Gå til innhold
  • Bli medlem

trestolper på topper


Anbefalte innlegg

Egentlig noe jeg har lurt på lenge, på toppen av mange topper så er det trestolper som er boltet fast i toppunktet. De er ofte bardunert fast med kjiler og vaiere. Hva er egentlig dette for noe?

Kan det være brukt til noe målinger? De er forøvrig satt opp på ganske mange 2K topper og det er vel neppe for morroskyld? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

Jeg regner med at det er trigonometriske punkt som har blitt brukt til oppmålingen av Norge, også kalt fastmerker, du mener. Nettet av punkter danner et trekantnett for hele Norge, derav navnet trigonomtrisk punkt. Det er gjerne en hvit plast under disse stolpene, for at punktene lettere skal sees fra flyfoto. Ved å måle og beregne vinklene mellom disse punktene kunne man etterhvert begynne å tegne kart. En møysommelig prosess, med andre ord..

Skal nevnes at dette var en god stund før GPS´ens tid 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg regner med at det er trigonometriske punkt som har blitt brukt til oppmålingen av Norge, også kalt fastmerker, du mener. Nettet av punkter danner et trekantnett for hele Norge, derav navnet trigonomtrisk punkt. Det er gjerne en hvit plast under disse stolpene, for at punktene lettere skal sees fra flyfoto. Ved å måle og beregne vinklene mellom disse punktene kunne man etterhvert begynne å tegne kart. En møysommelig prosess, med andre ord..

Skal nevnes at dette var en god stund før GPS´ens tid 8)

Ja, dette stemmer, ...hadde sommerjobb i Statens kartverk (tidl. Norges Geografiske Oppmåling) i 3 sommere på 1970-tallet så dette vet jeg mye om. Brukte en styggelig tung teodolitt (kikkert) – veide sikkert 10-15kg – som vi bar med oss på hver eneste topp i området som skulle kartlegges, ...satte opp teodolitten og målte vinklene til alle andre trigpunkter det var fri sikt til. Det er visstnok disse målingene som danner basis for det økonomiske kartverket (1:5000-kartene) som ble utgitt på 1970/-80-tallet. Takket være denne sommerjobben fikk jeg oppleve å bestige de fleste (eller kanskje rettere ”mange av”) toppene på Hedmarksvidda, Hattfjelldal/Røssvatn-området, Røyrvik, Saltfjellet, Indre Troms og Senja.

Kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.