Gå til innhold
  • Bli medlem

4-sessongerstelt telt med god takhøyde


primus

Anbefalte innlegg

Noen med gode anbefalninger angående ovenstående problemstilling.....? Mitt ønske er at jeg fint skal kunne sitte oppreist (oppå et underlag 3-9 cm)uten å skalle i teltduken. Det skal være et tremannstelt, med andre ord god plass for to om vinteren med ålreit fortelt... Teltet må være vindstabilt ha god ventilasjon med tanke på matlaging i telt. Ikke over 4,5-5kg (lettere jo bedre). Pris spiller mindre rolle!

På forhånd takk for gode innspill! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Det finnes mange gode telt i det sjiktet du nevner, men jeg valgte meg Hilleberg Nallo 3GT. Brukte det i helgen, og satt da på en Exped downmat 9 med Trekker chair. Da er høyden du sitter på det doble av tykkelsen på underlaget, og jeg gikk ikke i taket. Jeg er 180 høy.

Gode utluftingsmuligheter i forteltet, både stor lufteventil og mulighet for å åpne den utgangen du ikke bruker. Teltet har nemlig to utganger, praktisk slik at du kan benytte den som er i le hvis vinden snur eller hvis plasseringen av teltet ikke blir slik du ønsker.

Stabilt og lett telt, veier 2,8 kg med alt. Eneste er at hvis du tar med noen som er mye lenger enn du, og dere benytter samme underlag som meg (ca 9 cm), så kommer tærne så høyt at posen tar litt i taket. Jeg tror ikke problemet oppstår før man er 190 minst.

For meg var det store forteltet et kjempepluss, da hele pulken går inn i det om vinteren. Så får også hunden (en Border Collie) også plass der. Fint også at innerteltet kan hektes av og skyves bakover i teltet. Det gir mere plass i forteltet når man skal lage mat.

Alle telt er jo kompromiss mellom motstridende egenskaper. Det skal være lett, men samtidig sterkt, stort men pakkes ned til lite volum, ha stor plass men ikke være vindutsatt, god lufting men samtidig holde på varmen om vinteren når man fyrer med primus, osv. For meg ble det altså Nallo 3GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nallo ser skummelt likt ut som et helsport fjellheimen camp telt jeg eier, der teltet skrår så mye at takhøyden blir snau.... På fjellheimen som er oppgitt til 110cm på det høyeste noe som jeg måler det til 104cm er det på det høyeste også i laveste laget UTEN sitteunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

Ta en kikk på Hilleberg Kaitum 3. Kjøpte selv dette i vinter og har brukt det endel denne sesongen. Samme takhøyde som Nallo 3, men større plass innvendig (3,9 kvm). 2 innganger og 2 høytsittende lufteluker. Veggene er tilnærmet vertikale hele veien opp til taket, noe som gir godt med plass og god romfølelse. Her er det meget god plass til 2 på vinteren. Vekt=3 kg.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.