Gå til innhold
  • Bli medlem

Unna vs Soulo


Kongle

Anbefalte innlegg

Sorry folkens dette tar (nesten) aldri slutt. Rett før jeg bestillte Soulo fra www.moontrail.com leste jeg litt om Unna for moro skyld.

Det skulle jeg ikke gjort! Ble bare mer usikker på teltvalget nå :)

Huff...Har nå i kveld "tegnet" begge grunnflatene til teltene i grusen på gårsdplassen og "prøveligget" med liggeunderlag, sekk og det hele....(jeg må være gal eller litt mer over snittet interessert i telt :lol: )

+ saumfart diverse kataloger, internett, forumer osv.

Tidligere diskutert litt i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11703&highlight=

Uansett kravene mine ca slik som følger:

-Allround helårstelt for 1 person.

-Viktigste er dog den praktiske vinterbruken i fjellet (det som tåler tøffe forhold på vinteren tåler også sommerværet)

-Ikke over 2,5 kg

-Valget står (som i overskriften) mellom Hillebrg Unna og Soulo.

-Vindstabilt og sterkt vintertid

-God ventil og luftemuligheter slik at kondens unngås (mest mulig) både vinter og sommer.

-Brukes til daglige forflyttninger på f.eks 14 dagers turer og mer "basecamp i alle sesonger.

Unna:

+2kg,lett helårstelt

+stort innertelt

+god plass i høyden

+plass til en del utstyr innvendig

+går greit å fyre inne vintertid(antar jeg).

+kuppeltelt, tåler mye vind og snø

+frittstående

+kan "hekte/klippse av " innerteltet slik at man kan lage et fortelt/plass til sekken/utstyret(samtidig som man har nok plass selv til å sove i)

+tar liten plass i sekken og trenger små flater for å sette opp teltet

+ventil høyt opp, med "beskyttelse" , snør ikke ned

+"lengst

-ikke noe fortelt

-" bare to stenger", soulo har tre og burde teoretisk være sterkere i vind og dårlig vær?

-minst totalt areal 2,5m2 (soulo er 2.7m2 uææ stoooor forskjell :D )

-vet ikke nok om kondens/lufting, spes når det gjelder vintertid i praktisk bruk.

Soulo:

+2.1 kg, lett helårstelt

+inntertelt

+tre stenger, burde være sterkere i dårlig vær enn Unna

+størst i areal totalt sett

+kuppeltelt tåler bra med vind og snø

+frittstående

+tar liten plass i sekken og trenger små flater for å sette opp teltet

+ventil høyt opp, med "beskyttelse" , snør ikke ned

-litt usikker på fyring i dette teltet siden høyetse punktet antakelig er "mellom" fortelt og innertelt, mer påpasslig i fyringa

-vet ikke nok om kondens/lufting, spes når det gjelder vintertid i praktisk bruk.

-litt usikker på hvordan det er med "hekting/klippsing" av innteteltet. Så plass til mer utstyr inne/slik at fyring blir forsvalig?

-"kortest"

Som oppsummering kan vi si at jeg lurer mest på:

-lurer på "klipse/hekte" funksjonene hos begge teltene for å få vite hvilke som er best til fyring og plass-utnyttelse.

-hvilke av dem best til vinterbruk?I forhold til vind og vær

-kondens/lufting/ventiler

-følelsen av "best mulig" plass.

-praktisk bruk

Uansett er 1-mannstelt et kompromiss der lav vekt=mindre plass enn feks 2-3 mannstelt

Nallo 2 var et alternativ med bedre plass, men så leste jeg at det fikk en del pepper for lufting/kondens vinterstid fordi ventilene ikke fungerte bra nok (ene plassert langt nede og kan snø/føyke igjen).

Begge teltene mangler stormmatter, noe jeg vil få sydd på det teltet som jeg kommer tik å kjøpe.

Begge teltene er sikkert knalltelt, man kan ikke få i pose og sekk.

Ble mye skriving og tenking på meg nå og mye lesing for deres del(takker for tålmodigheten).

Takker for alle råd innspill som kommer. Gjengen på forumet her er konge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allak eller Jannu ser jo ut som to gode alternativer, iallefall på papiret. Det veier litt mer, men for vinterbruk, så er det vel luksus med litt ekstra plass. Har ikke Unna, men kjøpte Soulo, p.g.a. dette var nyere design, hadde separat vestibule m.m., men jeg kjøpte også ekstra innergolv, som jeg tenker gjør det mer behagelig hvis jeg ønsker å stue vekk innerteltet ved matlagning osv. Kjøpte også ekstra gulv for å minke slitasje på innerteltgulvet, og forhåpentligvis mindre kondens. Innerteltet på Soulo er enkelt å ta ned og jeg går utifra at det samme gjelder Unna (samme festemetode). På bildene ser det ut til at veggene skråner mer på Unna, og det vil jo gjøre noe med plassopplevelsen? Det er jo andre her på forumet, som kan svare på dette bedre en jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

en litt utdatert tråd, men ikke mindre aktuell.

er det noen som har erfaring med fyring /fortelt i Unna?

Er det plass til å sove 2 stk i Unna i sommerhalvåret.

Noen preferansen mellom Unna og Soulo, for en som ønsker et lett telt til primært en person, og kunne stole på det under vinddrag på høyfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Unna i over 5 år, og har over 100 netter i dette. Det går 2 pers inn i teltet om sommeren, men da er det ikke plass til bagasje. Har ikke fyrt i teltet.

Fra mars har jeg brukt Soulo, og har ca 10 netter i dette. Det er betraktelig mindre enn Unna innendørs, men har et lite fortelt. Her er det nok fyringsmuligheter, selv om jeg ikke har benyttet meg av dette. Soulo har flere festepunkter, en ekstra stang og mindre vindfang enn Unna. Det er nok derfor mer værbestandig. Men, begge teltene har høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.