Gå til innhold
  • Bli medlem

Flott (bitt)


Per Traasdahl

Anbefalte innlegg

Har du opplevelser rundt problemet "flott(bitt) i sommer.

Jeg har inntrykk av at flottbestanden øker noe enormt for tiden, både i utbredelse (geografisk), og i antall. At den nå sies å ha nådd Nordland langs kysten, ...er det et problem eller er det bare "naturens gang".

Med fare for å fiske i opprørt hav: Har dette sammenheng med den globale oppvarmingen?

Det er jo en varmekjær krabat denne flotten.

:?

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammenhengen med endring i klimaet er nok ikke direkte. Det kan mye heller være økende utbreding av elg, og helst spesielt rådyr og hjort som er med på å spre den. Har hørt om flått langt oppover i Gudbrandsdalen i senere år, tilogmed opp i fjellstrøk, ca. 1000 moh.

Flått er noe jeg ikke viste noenting om, før ei bikkje i familien fikk en som hang i leppa. Føltes ikke noe særlig, skjønte ikke at det var flått før noen fortalte meg det engang. Håper utbredelsen ikke går mye lengre, for det er vel ingen som ønsker den velkommen utover hele landet??

Sitter faktisk her nå med ett 3,5 timer gammelt hoggorm-bitt :!: i ankelen, litt opphovnet, men ser heldigvis ikke ut at det er noe særlig reaksjon av det. Er nesten som med flått, men langtifra så farlig selvsagt. Synes flåtten virker skummel, men vet at de som er vant med den ikke er fullt så redd den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter faktisk her nå med ett 3,5 timer gammelt hoggorm-bitt :!: i ankelen, litt opphovnet, men ser heldigvis ikke ut at det er noe særlig reaksjon av det. Er nesten som med flått, men langtifra så farlig selvsagt. Synes flåtten virker skummel, men vet at de som er vant med den ikke er fullt så redd den :-)

Jeg er oppvokst i et av de verste flåttområdene på Sørlandet og har et ganske avslappet forhold til krabaten. Jeg hadde nok vært mer bekymret for et huggormbitt enn et flåttbitt siden jeg har hatt 0 av førstnevnte (og dermed ikke vet hvordan jeg ville reagert på giften) og noen hundre av sistnevnte. Det har med ren vane, mao, og man er som oftest mer bekymret for det ukjente. Men det er klart at det er reelle farer forbundet med hver av disse. Huggormbitt er vel sjelden farlig for voksne, friske menn så sant man ikke får en allergisk reaksjon, og flåttbitt er som myggstikk så sant de ikke sprer borreliose eller annen sykdom - og begge deler er det heldigvis liten fare for. Var for øvrig tilbake på mine gamle hjemtrakter tidligere i sommer og ble overrasket over hvor mye flått som var der, min frue, som er fra Alta og som anser flått som eksotisk, var til tider skeptisk over å måtte plukke 30-40 flått fra buksebena etter en halvtimes gåtur i skogen.

Trond Erik

post-2953-13347455932_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått skal vel ikke være farlig om den fjernes i løpet av noen timer. (Men jeg ville jo ikke like å finne en om jeg var i områder der den sprer hjernehinnebetennelse; håper det tar lang tid før de kommer hit jeg bor.)

Problemet med flåtten er at den ofte setter seg sånn at det er vanskelig å fjerne den fra seg selv.

PS.: Finnes det en søt jente som kan tenke seg å bli min personlige flåttfjerner?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller bli bitt av huggorm en gang i året enn å bli bitt av flott.

Flott er faktisk det værste som finnes her til lands. Flotten øker stort i antall og sprer seg innover i landet og nordover og den blir farligere og farligere. Flere og flere flotter er infisert med borreliose og andre sykdommer.

Har du blitt bitt av flott kan det gå opptil flere år før sykdom bryter ut hvis den var infisert. Plutselig sitter du der lammet og det som værre er pga dette ubrukelige dyret.

Fugler sprer flott og fører de til fjells og innover landet, men flotten vil ikke klare å overleve der uten mye fuktighet og vegetasjon.

Rundt mjøsa fantes det ikke en eneste flott før, nå lever de der og formerer seg. Mot svenske grensa hører jeg nå at de er plaget av mye flott. Sånn skal det ikke være.

Flotten er farligst jo lenger sør man kommer, men farlige flott finnes nå overalt og man vet aldri hvem av de som er farlige eller ufarlige før de biter seg fast.

Og har de først bitt seg fast og fått kontakt med blod hjelper det lite om du fjerner den med en gang eller etter noen timer, har den sykdom så får du mest sannsynelig overført sykdommen med en gang.

Flottfjernere er liten vits og ubrukelige. Det sies at flotten skal skrues ut og det kan du jo gjøre, men det hjelper ingenting og er heller ingen garanti for at du får med hele kjeven på flotten.

Flotten fjerner du ved å dra den rett ut ved å knipe hode så langt mot huden du klarer. Her er sjansen akkurat like stor som med flottfjerner at en liten del av kjeven blir sittende fast i huden. Det er ingenting å frykte for det blir spist opp av vevet i kroppen din.

Flottfjerner er laget av gammel overtro der de trodde man måtte skru flotten en bestemt vei.

Utrydd svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du ha kilde til? At forskere fortsatt stiller ett stort :wink: til flott. Eller at sykdommer overføres med en gang til blod. Det må da du også skjønne.

Du kan ikke dokumentere at fjerner du flotten etter ett par timer så blir du ikke smittet. Akkurat det finnes det ingen dokumentasjon på for ingen vet nøyaktig hvordan det egentlig fungerer med flott. Det er altfor tidlig innen forskning å si noe sikkert om.

Men, har den etter ett par timer ennå ikke begynt å suge blod så er saken noe annet, for da den sannsynligvis ikke fått kontakt med blod ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig vet du lite eller ingenting om det du skriver om. Jeg har aldrig forsket på flått (det skrives faktisk med å), men har lest hva ekspertisen sier. Borrelia smitter ikke om man fjerner flåtten de første 24 timene, men det gjør derimot TBE. Ettersom Borrelia har 99% "markedsandel" vil jeg si at det er du som ikke skjønner .

Du sier at forskningen ikke har kommet langt nok, men da glemmer du at du bor i huttaheiti. For forskerne er flåtten en gammel kjenning.

Orker ikke å lete efter noen tråd der det står tips for å utrydde flått. hadde det vært mulig hadde den selvfølgelig vært utryddet for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forskere ikke kan si noe sikkert er det godt at vi har deg da fuglehunden, som kan fortelle oss hvordan vi skal gjøre ting.

Jeg merker jeg blir glad når du sier at "Flott er faktisk det værste som finnes her til lands". Det bare understreker hvor trygt land Norge er å bo i :wink:

At du heller vil få en dose hoggormbitt hvert år istedenfor et flåttbitt, ja den kan du ha for deg selv, jeg syns det er meget mye mer behagelig å bli "bitt" av en flott flått :)

Også et åpent spørsmål til slutt: Hvis den er så fordømrade farlig, hvordan har det seg at jeg, familien, bikja mi, skogens konger og hjorter og andre buskelorter ikke er døde da? Hva skjer a? Jeg har sikkert plukka over 1000 stk av pelsdyr i mitt liv, og det er det mange andre på de sørligere breddegrader som har gjort også. Hvorfor skjer det aldri noe med noen da?

Jeg er sikker på at hvis like mange hadde blitt bitt av bjørnen, ulven eller gaupa, eller grevlingen for den saks skyld, så hadde det blitt mere skader :(

Hvor rundt Mjøsa har dem kommet da? Jeg har enda ikke sett en her i Gjøvik, men nå har jeg ikke en flåttmagnet her heller da, også populært kalt bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottfjernere er liten vits og ubrukelige. Det sies at flotten skal skrues ut og det kan du jo gjøre, men det hjelper ingenting og er heller ingen garanti for at du får med hele kjeven på flotten.

Flotten fjerner du ved å dra den rett ut ved å knipe hode så langt mot huden du klarer. Her er sjansen akkurat like stor som med flottfjerner at en liten del av kjeven blir sittende fast i huden. Det er ingenting å frykte for det blir spist opp av vevet i kroppen din.

Flottfjerner er laget av gammel overtro der de trodde man måtte skru flotten en bestemt vei.

Utrydd svineriet.

Har fjernet mange flått på hund, og jeg har funnet flåttfjernere svært helpsomme. Det finnes en flåttfjerner som ser ut som en penn. Når du trykker på toppen kommer det ut ei løkke som du trer over flåtten. Når du slipper strammes løkken og du kan dra flåtten ut.

En flått er ofte svært liten, og hvis man skal bruke fingrene risikerer man å klemme på flåtten. Det er farlig fordi da sprøytes innholdet i flåtten inn i såret. Er man uheldig så kan hodet bli sittende igjen, men det er ikke farlig. Kroppen greier fint å bli kvitt det på egenånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg har funnet flåttfjernere svært helpsomme.

Det glemte jeg å si selv ja, vanskelig å få fatt på kreka inni mye hår noen ganger, den penn skal jeg anbefale hjem :) Bruker selv et minibrekkjern av plast, funker bra det også, mye bedre enn disse fjærbelastede pinsettene i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg flåttfjernere som er ment for å skru flåtten ut av huden.

Jeg har sett og prøvd ett par ganger den nye med løkke for å trekke de ut. De fungerer veldig fint og er ett godt hjelpemiddel der de kan sitte vanskelig til. Men disse flåttfjernerene er lagd for to helt forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig vet du lite eller ingenting om det du skriver om. Jeg har aldrig forsket på flått (det skrives faktisk med å), men har lest hva ekspertisen sier. Borrelia smitter ikke om man fjerner flåtten de første 24 timene, men det gjør derimot TBE. Ettersom Borrelia har 99% "markedsandel" vil jeg si at det er du som ikke skjønner .

Du sier at forskningen ikke har kommet langt nok, men da glemmer du at du bor i huttaheiti. For forskerne er flåtten en gammel kjenning.

Orker ikke å lete efter noen tråd der det står tips for å utrydde flått. hadde det vært mulig hadde den selvfølgelig vært utryddet for lengst.

Sitter du i drømmeland når du skriver? Kan du gi meg ett navn på en forsker som kan bekrefte dette? Og som kan bekrefte at flotten er en gammel kjenning av forskere? Dette vet du for lite om til å sitte å legg ut fakta som ikke ennå er bekreftet fordi ingen av forskerene som har studert disse kan si noe som helst sikkert om flåtten ennå. Det er altfor tidlig. Det jobbes på spreng i flere land for å finne ut dette om flott.

Jeg har snakket med to stykker som er smittet av borrelia der flåtten ble fjernet samme dag. Den ene, var da en liten gutt. Moren badet gutten på kvelden og oppdaget flere små flekker på ryggen på gutten som ikke var der tidligere på dagen. Det ble konstatert rødt og litt betent hud rundt det ene bittet. Det ble tatt prøver og det viste seg å være borrelia. Gutten er i dag oppegående, mest sannsynlig fordi det ble behandlet så tidlig. Sånt kan være utrolig vanskelig å oppdage så tidlig.

En eldre mann, fjernet flått med litt smårød hud, han viste om faren og fikk tatt borreliaprøve, han sitter i dag i rullestol, halve ansiktet og halve kroppen fungerer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forskere ikke kan si noe sikkert er det godt at vi har deg da fuglehunden, som kan fortelle oss hvordan vi skal gjøre ting.

Jeg merker jeg blir glad når du sier at "Flott er faktisk det værste som finnes her til lands". Det bare understreker hvor trygt land Norge er å bo i :)

At du heller vil få en dose hoggormbitt hvert år istedenfor et flåttbitt, ja den kan du ha for deg selv, jeg syns det er meget mye mer behagelig å bli "bitt" av en flott flått :)

Også et åpent spørsmål til slutt: Hvis den er så fordømrade farlig, hvordan har det seg at jeg, familien, bikja mi, skogens konger og hjorter og andre buskelorter ikke er døde da? Hva skjer a? Jeg har sikkert plukka over 1000 stk av pelsdyr i mitt liv, og det er det mange andre på de sørligere breddegrader som har gjort også. Hvorfor skjer det aldri noe med noen da?

Jeg er sikker på at hvis like mange hadde blitt bitt av bjørnen, ulven eller gaupa, eller grevlingen for den saks skyld, så hadde det blitt mere skader :)

Hvor rundt Mjøsa har dem kommet da? Jeg har enda ikke sett en her i Gjøvik, men nå har jeg ikke en flåttmagnet her heller da, også populært kalt bikkje.

Ja Norge er ett trygt land å bo i.

Mange lever med borrelia uten å vite det og man kan aldri vite når sykdommen bryter ut. Eneste måten å finne det ut på er å ta blodprøve, men den vises ikke på vanlige blodprøver. Det er kun borreliaprøver som kan bekrefte det.

Mange hunder har dødd av borrelia og alle slags dyr. En hjort kan bli bitt av tusen flått uten å bli smitta. En annen hjort kan bli bitt av en eneste flått og få store lidelser, dø, leve i mange år uten å merke noe osv osv.

Flere og flere mennesker blir bitt av flåt med borrelia, mange lever i ett smertehellvette, mange har fått resten av sitt liv totalt ødelagt og det blir flere og flere hvert år. Så hvorfor sier du at det ikke skjer noe med noen da? Det er ikke mange som vet så mye om flått. Det er også mange som aldri har hørt om borrelia.

Bor du på Gjøvik så burde du vist at der er det flått nå. Hvis du er ute å går da.

En som driver med elghunder der har de siste åra plukket mye flått av hundene sine. I fjor vinter, eller var det vinteren før så døde ene hunden i ung alder, helt plutselig. Han fikk den obdusert og de fastslo at elghunden døde av borrelia.

Jeg mener også at flere her inne har skrevet om mye flått rundt mjøsa. Tror det står i den andre tråden om flått.

Flått skal jo ikke finnes rundt mjøsa, men i de siste år så har de desverre av en eller annen grunn klart å formere seg der.

I Grue og Våler i solør og lenger mot svenskegrensa plukker de flått av kattene sine. I Rendalen, Rena og Elverum plukker de flere og flere flått. Flått skulle jo etter teorien ikke klare å overleve og formere seg i innlandet, de levde bare ved kysten i ekstreme vått klima. Så noe har skjedd.

Jeg går iallefall ikke ut å lar en flott bite meg med vilje. Måtte jeg velge mellom flått og huggorm så hadde jeg ikke vært i tvil.

Og når du nevner bjørn og ulv så er det dokumentert 63 tilfeller der mennesker har blitt drept her i Norge. Leser bok om alle tilfellene nå. Jeg vil heller møte på bjørn og ulv enn å bli bitt av flått. Ulv har jeg stått ansikt til ansikt med i vill tilstand og jeg leter etter bjørn, Var jo like ved en bjørn for noen dager siden uten at jeg så den i mørket. Står litt om det i en annen tråd her.

Rovdyr bestanden er jo i dag så og si utryddet i forhold til hvor mange det var før.

Men hittil så dreper vepsen flere mennesker i Norge enn flått og alle andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å ta sånn på vei for flåtten. Har flere hvert år. På et tv-porgram om flåtten for et par år siden ble det sagt at den tiltrekkes av hvitt. Dette har jeg fått bekreftet gjennom prøving.

Har forresten også hatt "rød ring" rundt flåttbitt, uten at det har skjedd noe. En pillekur fikset det raskt. Ville hundre ganger heller ha flått på meg enn å bli bitt av huggorm!

Det er heller ikke så vanskelig å fjerne dem med hendene så sant man ikke har spist neglene helt ned... Jeg kniper dem mellom tommel og pekefingernegl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et opphold på sykehuset på Bornholm med vår da 1,5 år gammel datter for tre år siden. Der lå det en 10 år gammel jente som var bitt av flott. Hun hadde fått et eller annet som jeg ikke husker hva var. Hun var helt slått ut av feber og de regnet med at det tok lang tid for henne å bli frisk. Det var en tankevekker for oss, så vi sjekker alltid for flott i utsatte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også hatt "rød ring" rundt flåttbitt, uten at det har skjedd noe. En pillekur fikset det raskt. Ville hundre ganger heller ha flått på meg enn å bli bitt av huggorm!

quote]

Uten at det har skjedd noe? Er det borrelia så er ikke det noe rart for det kan utbrytes når du minst aner det. Alt fra en dag til mange år. Har du tatt borrelia prøve da? For det vises ikke på andre prøver, hjelper ikke med CRP.

Og en pillekur kurerer ikke borrelia så raskt, isåfall er du ett unikt tilfelle. SKulle det være borrelia du ble behandlet mot så kan det hjelpe så den ikke bryter ut på lang tid og unngår skader i kroppen. Jo før det blir oppdaget jo bedre er det.

Mulig du fikk antibiotika mot for høye verdier av CRP.

En rød ring o.l. kan det bli selv uten å bli smittet. Det kan være seg betent vev, irritasjon i hud osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du i drømmeland når du skriver? Kan du gi meg ett navn på en forsker som kan bekrefte dette? Og som kan bekrefte at flotten er en gammel kjenning av forskere? Dette vet du for lite om til å sitte å legg ut fakta som ikke ennå er bekreftet fordi ingen av forskerene som har studert disse kan si noe som helst sikkert om flåtten ennå. Det er altfor tidlig. Det jobbes på spreng i flere land for å finne ut dette om flott.

Folkehelseinstituttet skriver dette:

Bakterien kan overføres fra flåtten til mennesker etter bare noen timer, men størst risiko er det når flåtten sitter festet i mer enn 24 timer.

http://fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1895:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:58877::1:5570:1:::0:0

Forklaringen til at det tar lang tid før smitten overføres fant jeg på:

http://www.fasting.nu/

(Flått heter FÄSTING på svensk)

I Sverige räknar man med att upp till 10 000 personer

smittas varje år. Ungefär 10–20 % av fästingarna

bär på borreliabakterier. Trots det tycks

risken att insjukna i borrelia, efter ett enstaka fästingbett,

vara förhållandevis liten. Det beror på att

det dröjer några dygn innan smittämnet, som

finns i fästingens tarmkanal, överförs till människan.

Når det gjelder dine ideer om at flått er et nytt dyr: Glem det! Se side 7 i denne PDFen, så forstår man at udyrene har vært her en stund...

http://www.fasting.nu/docs/patbax07.pdf

Så ingen skal tro noe annet: Jeg hater flått like mye som noen annen, men ikke mer enn at jeg skal ut og plukke bjørnebær om noen uker. Det kommer til å resultere i x antall flått på kroppen når jeg kommer inn, men forhåpentligvis kan jeg fjerne dem før noen får bitt seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springsteen!.... Jeg ser at du plukker bjørnebær. Skal ikke prøve å lure deg til å fortelle hvor ditt hemmelige sted er, men det er vel neppe i Trøndelag. Prøvde å sette ut en plante på Hitra men den levde bare i noen år. Her på Sørlandet vokser den villt over allt. Lagde vin av denne en gang som ble ganske god. Litt "tynn" på smak kanskje.

Regel nummer en når en plukker: værnehansker. Denne piggtrådbusken har pigger til og med utover bladstammen. Opplevde å se (i min egen hage) en busk vokse langs bakken tre meter på tre uker.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Trøndelag, og ikke på Sørlandet...

Jeg spiser faktisk bjørnebær akkurat nå! Pannekaker med bjørnebærsyltetøy. Mmm... Bare synd at stenene setter seg mellom tennene.

Blir det ikke vanskelig å plukke med handsker? Kreves jo litt finmotorikk og forsiktig behandling av bærene om ikke alt skal bli syltetøy i plukkeøyeblikket...

Selv har jeg bare ett krav: Langbukser og t-shirt. Hender og armer ser jo ut som jeg har vært i krigen etterpå, men det gror fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har tatt Boreliaprøve. En penicillinkur tok knekken på den. Ikke noe å ta på vei for. Jeg har et yrke hvor vi er veldig mye ute i skog og mark, og vi får flått med jevne mellomrom. Flere har fått røde ringer rundt bittet, men ingen har fått mèn. (og ja, dette går år tilbake, fremdels ingen mèn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehelseinstituttet skriver dette:

http://fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1895:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:58877::1:5570:1:::0:0

Forklaringen til at det tar lang tid før smitten overføres fant jeg på:

http://www.fasting.nu/

(Flått heter FÄSTING på svensk)

Når det gjelder dine ideer om at flått er et nytt dyr: Glem det! Se side 7 i denne PDFen, så forstår man at udyrene har vært her en stund...

http://www.fasting.nu/docs/patbax07.pdf

Så ingen skal tro noe annet: Jeg hater flått like mye som noen annen, men ikke mer enn at jeg skal ut og plukke bjørnebær om noen uker. Det kommer til å resultere i x antall flått på kroppen når jeg kommer inn, men forhåpentligvis kan jeg fjerne dem før noen får bitt seg fast.

Så bra :evil: da skjønner kanskje du også at man kan bli smittet like etter bittet. Dette her viser at det "kan" ta lang tid før smitten overføres.

Kanskje du skal begynne å lese hva som skrives før du svarer. Jeg kan ikke se att jeg har påstått at flått er ett nytt dyr :shock: Jeg har påstått og gjør det fortsatt at flått er ganske nytt i dagens forskning. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.