Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av telt


ipo

Anbefalte innlegg

heisann, første post dette her!

Jeg starter første post med et problem jeg sitter med, jeg er ganske ny på teltliv, har i sommer gått til innkjøp av alt nytt utstyr til friluft.

men sitter i klemmen når det gjelder pakking av telt, jeg har kjøpt en 65L sekk til meg selv. og madamen har rundt 50-60L

Jeg pakker sove posen nederst i sekken, så teltet oppo, problemet her er at sekken rett og slett ikke er brei nok til å passe teltet. Lurer derfor på om jeg ikke skal enten plassere teltet på toppen av sekken. -Eller pakke teltet i 2-3 deler med duk, innerduk og stenger osv i en annen. bare for å få plass. Jeg angrer litt på at jeg kjøpte så liten sekk til å begynne med, Men gjort er gjort. Starter i morgen med å sømfare lokale fjell, med litt fiske og generel utprøving av utstyr. Så drar jeg mest sannsynlig på en 3-4dagers tur på hardangervidda, med hund, kjerring og fiske.

Kunne dere har skreve litt om hvordan og hva dere har i sekken, ikke som huske liste på ting dere har med, men generelt om telt pakking og plassering i sekk.

Mvh

/Ipo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke nederst ikke øverst, men i midten mot ryggen. dette pga tyngdepunktet, om det tyngste er inntil kroppen så er det lettere å holde balansen, om en bærer tungt høyt da sliter en med balansen igjenn. jeg er ikke ekspert, har bare lest alt jeg kommer over på nett ang pakking osv. :)

Jeg kommer nok til å sette teltet på toppen av sekken for denne turen. Om jeg skal handle ny sekk skal jeg ta høyde for teltet, at det går på tverrs av sekken.

For turen på vidda kommer jeg nok til å dele opp slik flere av dere har gjort. det er jo disse djevelske stengene og ?bardunene? som er tyngst. takker for svar folkens, kom gjerne med mer info. og rett på meg om jeg tar feil.

'

/ipo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver er nok sekken i minste laget til fjelltur med telt. Dermed kommer du ikke utenom å feste noe utenpå sekken. Plugger og stenger tar liten plass, men veier forholdsvis mye. Disse kan du ta ut og putte i sekken. Som andre har nevnt; tunge ting nært ryggen. Det er også lurt å ha faste plasser til ting som bør være lett tilgjengelige underveis. regntøy i sidelomme, førstehjelp i lokket, kart og kompass i kartmappe, noe småsnadder og drikke i sidelomme osv.

Og når du skal ha med hund kan du jo kanskjeputte en del tunge ting i kløven også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid teltet nesten på toppen i sekken. Mat og anna som eg skal ha tak i i løpet av dagen ligg over teltet. Alt som ikkje skal ut av sekken før teltet er slått opp, ligg under teltet. Stengane ligg ikkje i teltposen, men står opp og ned i ein hjørnet av sekken, mot ryggen. Då kan du forme teltposen heilt etter korleis plassen er i sekken.

Dette med vektfordeling i sekken, betyr ikkje så mykje. Alt av tekstil, telt, sovepose og klede, vert nokonlunde likt samanpressa, så eigenvekta vert omlag likt. Så det einaste ein kan justere vektfordeling, er å justere forma på sekkeposen med kompresjonsreimar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag i dag, så jeg tar en tur på sportsbutikkene. skal se om jeg kommer over noe snadder fks disse berykta posene osv :)

når det kommer til hund så tror jeg det bare er nok att den bærer kløven og kansje noen porsjoner mat, den er bare 7-8mnd gammel. så er om å gjøre for meg å ikke se seg blind på størrelsen og tenke på alder.

-Er nydelig vær i dag her på vestlandet i dag! sol og sommer.

Kommer også til å ta en monsen og ta med pressening og litt tau, er jo så koseligt med gapahuk.

etter den siste handlerunden i dag stikkker vi til fjells, slapper litt av, så tar vi kansje en tur til foten av folgefonnsbreen.

Imorgen tar vi en dagstur oppobreen, er mye natur som ligger rettutenfor nasen på dem fleste altså :P

takker mye for innspill i denne tråden, har hjelpt en stakkar som blei bekymra for teltet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du dropper stengene og pluggene i samme pose som teltet burde det gå fint. Da kan teltet komprimeres ganske mye mer. Lettest om det stappes i posen og ikke rulles/brettes... Stengene og pluggene kan du eventuelt la stå på høykant nede i sekken, eller feste dem utenpå sammen med liggeunderlaget el. Lurt da å putte posen med plugger ned i posen med stengene :D

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.