Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten test av telt


JohnnyGunn

Anbefalte innlegg

Vi er to som skal til Jotunheimen en uke fra helga. Det blir telting og jeg skal ha med mitt North Face VE25. Litt tungt og stort til en sommertur kanskje, men det er det jeg har. Leste i bruksanvisningen at det er ok å bruke kun innerduken - kunne i så fall droppe ytterduk og en stang for noe volum- og vektreduksjon. Det stod ingenting om hvor vannbestandig det var, så det tenkte jeg å teste - mulig jeg er dum som hadde et håp om at det var det, for det var det absolutt ikke. Riktignok brukte jeg hageslangen, men ikke med mer trykk enn et kraftig regnvær. Det lakk en vanndamp gjennom duken og øverst hvor myggnettingen er så dryppa det rett og slett inn - lufteåpningen var selvsagt stengt. Det blir med andre ord full pakke hva telt angår selv om været nå virker lovende. Så vet dere det - om det er noen andre her som er like optimistisk/dum som meg... :wink:

JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Dersom du er mye på tur både hele året vil jeg annbefale å ha 2 telt. Vinterteltet kan godt veie noe mer enn sommerteltet(bruk puklt i stedet for sekk), mens sommerteltet bør være så lett som mulig. Selv har jeg det gode gamle Helsport Dovrefjell(ca 5kg) som vintertelt og har nå anskaffet meg Helsport Fjellheimen til sommerbruk som bare veier 2,6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette med vintertelt fordrer stormmatter, så blir det i hvert fall rundt 3 kilo + uansett. Hvis du ikke er avhengig av klaffene så har du jo et hav av muligheter.

Å bare kjøre innertelet fungerer ikke i regnvær nei!

Hvis dette teltet du har er et tremannstelt, så er jo det veldig unødvendig hvis du skal være alene der. Skal dere være begge to i det teltet så bør du jo ha såpass med plass.

Jeg har 2 stk forskjellige turtelt. Et 2-manns til aleneturer og et 3-manns til meg og kona og til nød jentungen :).

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.