Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av dun sovepose.


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg ny sovepose og har sett på Marmot Helium og Rab Qantum 600 og exped sine soveposer.

Kravet er at de skal være rundt ca.1kilo og tåle ca -4 grader eller mere i comfor temperatur.

Det skal være en 3 sesongs pose.

Hvem av de overnevne merkene vil dere anbefale utifra erfaring og hva dere har hørt.

Mvh.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Sir Joseph. Har brukt min svært mye (Har looping) og fikk den akkurat i fra vaskeriet. Luftig og fin. Ser de har Koteka på Sportsnett. 550 gram - pluss 3 grader i komfort temp.

Eneste ankepunktet jeg har er at den lett tar lukt så den må vaskes ofte eller bruk silkelakenpose.

http://www.sportsnett.no/products.shtml?SIJ4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt unødvendig med -40 i en pose som skal holde til tresesongs bruk...?

Med mindre selvsagt disse sesongene er vinter, vinter og vinter.

Har ikke prøvd noen av posene du har kikket på, men ha marmot litium som er i samme serie som helium, og jeg er veldig fornøyd.

Posen har spesielt veldig god lukking rundt hals og ansikt, noe som jeg skulle tro er det samme på helium også.

Har bare kikket på rabposer, og jeg synes det ser ut som om de ikke har like god lukking, men har da ikke prøvd.

Vær obs på lengden når du kjøper posen.

Jeg er ca 177 og går perfekt nedi en regular.

Hvis du er nøyaktig 180 som skal være maks lengde ville jeg prøvet posen, og hvis du er lengre enn det må du ha long.

Marmotposene er også ganske brede, så hvis du er tynn kan det kanskje være lurt å prøve noe annet hvis ikke du er glad i mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på lengden når du kjøper posen.

Jeg er ca 177 og går perfekt nedi en regular.

Hvis du er nøyaktig 180 som skal være maks lengde ville jeg prøvet posen, og hvis du er lengre enn det må du ha long.

Marmotposene er også ganske brede, så hvis du er tynn kan det kanskje være lurt å prøve noe annet hvis ikke du er glad i mye plass.

Jeg er bare 171cm høy og tynn så da passer nok regular til meg også.

Den soveposen jeg har nå har en skulderbredde på 80cm noe jeg synes er ok,men etter det jeg har skjønt har helium og litium posen bare 78cm,men det går nok for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge backcountry.com er helium 64 in / 162,5 cm i omkrets rundt skuldrene noe som skulle tilsvare ca 81 cm i invendig bredde.

Dette er mye i forhold til de fleste andre soveposer.

Eksempelvis er WM sine ekstra brede alpinelite super like bred...

For meg som er bred over skuldrene og forsåvidt resten av kroppen også er det fint, men ta det med i beregningen, det er ikke noe stas med en pose du svømmer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.