Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer i Nordre Nordland/Sør Troms


Ulva

Anbefalte innlegg

Annonse

Sørdalen i Bardu er en nydelig tur i fantastiske omgivelser. Kan nesten måle seg med Reisadalen. Det er vel midt i myggsesongen nå, så jeg ville utsatt denne turen til ut i august.

Et annet flott turområde er Hinnøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Når du sier nordre Nordland, så tenker jeg på at Nordland er delt i to omentrent ved polarsirkelen. For turer i den nordlige delen av fylket, kan man også da ta med BOT sitt område og fjellene rundt Tysfjorden.

De kjente attraksjonsene er jo da Engabreen og Tåkeheimen med en topptur til Helgelandsbukken, og Ragoturen fra Lakshola til Storskogvatn og retur via Litlverrivatnet og fossen der.

Selv kommer jeg akkurat tilbake fra en 4 dagers tur rundt Sulisfjellene med hund som hadde kløv. Flott tur, ingen overraskelser i Sverige, men ruten fra grensen langs nordsiden av Lomivatnet imponerte meg virkelig. Fantastisk flotte fosser og mye opp og nedklatring. Nå var det tåkete da jeg gikk der, og det skapte nok en ekstra dramatisk ramme. Flere ganger måtte jeg gå fra den ene merkesteinen så langt jeg trodde stien gikk, før jeg klarte å se den neste markeringen. Noen ganger var det da i en annen retning enn det jeg hadde tenkt, men jeg så jo snart at hadde jeg gått slik jeg hadde trodd, ville jeg endt ut i flåg og steinur. Skal ta en tur senere der med kona, da bare inn til Muorkihytta. Det er en fin todagers tur hvor man kan gå begge sider av vannet så slipper man å gå samme veien begge dager.

Et annnet lite benyttet turområde er fjellene øst for Kjøpsvik. Det er opprettet en grenserute der somet samarbeid mellom Tysfjord og Gällevare kommuner, og det går båt inn til Sørfjorden fra Kjøpsvik. Vi gikk en tur rundt isbreen Giccejiegna for tre år siden. Tre dagers gåing, men du bruker en dag i transport hver vei, så det blir nesten 5 dager totalt. Fantastiske fjell, lettgådd terreng med stort sett gressvokst snaufjell. NB stien sør for Pauro går ikke der den er merket på de norske kartene. Følg t-merket ruterett sør fra der du ror over med båtene. Da kommer du til broa. Zoom deg inn på kartet til Inatur.se, så finner du rett markering av stien.

God tur /Otto

PS Fant akkurat denne tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50873 hvor denne grensturen er beskrevet. Horribel pris på båtturen i Sverige synes jeg. La gå et den er privat og går når du ønsker, men 2 tusen!! Og ikke er det alternative veier heller , annet enn flere dagers marsj. Man får være tjue stykker, så blir det samme pris som i Norge, hvis båten tar så mange da.

DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg kan anbefale Hellmobotn-Vaisaloukta. Ca 38 km inn dit. Fra Vaisa kan du ta båt til Ritsem og buss til Gallivare og tog til Narvik.

Eller gå frem og tilbake. Båt går inn søndag 15.05 og tilbake fredag ca 22.30 Da har dere 6 dager !

Dramatisk i Norge, lettgått sti hele veien. Mye mygg nå. Gikk selv der for knapt 14 dager siden.

Et annet alt er å ta båt inn fredag og tilbake søndag. Det er mye å se. Ca 4 timer til grensen mellom Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.