Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for 3 sesonger - lettvekt!


Cat_67

Anbefalte innlegg

Trenger en lettvekts sovepose til 3 sesonger for frossenpinner som skal bære posen sin selv i flere dager. I fjor erstattet jeg en 30 år gammel sovepose og valgte en Ajungilak Kompakt Spring (korteste utgave) etter råd fra butikkselger, fordi jeg "bare" er 160 høy og tenkte at jeg ikke trenger større sovepose enn det, og vil ikke bære på mer enn jeg trenger. Nå har jeg brukt den ute noen ganger i litt varierende sommernattstemperatur i Østmarka i Oslo, og selv om den er lett og kompakt er jeg ikke imponert. :?

For det første er den for trang, og akkurat litt for kort. Dvs. den er akkurat lang nok, men jeg kunne virkelig ønske meg noen cm til, særlig når den er så trang at jeg neste ikke får armene opp og ned for å justere ting i løpet av natten (Jeg har "vanlig liten" kroppstørrelse (dvs. bruker 36-38 i klær)). Neste størrelse er jo da vanlig lengde, og da teller vekten enda mer.

Dessuten er den for kald for meg. Jeg fryser nok svært lett når jeg er i ro tror jeg, for selv om det ikke har vært spesielt kaldt om nettene i Oslo (kanskje 10 grader?) frøs jeg skikkelig i telt! Jeg merket godt at det var soveposen, for jeg har kjøpt et Downmat 7 oppblåsbart dunfylt liggeunderlag som isolerte skikkelig godt, så jeg kjente jeg var behagelig varmere mot bakken enn mot lufta! Bekledning var langt Ulvang ull undertøy og tynne ullsokker, og jeg brukte en innerpose av silke. Hunden fikk også ligge tett inntil, he, he. Det er ikke plass til mer bekledning i denne posen, så økning i antall isolerende lag må vel komme i form av alternativ pose eller noe utenpå posen (alternativt flere hunder).

Jeg tror jeg forærer datteren min denne "barneposen" til hyttebruk og ser meg om etter noe annet for "gamle kalde damer" :)

Gubben har Kompakt 3-sesongers, og er fornøyd, men komfort-temperaturen er bare 5 grader mindre enn Spring (som har 0 grader (for menn)), og jeg frøs jo som sagt ved ca 10 grader og i telt.

Er det noen som har forslag til ny pose for pingler? Det er jo bedre å høre andres erfaringer enn å spørre en selger. Jeg vurderer Kompakt 3-sesonger i vanlig lengde og mer klær, men før jeg kjøper vil jeg gjerne ha gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går inn på www.sportsnett.no så har de tilbud på et par mountain hardwear poser i dag som er realtivt kompakte og går ned til litt under 0 grader.

Mountain hardwear har en annen pose (finnes på sportsnett.no) som heter Ultralamina 15 Women´s. DEn går ned til -9 grader, er svært lett for å være kunstfiber og er i dameversjon. Det vil si at det er mer isolasjon der hvor damer har lettest for å fryse. Jeg synes at denne posen ser utrolig fin ut og lurer på å kjøpe den til kjæresten min. vær obs på at den har en litt spesiell glidelås løsning som ikke lar seg åpne helt ned.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mads! Ser forresten at jeg skrev jeg er 160 høy, det skulle være 164 :) Er'kke blitt så gammel at jeg har begynt å krympe, men fryser lettere og tydeligvis litt senil, he he.

Skal jommen sjekke opp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjøpte selv Kompakt Spring for et par år siden for å få ned vekt og volum på sekken.

Etter å ha fryst meg gjennom natta på diverse turer , også i lavlandet med forholdsvis høye nattetemperaturer , er denne posen degradert til "hyttepose".

Jeg har nå kjøpt meg en ny Ajungilak Kompakt (3-sesong) og denne er virkelig varm og komfortabel og er som natt og dag i forhold til Kompakt Spring. Mer å bære på men det er det absolutt verdt.

Har også en Helsport Alta som er varm og komfortabel men skal jeg velge blir det Kompakt , den er også noen hekto lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 163, og bruker overhodet ikke str 36-38 i klær, men har nå testet Helsport Alta Short UTEN klær i posen i ca 6-7 grader nå i helga. Jeg holdt meg GOD og varm, og det uten silkepose, hund, eller downmat til å varme meg. (hunden lå i fotenden av min nyinnkjøpte Mammut Lux Mat, og nektet å flytte seg derfra og opp til meg for å få kos... hørt slikt?)

Andre natta krøp gradestokken oppover noen hakk, og da ble det ganske varmt!

Hos www.fjellsport.no solgte de posen til tusenlappen, mot femtenhundre alle andre steder.

Den er romslig å ha armene inni, og har antisklistoff så man ikke sklir av underlaget.

Kan med andre ord anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

etter å ha slitt ut en Helsport Alta pose, fant jeg ut at jeg ville ha en lettere og ikke fullt så varm 3-sesongspose (har en egen vinterpose) - Har akkurat fått den i posten fra statene - en Marmot Helium dunpose, den er fantastisk lett (en kg lettere sammenlignet med min gamle Alta), og utrolig behagelig. Har ikke prøvd den ut i kulda enda, men posen virker veldig lovende. Jeg fryser også lett. Prisen er stiv, men allikevel ca. halvparten av hva du betaler i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.