Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåstaver


Espen K

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med gåstaver? Har slitt litt med "dårlig holdning" når jeg går med sekk, og har hørt at man får retta seg opp ved bruk av gåstaver. Er det er poeng å bruke dette, eller er det bare unødvendig fjas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et par år siden hørte jeg noen underlige klikkelyder da jeg var på fjellrypejakt. Noen minutter senere dukket et par italienere ut av tåka med gåstavene sine.

Har aldri brukt staver, og synes det ser litt underlig ut. Folk går med staver for trening, så jeg vil vel kanskje tro at det tar krefter i stedet for å gi.. Jeg forstår litt eldre folk som går med staver, men hvis det hjelper ryggen, så bevares.. Ved vading for kryssing av bekker ol må det være bra å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med gåstaver? Har slitt litt med "dårlig holdning" når jeg går med sekk, og har hørt at man får retta seg opp ved bruk av gåstaver. Er det er poeng å bruke dette, eller er det bare unødvendig fjas?
Gåstaver er veldig bra. Gir støtte nedover. Det er svært få som ikke bruker staver på høye fjell - f.eks. Aconcagua. Det sparer knærne - spesielt med tung sekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det hjelper for deg så syntes jeg ikke du skal tenke på om det er fjåsete :o

Den dagen ryggen begynner å bli en plage for deg så angrer du fort på at du ikke

brukte staver. Har ikke tenkt denne tanken selv, selv har jeg ryggproblemer så

dette skal ihvertfall jeg teste. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver er veldig bra. Gir støtte nedover. Det er svært få som ikke bruker staver på høye fjell - f.eks. Aconcagua. Det sparer knærne - spesielt med tung sekk.

Ja helt klart en fordel med staver, selv med ingen vekt på ryggen og spes som kjiver nevner med tung sekk.

Er sikker på at mange av oss som har surret rundt på topper og tinder i mange år hadde hatt langt bedre knær idag, hvis vi benyttet staver i "yngre" dager.

En annen sak er jo at man også avlaster beina i motbakker/flater ved bruk av staver. Armene hjelper til med fremdriften, om ikke i samme grad som på ski, så ihvertfall betydelig ifht uten staver.

Er man redd for å forstyrre/redusere ballansen, er det jo bare å skaffe seg Slack-Line og leke seg litt i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med gåstaver? Har slitt litt med "dårlig holdning" når jeg går med sekk, og har hørt at man får retta seg opp ved bruk av gåstaver. Er det er poeng å bruke dette, eller er det bare unødvendig fjas?

Jeg hadde problemer med det ene kneet for noen år siden og gikk til anskaffelse av staver slik at jeg likevel skulle klare å komme meg ut på tur.

Min erfaringer er at staver kun er i veien, i veien og atter i veien.

Og ikke hadde de noen effekt på smertene i kneet heller.

Skal man spare knærne for belastning vil jeg heller anbefale at man går baklengs ned på steder der det er svært bratt.

Staver har dessuten et par svært uønskede bieffekter, for det første øker de kroppens energiforbruk en god del, for det andre fører langvarig bruk av staver til redusert balanse, dete siste gjelder særlig personer med allerede svekket balanse. Fysioterapeuter og leger har i flere år advart særlig eldre mot å bruke staver under trening nettopp på grunn av dette.

Det hender at jeg fremdeles tar med stavene mine med på tur fordi de ikke veier noe særlig og dessuten er de nyttige til å henge klessnorer og antenner på. :o

De kan også virke som en dårlig reservestang for teltet.

Men til å gå med er de bare i veien.

Ved ett eventuelt fall med skade vil nok et par slike staver kunne bidra med å hjelpe en slik at man kommer seg ned fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med stave, men bruger dem kun, når jeg har tung rygsæk (20+) med.

De hjælper mig først og fremmest til at holde balancen sammen med den tunge sæk og er derfor glimrende, når det er blokmark (steinur, hedder det vist på norsk), vad i ankel/knæhøjt vand og når det går meget op/ned. Netop for at stavene ikke skal være for meget i vejen, når de ikke bruges, har jeg givet mig selv Komperdell Duolock - produceret i kulfiber og vejer ca. 162g. De kan slåes sammen så de næsten intet fylder.

Men jeg vil da anbefale dig Espen at låne eller købe et par billige stave og prøve med dem, inden du køber Komperdell, der - prismæssigt og kvalitetsmæssigt - er vandrestavenes Rolls Royce.

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett bare gode erfaringer med gåstaver. Jeg bruker dem ikke på flatmark og i skikkelig steinur, men ellers funker de kjempebra. Genialt når man skal ned en halvbratt fjellside med mye bregner.

Det er viktig å stille inn stavene på riktig lengde. Mange har de alt for lange og må løfte armene langt over hodet når de går i oppoverbakke. Når overarm-underarm danner en 90 graders vinkel har du rett lengde på stavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staver har dessuten et par svært uønskede bieffekter, for det første øker de kroppens energiforbruk en god del, for det andre fører langvarig bruk av staver til redusert balanse, dete siste gjelder særlig personer med allerede svekket balanse.

Hva er forklaringen bak påstanden om 'økt energiforbruk'? Er det fordi man bruker muskler i overkroppen for å bevege seg? Eller er de musklene dårligere egnet for langvarig belastning? Det mest logiske ville jo være å anta at energien du bruker med armene avlaster beina og at totalen ikke øker så himla mye. Og om ikke energien går med til fremdrift så skulle man tro at du bør bli vesentlig varmere med staver enn uten?

Jeg har brukt staver en god del år nå og er svært fornøyd. De brukes ikke som 'power-walking à-la gamle damer' men som supplement i bratte bakker - både opp og ned. Det avlaster rygg og bein mye for min del, spesielt fordi du slipper bøye deg ned hvis du trenger et ekstra balansepunkt.

Og er du i humør og har lite oppakning og gode staver: bruk dem aktivt nedoverbakke. Hopp, lek stavsprang etc. Det er moro og du raser tre ganger så raskt nedigjennom. Dessuten gir det balansetrening. Sørg bare for å ha et par ok staver som ikke klapper sammen......

Stavene kan nok være i veien, men det erfarer jeg mest ved kravling i steinur. Forresten er de svært fine å ha ved kryssing av elver. Om ikke du ser bånn så er to ekstra støttepunkt gull verdt mens du fomler etter steiner i iskaldt vann.

Når det gjelder å rette opp dårlig holdning med staver så har jeg ikke helt troen på det. Da må du enten henge på dem eller ha dem veldig høyt. Kanskje er det bedre å se på type sekk, instilling av denne, hvordan bæresystemet sitter på skuldrene (spes. bredden), pakking etc.

Og ang. balanseargumentene: Personlig syntes jeg det er litt tull. Har du svekket balanse bør du trene den. Og det kan du gjøre ved å gå på line, skaffe deg en balansepute, sykle, danse, rusle frem og tilbake på en planke etc. La treningen være hjemme og tenk heller komfort på tur.

Jeg har forøvrig et par Gipron (tror jeg) fra Oslo sportlager. Med ekstern flic-lock eller hva det heter. Funker som gull istedet for den skjulte, interne skruelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med staver. De er fine i nedoverbakke for å avlaste, som flere har nevnt. Aller best nytte av stavene har jeg ved vading. Med staver er jeg skikkelig kjapp-fot og fyker over, mens uten stavene blir jeg rett som det er stående rådvill og usikker på en stein midt ute i elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forklaringen bak påstanden om 'økt energiforbruk'?

Det skyldes ganske enkelt at man bruker armene for å flytte stavene.

I tillegg til stavene beveger man også armene mye mer og derfor større energiforbruk.

(Armene veier en god del mer enn gode staver.)

Stavgåing er derfor velegnet dersom man ønsker å slanke seg, men ikke så egnet man går lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg aldrig tenke meg å gå i fjellet med staver. Det er noe tull som rare utlendinger har funnet på.

Dog gjør kneskaden jeg fikk "bakenfor" Snøhetta sist høst, og ekstreme situasjoner som f.eks. vading, at jeg vurderer om staver skal være med i sekken neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkverdig at staver er så hetset og uglesett i fjellet om sommeren.

Vinterstid er det jo en selvfølge for alle.

Selv om det gir bedre balanse uten.

Selv om det forbrenner mer energi.

Og har man bra smøring og gode ski så har man fraspark og fremdrift likevel.

Bruker man staver som avlastning i bratt og ulendt terreng så ville man uansett

beveget armene for å få støtte / balansepunkter og da bruker du ikke særlig

mye mer energi med et par staver i nevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er jo at man også avlaster beina i motbakker/flater ved bruk av staver. Armene hjelper til med fremdriften, om ikke i samme grad som på ski, så ihvertfall betydelig ifht uten staver.

Helt klart! Om man bruker stavene litt, får man trent armene også. Jeg har flere ganger vært mer støl i armene etter en fjelltur enn i beina. Sier kanskje litt om hvor lite trent armene er det da, men…

Jeg gikk til anskaffelse av staver for ca 10 år siden pga problem med knærne. Fikk av og til en stikkende smerte bak høyre kne i nedoverbakker (litt trøbbel med venstre kne også), og dette kjente jeg godt i et par-tre dager etterpå. Smertene forsvant etter at stavene ble tatt i bruk, og siden har knærne vært så å si smertefrie. I dag kjenner jeg ingenting, selv ved harde toppturer med mange høydemeter. Så at stavene avlaster, er det ingen tvil om.

Som andre har nevnt, er de også meget gode å ha ved vading av elver, spesielt hvor steinene ligger litt under vannflata og/eller er glatte. Risikoen for å ligge langflat i elva reduseres betraktelig. Eller når elvebunnen består av små og ubehagelige steiner:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=46124&highlight=staver#46124

Oppover i steinurer er gåstavene ofte mest i veien, men nytten av de har for min del vært langt større enn utlempene. Selv om avlastning av beina/knærne var den viktigste grunnen til at jeg tok i bruk gåstaver, har de i årenes løp vært brukt til ganske mye annet. Et eksempel var en gang kona mistet ene fjellskoen ned imellom noen steiner. Armene strakk ikke helt til, men ved hjelp av stavene slapp hun å gå videre med kun én sko. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun positive erfaringer med bruk av staver - i hvert fall når man bærer på tung sekk. Gikk 5 dager på Hardangervidda i fjor med sekk på 25kg. Kjente ingenting i knærne, og det gjør jeg vanligvis raskt under vandring med sekk.

Gå for staver som kan reguleres. (Det kan vel de fleste nå). Kort de ned i oppoverbakker og trekk de ut i nedoverbakker. Som nevnt før kan stavene brukes som ekstra teltstang eller stang til fjellduken. Anbefales!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.