ljuset faller genom trädens lövverk.

Dette var også det første jeg tenkte på, men vet ikke hvor sansynelig det er.

Når lys skinner gjennom en liten nok åpning, spaltes lyset omtrent som i et prisme. Ved nok små åpninger, feks ett fint gitter, kan en få noe av samme effekten som det du har avfotografert på vannet.

Har selv flere ganger stilt opp eksperimentet selv, men da med perfekte gitter og godt lys.

Om det er det som har skjedd i ditt tilfelle skal jeg ikke si sikkert, men det er en mulighet.

Om man er heldig kan man se noe av samme effekten i et tettevd spindelsvev. Som på dette bildet hentet fra wikipedia.(http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Diffraction_pattern_in_spiderweb.JPG)

Hilsen knut, som har noen studiepong i Fysikk, uten at han vil kalle seg fysiker av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knadna, jeg tror også det du sier er riktig eller i hvert fall bortimot riktig. At lys kan brytes gjennom en spalte er et forsøk vi gjorde i fysikken på skolen.

Nøyaktig hvordan det har skjedd vet jeg ikke, men forklaringen ligger nok i nærheten der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite steg til siden i en spennende tråd. Denne er uansett årsaken til fenomenet, om det nå videre skyldes dugg i trærne, noe på/i vannflaten eller noe annet. Her er den idag i halvtolvtida, mens den så ut som nymåne, tatt med solformørkelsesbrille på linsa (dette fenomenet er vel enklere å forklare?)

post-4080-133474564513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forårsaket av en tynn film av partikler som flyter på overflaten,

enten støv, pollen, eller aller helst et hårfint flytende sjikt av alger.

Best synlig i bilde http://www.fjellforum.com/download.php?id=13075,

der man nærmest fotografen kan ane de buede formene av et slikt flytende slør...

Da skjer i hovedsak to ting samtidig:

1.

Støvet/pollenet/algene sprer og bryter lyset, og former en corona som danner brytningsfarger

nær og rundt punktet for selve solrefleksen (ringer rundt solskiva).

2.

De mer flatespredte fargene (lenger unna reflekspunktet av selve solskiva), er en form av de såkalte "Quetelet rings".

Disse oppstår ved at de høytflytende (men meget små) partiklene bryter og reflekterer lyset 2 ganger:

a. Først på direkten idet en del av sollyset treffer det flytende partikkelsjiktet, og reflekteres uten å nå vannet (refleksbrikke).

b. Så igjen når det lyset som også nådde vannflaten reflekteres opp igjen fra denne, og gjennom partikkelsjiktet på ny.

Da oppstår interferensmønstre mellom de ovennevnte reflekser, noe som danner regnbuefargene som synes i bildene.

Egentlig eksisterer dette fenomenet mange steder, på alle reflekterende flater med tynne "støvpregede" overflater,

men meget sjeldent blir det så visuelt som her. Visualiteten vil variere med hva slags overflate som reflekterer

(vann, glass, metall...), type partikler, størrelse på partiklene, samt tykkelsen og tettheten på partikkelsjiktet.

Bjørn - les pm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snust litt mer på dette fenomenet:

Slike farger på vann skapes av en alge ved navn Chromulina rosanoffii (eller Chromophyton),

en bitteliten alge som flyter oppå vannflata, idet den faktisk står oppå vannet på en liten stilk/stett.

Algen er kulerund, halvt transparent, og kun 4-9 µm stor. Dens kuleform sørger for lysbrytningen av sollyset.

I gråvær kan sjiktet synes svakt gult, ja endog gull-aktig, men da uten den regnbuefargede lysbrytningen.

Fenomenet ble forøvrig beskrevet allerede av Isaac Newton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.