Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyngst mulig sekk på fjellturen?


DagHE

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Er ofte jeg tenker vekt. 2 ukers tur i femunden og sekken kom på 25kg. Ganske herlig når noen av øktene var på 15 timer. Før jeg dro veide jeg alt for å få oversikt over hektoene (noe jeg egentlig bare syntes er morsomt skal jeg innrømme). Er ofte sekken har havnet på nærmere 40 kg på kortere turer, men da er det ikke mange timers gange.

kapper ikke av tannbørsten og posjonerer tannkremen, men luker bort det jeg ikke trenger og tar med den letteste øksa ol. Så for min del har vekt en del å si, men kommer ann på hvordan tur man skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lett sekk er alfa og omega for en bra tur for meg! I en alder av 26 har jeg pådratt meg jumpers knee, nakkeslengskade, ryggproblemer og vonde skuldre :)

Eneste jeg ikke kjiper på er liggeunderlaget (9 cm Exped DLX)

Ellers:

-Lettest og minst mulig sekk (dog er polstringen på skuldre og hofter like viktig)

-Lett dunpose

-Minst mulig klær som er forsvarlig

-Ikke mer mat enn nødvendig

-Bærer aldri med meg full vannflaske

-Sjelden termos

-minst mulig tannkrem, solkrem osv, dubbeditter, leatherman osv

+ at andre bærer fellesutstyret, hvis det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen gramjeger, men kan jeg få tak i utstur full funksjonalitet som veier lite så går jeg for det. Jeg levner hjemme skrot som jeg ikke trenger, og unngår også utstyr med funksjoner jeg ikke trenger. Like mye et spørsmål om økonomi. Jeg skjønner forsåvidt godt de som virkelig teller grammene! Det er ikke annet enn å finne nye sider ved det en driver på med å underholde seg med. Dessuten ligger det litt ren fysikk i det... Energikostnaden øker eksponensielt med vekta.

Vektmani er ikke smittsomt, så jeg skjønner forsåvidt ikke heller hvorfor det er verdt tid å energi å irritere seg over de som måtte finne på å sage av tannbørsten? Det er ikke som om man får en sykdom man ikke vil ha. Man er fascinert av det eller ikke. Og om kompisen din er en gramjeger mens du ikke er det, så kan det hende man har noe å lære av hverandre. Kanskje han litt for ofte legger igjen ting han burde tatt med, og han kan ha noen praktiske råd for hvordan du kan kvitte deg med noen kilo uten å miste noen funksjonalitet.

Fordi jeg pakker lett har jeg faktisk også råd til å ta med meg litt ekstra av det som er viktig - tre forskjellige fyrtøy, litt ekstra man, litt mer sikkerhetsutstyr etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale flere tusen kroner for å sitte på et treningsstudio og ta knebøyninger, - for så å gå i fistel over en kjele som veier 30 gram mindre enn en standardkjele?

Jeg har brukt litt penger på lettere turutstyr de siste årene og angrer ikke et sekund på det, men jeg ser likevel dette poenget. For min egen del har jeg god erfaring med kombinasjonen tung sekk/lange fjellturer som kondisjonstrening. Etter noen dager med 20-30 kilo på ryggen, går løpeturene som en lek når man kommer hjem. I mitt tilfelle har det også virket positivt på ryggproblemer å gå med en viss oppakning. Alt av skiver og sener der bak trykkes liksom på plass etter noen dager med tung bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tungst på en langtur er maten. Alle har en viss grense for hva man kan bære noenlunde komfortabelt på ryggen. Jeg er kvinne på 63 kg og kan bære opptil ca. 22 kg. Da begynner det å bli ganske tungt. Helst bør sekken veie under 20. Hvis sekken er for tung i utgangspunktet, blir det ikke så mye vekt igjen til mat og dermed kan man ikke gå på tur så lenge. Derfor lønner det seg å spare litt vekt.

Jeg har:

lettvekttelt

tjuk dunsovepose

en normal thermarest fordi jeg foretrekker god søvn fremfor vekt

lettvekt brenner og 1 kjele

bytter ut tung goretex jakke med tynn paclite jakke, selv om den er mindre komfortabel. Sparer 700 gram.

sparer på klær

sparsom med mat, avmålte rasjoner med sjokola per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Gikk opp til hytta i forrige uke med utstyr og ting til hytta.

Sekken veide 40kg, hytta er på 630moh og jeg gikk på 2 timer og ti minutt.

Sekken ble så tung at det var nesten at jeg levnet sekspakningen med pils hjemme. :D

Gikk dagen etterpå ned for å hente jentungen og tok ho med opp, hadde da sekk på 30kg (når ho satt i den(bæremeis))

Min grense går på 35-45kg, alt ettersom hvor man skal, jeg veier 80kg.

Alt over 45kg er rimelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å begynne å kverulere, men det er en god del innlegg som går på å pakke lett i sekken. Har full forståelse for det, men har det tatt overhånd og blitt hovedpoenget med turen? Når man sager av skaftet på tannbørsten, og kun tar med 1 fyrstikk pr dag, synes jeg det kan bli vel mye av det gode. Hvorfor betale flere tusen kroner for å sitte på et treningsstudio og ta knebøyninger, - for så å gå i fistel over en kjele som veier 30 gram mindre enn en standardkjele? Klatring og diverse – greit! For en ”standard” fjelltur – er da vekten på sekken overordnet? Jeg får stort sett samme vekten uansett hvor lenge jeg skal være borte (kun mat som variabel), og det gjennom en god del år nå – så min interesse for å kjøpe ultralette produkter har ikke vært stor..... Er det jeg som er håpløst gammeldags, eller er det flere som ikke gidder å regne på vekten med 4 desimaler?

Det är fascinerande hur provocerade en del blir av att andra bär lätt; så pass att det enda de kan kommentera är sina egna karikatyrer och fördomar. Det är verkligen inte genom att kapa tandborsten som t ex jag senast kunde gå

i norska fjällen med lite drygt 14 kg packning med mat för nio dagar (och samma vikt för sju dagar på kontinenten, där matportionerna nödvändigtvis blir större). Det är genom att lämna onödiga saker hemma och välja lättare av det nödvändiga.

De viktigaste motiven: säkerhet och värn mot förslitningsskador,

diskuterar jag i

http://www.huthyfs.com/lattpack.html

I Frankrike kommenterar folk ofta min utrustning. De tycker

1) att jag bär väldigt mycket på ryggen

2) att jag har väl lätta skor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det är fascinerande hur provocerade en del blir av att andra bär lätt; så pass att det enda de kan kommentera är sina egna karikatyrer och fördomar. Det är verkligen inte genom att kapa tandborsten som t ex jag senast kunde gå

i norska fjällen med lite drygt 14 kg packning med mat för nio dagar (och samma vikt för sju dagar på kontinenten, där matportionerna nödvändigtvis blir större). Det är genom att lämna onödiga saker hemma och välja lättare av det nödvändiga.

De viktigaste motiven: säkerhet och värn mot förslitningsskador,

diskuterar jag i

http://www.huthyfs.com/lattpack.html

I Frankrike kommenterar folk ofta min utrustning. De tycker

1) att jag bär väldigt mycket på ryggen

2) att jag har väl lätta skor

Blir i hovedsak ikke provosert, men det er forskjell på den norske jeger og fiskerstanden og de som går fra hytte til hytte uten annet mål og mening enn bare å gå.

Å gå på fjellet i ni dager? For å gjøre hva?

Æ drar kunn på fjellet for å gjøre... jakte, fiske, plukke bær eller trene. Har aldri skjønt det med å gå bare for å gå. Kansje noe jeg ikke har skjønt enda menmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det som er tungst på en langtur er maten. Alle har en viss grense for hva man kan bære noenlunde komfortabelt på ryggen. Jeg er kvinne på 63 kg og kan bære opptil ca. 22 kg.

Imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir i hovedsak ikke provosert, men det er forskjell på den norske jeger og fiskerstanden og de som går fra hytte til hytte uten annet mål og mening enn bare å gå.

Å gå på fjellet i ni dager? For å gjøre hva?

Æ drar kunn på fjellet for å gjøre... jakte, fiske, plukke bær eller trene. Har aldri skjønt det med å gå bare for å gå. Kansje noe jeg ikke har skjønt enda menmen :D

Mötet heter faktiskt Fjellvandring, så jag antar att det är det vi diskuterar. Och, ja, en del njuter av att gå i vacker natur

8-9 timmar om dagen för enbart den sakens skull. Och, N.B., jag talar verkligen inte om hytte til hytte utan om riktig fjällvandring med tält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå det at man går seg en tur i fjellet bare for å gå seg en tur i fjellet? Det er jo ikke som at det at man får seg litt trening og andre erfaringer i samme slengen akkurat gjør meg mindre lysten :D

Det er ikke verre enn at andre går seg en tur i byen. Faktisk så er det veldig veldig mye bedre! Hvorfor luske rundt en halvtime i byen når man kan gå en hel dag i fjellet og bare glo på all den fine naturen!

Selvfølgelig er det å dra på jakt, fiske e.l. helt suverent. En fin tur blir helt fantastisk!

Når jeg sier at jeg setter stor pris på å pakke lett for å nå langt på kort tid uten annen mening enn bare å glo, så betyr ikke det at å dra med seg alt sammen i en tung sekk og gå på jakt er dårlig! Det trenger ikke bety noe som helst annet enn at jeg i tillegg til å være glad i å utfordre meg selv ved å gå med tung sekk eller pulk, så kan jeg også sette stor pris på å gå med lett sekk for å kunne fise uhemmet rundtomkring for å tilfredstille min nysgjerrighet uten noen annen plan enn at jeg skal ha mest mulig tid med minst mulig heftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Pleier også å pakke lett og "fise" avsted, men min definisjon på lettsekk havner som oftest mellom 10-20kg!

Tung blir den ikke før den bikker 30 og vell så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjeldent mindre en ti kilo selv :D Eneste må være når jeg bare skal en dagstur. Jeg har pakket ultralett og minimalt noen ganger, men da bør man nesten vite hva man driver på med. For som du har sagt før så krymper marginene for hva man er forberedt på. Noen ganger er det helt trygt, men er man litt for kjip når man skal langt fra folk så kan det få konsekvenser om man ikke er helt, helt sikker på at det lille man har med faktisk duger. Har gått helt fint, men har tenkt at det hadde jaggu vært godt med bare en genser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir i hovedsak ikke provosert, men det er forskjell på den norske jeger og fiskerstanden og de som går fra hytte til hytte uten annet mål og mening enn bare å gå.

Å gå på fjellet i ni dager? For å gjøre hva?

Æ drar kunn på fjellet for å gjøre... jakte, fiske, plukke bær eller trene. Har aldri skjønt det med å gå bare for å gå. Kansje noe jeg ikke har skjønt enda menmen :)

Jeg pleier også å dra på fjelltur mest for å fiske. Ta blir det med et par lettere vadere, rimelig lette vadesko, 2 fiskestenger og et par fluebokser og sneller. Mannen min pleier å begynne med å bære 25 kilo. Han klarer også enda mer når han går på tur alene. Vi ender som regel med sekker på 13 kg inkl. fiskeutstyr når maten er spist opp. Fisk pleier vi ikke å ta med tilbake, men spiser bare noen underveis. Bortsett fra sist sommer da jeg fikk en laks på 7 kg som jeg hadde lyst å ta med :).

Men ideen er å pakke så lett så mulig for å kunne går lengst mulig tur. Men når det er sagt, skal jeg samtidig ha det litt komfortabelt, dvs. godt telt, godt liggeunderlag og varm sovepose.

På helgeturer går jeg vel gjerne "bare" i fjellet for å gå i fjellet. Og det blir til og med ofte hytteturer for å kunne gå med lett sekk. Det er vel så behagelig. Men på fisketurer er det telt som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Æ har en ganske grov oter + ei fiskestang eller to.

Klær har æ enda ikke angret på at æ har tatt med for mye av.

De fleste av plassene jeg går på er over skoggrensa => Primus.

Liker også og spise godt, real turmat er bra. Men kan godt finne på og ta med grill/kjøttmat og kose meg ordentlig også. Spesielt hvis familien og kompiser er med.

Pleier ikke å ta det så hårdt, er ikke så stor forskjell om sekken er 10 - 20kg eller 15-25kg.

Men på den annen side, æ går sjelden lengre turer enn 4-6timer inn i fjellet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjeldent mindre en ti kilo selv :) Eneste må være når jeg bare skal en dagstur. Jeg har pakket ultralett og minimalt noen ganger, men da bør man nesten vite hva man driver på med. For som du har sagt før så krymper marginene for hva man er forberedt på. Noen ganger er det helt trygt, men er man litt for kjip når man skal langt fra folk så kan det få konsekvenser om man ikke er helt, helt sikker på at det lille man har med faktisk duger. Har gått helt fint, men har tenkt at det hadde jaggu vært godt med bare en genser til.

Jeg holder meg også stort sett til en 10 kilos sekk uansett. På lengre turer blir den selvsagt noe tyngre, men svært skjeldent over 20 kilo.

(Med en lavo + stang + resten av utstyret, ble det nok noe tyngre i vår, men da bare for en kort tur.)

Jeg føler at det å vanligvis ha en sekken med 10 kilo på ryggen, gir god trening for de turene du virkelig skal gå langt eller over flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg føler at det å vanligvis ha en sekken med 10 kilo på ryggen, gir god trening for de turene du virkelig skal gå langt eller over flere dager.

Æ føle at det e god trening å ha tung sekk på på de korte turene, til de turene hvor en skal gå langt og over flere dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macho faktoren er vel høyere med 45kilo enn 4.5.... Personlig hadde jeg foretrukket 4,5....men, så går jeg jo kun i fjellet/marka for å ha det fint, noe som i seg kanskje er ganske femi? Hadde vel rundt 30-40 kilo en gang i fjor - men da med masse-kiteutstyr og pulk....det var alt for tungt: ikke ble jeg dratt opp bakkene og det var et herk på toget....nei nå år er 20 kilo maks-grensen, også om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener jo at når man skal gå langt så har man ikke anledning til å ta med seg halve kjøkkenet og garasjen på tur, og da er det viktig å ha god kunnskap om hvordan det man ender opp med faktisk fungerer.

Jeg ville ikke hatt noe problem fysisk med en skikkelig tung sekk, men til slutt er det ren fysikk: når vekten dobles så firedobles energiforbruket. All verdens trening kan ikke forandre på det. Å bruke energi er ikke gærnt, men jeg vil mye heller bruke den på å gå alle de små omveiene jeg vil for å kike her, fiske der osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lett eller tung sekk?

Som gammel hjelpekorpsmedlem så har jeg nok lagt meg til vaner når det gjelder utstyr i sekken som mange ikke ville drømme om.

Jeg har også vert med noen år som turleder i Turistforeningen og min helt klare mening er at veldig mange av deltakerne på Turistforeningens fellesturer går i fjellet med en uforsvarlig lett sekk. Turistforeningen oppfordrer også folk til å gå med lett sekk. "Du finner jo stort sett det du trenger på hyttene". (Hvis du kommer frem ja.)

Jeg pakker alltid sekken med tanke på hva som kan skje, ikke bare det jeg ønsker skal skje. Dette fører ofte til at jeg får en sekk som er i overkant av det som er ideelt for min kroppsstørrelse og bæreevne, og det er ikke alltid like bra.

Det er nå over tre uker siden jeg kom hjem etter en ukestur med for tung sekk, og jeg sliter fremdeles med ettervirkninger.

Knær og ankler har nok fått litt mer juling enn de hadde godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.