Gå til innhold
  • Bli medlem

SatMap Active 10 GPS


Anbefalte innlegg

Det var noen som for en tid siden lurte litt på denne, så jeg tenkte jeg skulle lufte mine erfaringer med den.

Det er min første GPS, så jeg har ikke så altfor mye å sammenligne med.

Selve enheten er litt stor, men det er mest pga skjermen (3.5"). Den ligger helt fint i hånden, og knappene er for det meste greie. Styrestikken er av og til litt treg med å reagere.

Min versjon er en engelsk (software v1.16), siden den kostet nesten 1500kr mindre der borte. Har ikke sett noe spesielle feil ved å bruke den i Norge.

Daglig bruk:

Har ikke brukt den så mye til å gå til tidligere innlagte punkter, men mest for å spore hvor jeg er nå, og se hvor jeg har gått. Via noe software på den engelske hjemmesiden så kan du koble SatMapen til din PC (iallefall Windows), og laste opp og ned tracks i GPX-format. Du kan ikke se på kartene via PCen og legge opp ruten, men må evt bruke en tredjepart for det.

Når du bruker den i normal GPS-modus, så gjør knappene rundt den følgende:

- Markere: Du kan sette punktet under merket som GoTo punkt, eller lagre det som et Point of Interest, du kan forandre størrelsen på punktene til ruten din (stor, små, av).

- Info: du får opp 2 eller 4 små ruter med forskjellige informasjon, som distanse, kompassretning, tid, høyde, hastighet mm. Du kan selv velge i oppsettet hva som skal vises i disse rutene.

- Kartretning: Om du vil ha Nord Opp, eller i din bevelgesesretning.

- Zoom: inn og ut, relativt trinnløst. Hvor lenge du holder inne bestemmer hvor mye. Det eneste dumme er da at du ikke kan lett gå til en spesifik skala.

- Skift skjermbilde: Lar deg bytte mellom: GPS Map, Main Menu, Kompass, Trip Log, GPS Status.

Hvis du flytter på styrepinnen mens du er i GPS Map, så skifter den til Planning Mode. I planning mode har du en ny opsjon istedet for Info-knappen:

- Routes Menu: Her kan du velge aktiv turrute, lage ny rute, konvertere trail til rute, resette datene (turlog og/eller trail), og sette GoTo-punkt via koordinater.

Når du er i planning mode så skifter også Kartretningsknappen til en hurtigtast for å sentrere kartet på hvor GPSen er, og sette den tilbake i GPS Map-mode.

Kart:

Jeg har testet 2 kartbrikker til denne, det ene er Ordnance Survey: 1:50k Regional Map - Eastern England, det andre er Ugland: Norgesserien 1:50k - Sør-Norge Øst.

Kartene er basert på både vektor og raster-data fra leverandørene, og er så rasterisert. Jeg jobber selv med kart til daglig, og synes det er nesten utilgivelig at man ikke kan klare å lage gode topografiske vektorkart, men må ty til rasteriserte kart. Men så er da det.

Kartene ser pene ut, men de britiske var av klart bedre kvalitet når det gjelder oppløsning. Kartene er fulle topografiske kart, dvs at de har rasterisert M711-serien.

På de norske kunne du veldig godt se det når du zoomer inn til 1:15k. På de britiske så de helt nydelig ut helt inn til 1:7k, hvor de da skiftet til et vektor veikart. Vi får håpe Ugland gjør en bedre jobb her i fremtiden. Brikken jeg kjøpte dekker hele Østlandet (men desverre kutter den et par mil øst for hytta vår i Fyresdal), og det er 7 andre brikker som dekker hele landet tilsammen.

GPSen funket helt greit i bilen vi brukte i England, jeg hadde den på fra Lincoln til York, og den tracket hele veien, selv om den lå i dørlommen.

Batterilevetid: Jeg har brukt den i rundt 9-10 timer nå, og batteristatus er fremdeles 4/4.

Ugland har foreløpig bare Norgesserien ute, men sist jeg forhørte meg så planlegger de Båtsportkart til den, og så 1:25k kart.

Ellers så finnes det kun kart fra Storbritannia (i 1:50k og 1:25k), og Nederland (vet ikke hvilke skalaer) tilgjengelig til enheten. OSUK jobber med å gjøre fler kart tilgjengelige, inkl utenlandske.

Alt i alt er jeg fornøyd med enheten, og håper bare Ugland gjør en litt bedre jobb med det de kommer ut med av kart i fremtiden, samt at fler land blir tilgjengelig (hadde vært gøy å kunne bruke den i Italia og Frankrike i sommer, oh well).

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt skeptisk til Satmap 10 da jeg så den på www.kartbutikken.no sin hjemmeside. De har klistret på en terning med terningskast 6 på den, men leser man litt under så finner man linker til tester, og de har dekning for å gi den terningkast 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.