Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellene på Tustna


Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har drevet mye med klatring og toppturer, og er til dels erfaren for min alder...Bor i Kristiansund..Men jeg har til dags dato aldri vært på noen av toppene på Tustna...

Kan noen som har erfaring med fjellene på øya gi meg en tilbakemelding ? :)

Tustnastabben, er det den du ser fra veien på Stabblandet som går rett opp ? Og er Innerbergsalen den som ligger bakom der igjen på en måte, på andre siden av øya mot sjøen ?

Må man ha sikring for å gå opp noen av disse to fjellene ?

Kan noen fortelle meg vanskelighetsgraden (Har tenkt å ha med meg noen venner som ikke har gått så mye) på disse ?

- Jørenvågsalen

- Stabben

- Knubben

- Inderbergsalen

- Skarven

- Storøret

Hadde vært flott med en rute på hvor jeg går opp hen evt en henvisning til nettsteder med guider til dette, da jeg ikke er kjent på Tustna :) Og hvilke av disse det evt. er nødvendig med sikring på :)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tustnastabben, er det den du ser fra veien på Stabblandet som går rett opp ? Og er Innerbergsalen den som ligger bakom der igjen på en måte, på andre siden av øya mot sjøen ?

Det er riktig.

Må man ha sikring for å gå opp noen av disse to fjellene ?

Nei, ikke i utgangspunktet. Det er derimot nødvendig å finne den riktige veien opp på Stabben for å komme opp uten å begynne med mer enn bare godt pågangsmot. Jeg har selv ikke vært på Stabben enda (prøver i morgen faktisk). En av veiene opp til Inderbergsalen vil jeg tro er beskrevet godt i lenkene du fikk av pb.

Når det gjelder de andre turene er de greie dagsturer for deg og vennene dine. Om du vil ha mer detaljert startsted(er) for noen av dem kan du få det, men akkurat nå er senga neste mål 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei ! Jeg har drevet mye med klatring og toppturer, og er til dels erfaren for min alder...Bor i Kristiansund.

MVH

Sånn ser de greiene ut fra Saksin, den ene innlandstabben (sammen med Hjelmen), Kvernberget like utom venstre bildekant:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=5526&g2_imageViewsIndex=1

Kan ikke hjelpe stort her, dette er for bratte og luftige fjell for meg, har jo alle 7 Stabbene i teori og rute på kart, prøvde meg på Jurtind/ Skarven, men fikk angsten rett oppom Skaret, Storøra lyktes jeg etter en "tyvkobling" å omfavne toppvarden, men det ble da også min aller, aller siste tur på Stabblandet 8)

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe stort her, dette er for bratte og luftige fjell for meg, har jo alle 7 Stabbene i teori og rute på kart, prøvde meg på Jurtind/ Skarven, men fikk angsten rett oppom Skaret, Storøra lyktes jeg etter en "tyvkobling" å omfavne toppvarden, men det ble da også min aller, aller siste tur på Stabblandet :D

:lol:

Håper du ikke lar deg skremme av dette Cornell84, tustnafjellene er perfekte turmål for den allminnelige fjellvandrer.

Stabben og Inderbergsalen ble for øvrig en utmerket tinderangletur. Det må sies at Stabben ikke bør være det første fjellet du forsøker deg på om du ikke har hatt luft under vingene tidligere. Her får du lange partier med meget luftig klyving uten rom for feil, og mange kan nok fort føle behov for sikring flere av stedene opp normalveien til Stabben og på traversen videre til Inderbergsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Håper du ikke lar deg skremme av dette Cornell84, tustnafjellene er perfekte turmål for den allminnelige fjellvandrer.

opp normalveien til Stabben og på traversen videre til Inderbergsalen.

Jeg ville bare formidle en ørliten variasjon på tesen om at alle fjell er bare å gå i vei på...

Dagen etter at jeg snudde på Skarven, snakket jeg med en KNT turleder - Storøra var enkelt - ingen problem, Stabben var mer en type barsk tur han likte.

Jeg snakka med kjerringa has på opptur til Storøra, grei nok tur, luftig, men jeg kom da meg opp. Fruen kunne fortelle hun var livredd oppover til Stabben, normalveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk runden rundt Gullsteinsdalen på Tustna nå i forrige uke, en fin og enkel tur. Skal linke opp en turrapport i dette innlegget når den blir klar.

Det er akkurat samme oppfatning som jeg satt igjen med da jeg gikk denne turen i fjor. De fleste vil ikke få svetteutbrudd av noe annet enn varmen på denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke lar deg skremme av dette Cornell84, tustnafjellene er perfekte turmål for den allminnelige fjellvandrer.

Stabben og Inderbergsalen ble for øvrig en utmerket tinderangletur. Det må sies at Stabben ikke bør være det første fjellet du forsøker deg på om du ikke har hatt luft under vingene tidligere. Her får du lange partier med meget luftig klyving uten rom for feil, og mange kan nok fort føle behov for sikring flere av stedene opp normalveien til Stabben og på traversen videre til Inderbergsalen.

Har nå vært på Inderbergsalen, en glimrende tur jeg vil si passer for folk flest ! Har tenkt å gå opp Stabben i løpet av uka, men det gjenstår å finne ut hva som egentlig er normalveien opp, selv om jeg kan se for meg en del "logiske" veier opp når jeg ser fjellet fra veien..

Noen som kan beskrive den greieste veien opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan beskrive den greieste veien opp ?

Bør vel kunne gi noen tips i alle fall, men mye avhenger av din retningssans når du er på fjellet.

Start fra Solem og gå mot Solemssetra. Etter kort tid kommer du til en mark på venstre side av skogsveien, rett etter denne kommer det en utydelig skogssvei på høyre side. Denne følger du så langt den går (kort) deretter blir det bushfight oppover. Etterhvert når du den markerte renneformasjonen (Sigden) som du ser nede i venstre bildekant på de to bildene. Deretter er er veien som skissert ved hjelp av den røde streken på bildene. De tre kryssene i bildet stabben21ff viser punkter hvor det i forrige uke var små plastikkbånd som viste veien. Om du ikke finner et slikt bånd der du kommer opp på ryggen anbefaler jeg at du legger igjen noe som markerer nedgangen for dere.

Går dere videre mot Inderbergsalen får dere mer spenning i form av utsatt klyving her og der, men nedgangen som kan gjøres flere steder mot Solemsdalen er langt enklere enn å gå ned der dere gikk opp.

post-405-133474563311_thumb.jpg

post-405-13347456332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk opp fra Hals i dag og opp til Sæteraksla og videre til Jørgenvågsalen, for å fortsette langs fjellet og komme ned ved Leira. En nydelig tur! Anbefales! Skulle gjerne vært oppom Skarven, men vi droppet det pga mye tåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Vil først å fremst si at Tustna fjellene er fantastiske turmål :(

Har vært på Stabben 3 ganger og gått "traversen" over til Inderbergsalen 2 ganger. Turen opp til Stabben er enkel, men luftig på et punkt. Det gjelder å finne de rette punktene på fjellet for å finne veien opp. Ettersom fjellet er lite besøkt er det veldig dårlig sti, men man kan støte på spor av den flere ganger. Legger ved et bilde som viser en "stripe" i skogen som man skal følge (Rød strek) helt opp til der oddis's bilde viser resten av ruten.

Har man tenkt seg videre til Inderbergsalen blir det enda luftigere. Her er det en forholdsvis tydelig sti siden det finnes bare en vei å gå rundt/over "taggene". Denne stien er grei, men luftig og utsatt. Har gått der uten sikring, men det kan være greit ha. Legger ved et bilde av taggene sett fra Soleimsdalen der stien er grovt inntegnet.

En fantastisk tur alt i alt!

PS: Kan legge ut flere bilder hvis dette er ønsket :)

post-1929-133474571539_thumb.jpg

post-1929-133474571555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil først å fremst si at Tustna fjellene er fantastiske turmål :)

Har vært på Stabben 3 ganger og gått "traversen" over til Inderbergsalen 2 ganger. Turen opp til Stabben er enkel, men luftig på et punkt. Det gjelder å finne de rette punktene på fjellet for å finne veien opp. Ettersom fjellet er lite besøkt er det veldig dårlig sti, men man kan støte på spor av den flere ganger. Legger ved et bilde som viser en "stripe" i skogen som man skal følge (Rød strek) helt opp til der oddis's bilde viser resten av ruten.

Har man tenkt seg videre til Inderbergsalen blir det enda luftigere. Her er det en forholdsvis tydelig sti siden det finnes bare en vei å gå rundt/over "taggene". Denne stien er grei, men luftig og utsatt. Har gått der uten sikring, men det kan være greit ha. Legger ved et bilde av taggene sett fra Soleimsdalen der stien er grovt inntegnet.

En fantastisk tur alt i alt!

PS: Kan legge ut flere bilder hvis dette er ønsket :roll:

Hei ! Jeg hadde tenkt å ta Stabben forrige uke men jeg slengte meg på en gjeng og tok turen til Romsdalshorn istedet..Imidlertid tenkte jeg å ta Stabben i morgen, så om du hadde lagt ut et par bilder til (Om du har) hadde jeg blitt evig takknemlig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg hadde tenkt å ta Stabben forrige uke men jeg slengte meg på en gjeng og tok turen til Romsdalshorn istedet..Imidlertid tenkte jeg å ta Stabben i morgen, så om du hadde lagt ut et par bilder til (Om du har) hadde jeg blitt evig takknemlig :)

Her er noen :?

PS: Bildene kom i feil rekkefølge.

post-1929-13347457489_thumb.jpg

post-1929-133474574909_thumb.jpg

post-1929-133474574925_thumb.jpg

post-1929-133474574938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Nylig kommet tilbake fra en tur opp Stabben, denne gangen uten kjentmann.

Vi sleit med å finne den rette veien, men lyktes da noen kjentfolk på fjellet også skulle samme tur, det var tåkete på toppen, og det er fortsatt glatt der oppe, men OK å gå opp.

Angsten slo ut for fullt da vi ikke fant sekkene vi hadde lagt på rekke og rad for å markere nedgangen, som vi rett og slett så av en tilfeldighet.

Videre på veien ned knakk jeg greina jeg brukte som sikring på det mest luftige partiet (Sett bortifra "traversen" mellom den første varden og toppen) og holdt på å falle, lurt å være MEGET fokusert her, det burde egentlig vært lagt ut tau her da de fleste går her usikret.

Det var to slitne karer som fornøyd gikk bortover mot Solem igjen, vi ville akkurat rekke 23-ferga, men der sto to sinte okser rundt bilen vår som ville det annerledes ! Etter litt hauking kom bonden ut og fikk flytta kyrne, og grunnet velvillighet fra skipperen på Glutra ventet ferga 10 min (!) på oss på vei tilbake ;-)

En minnerik tur med andre ord ;-) Bilder kommer :?

Det skal også legges til at der man har lagt ut røde bånd opp mot det mest luftige partiet er meget villedende, dette fører til en vei som er en god del vanskeligere enn der vi gikk, undertegnede kan godt markere den mest brukte veien opp på neste tur som blir om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør ihvertfall ned med et par av de som er oppå der, villedende ville jeg sagt, men nå vet jeg ikke om ruten vi gikk er regnet som normalveien da, er fullt mulig at det er andre passasjer rundt omkring der som er mere forsvarlige, men dette var ihvertfall den mest forsvarlige å gå , har vært der oppe to gang og gått samme stedet begge gangene...

Stedet jeg prater om er dette ihvertfall

post-4746-133474630401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.