Gå til innhold
  • Bli medlem

Har funnet noen telt her, hva mener du?


einherjer

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ha ett skikkelig bra kvalitetstelt til heftig fjellbruk høst og vinter

Inni teltet skal jeg bo sammen med samboern min. og i forteltet skal jeg ha sekkene og bikkja..

1. Stort fortelt

2. Stor plass inni, jeg bærer heller en kilo ekstra for den luksusen

3. Vindstabilt i vinternorge på fjellet.

Har sett ut noen telt:

Hilleberg Keron GT 3

Helsport Fjellheimen X-trem

Helsport Svalbard

Exped Venus III

Jeg heller rimelig over på svenskesiden her.. Hilleberg Keron GT 3..

Noen som har erfaringer og meninger om disse teltene jeg har sett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilket av disse teltene du velger. Jeg var på min første tur med mitt nye Exped Venus II extreme. Teltet er kjempe, men man må to runder og stramme opp for å få duken skikkelig stram.

Exped Venus III kommer ikke i ekstremvariant og duken vil derfor ha lavere rivstyrke enn de andre teltene du forslår her, fordelen er at den ikke tar så lett fyr. For hardt vintervær tror jeg silikonbelagt ripstop nylon er det eneste som gjelder, dette er duken som er i exped sine ekstrem telt og som hilleberg og helsport bruker i sine ekstrem telt.

Hvis jeg var deg ville jeg også sett på nammatj 3 GT (siden du vurderer fjellheimen ekstrem). Dette er litt lettere en Keron, men du mister loddrette vegger i innerteltet og et fortelt, men spørsmålet er om du trenger to fortelt når du har GT variant?

Ellers skal det sies at hilleberg sine Kerlon 1200 telt også tåler mye og at et nallo vil fungere greit på vinteren, og spare deg for masse vekt!

Jeg er itt skeptisk til helsport da jeg har hørt om svalbard telt hvor stangkanalene rakner i sterk vind, og det at de skal produsere sine egne stenger istedenfor å bruke DAC som alle andre seriøse teltprodusenter bruker.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror samtlige av teltene du nevner er svært bra. Selv har jeg Svalbard-teltet og kan absolutt anbefale det. Som følge av kryssende stenger er det svært vindstabilt, forteltet har også tilstrekkelig plass både til sekker og en hund. En ting jeg savner er imidlertid inngang i begge ender av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

Grunnen til at jeg heller litt mot Hilleberg sitt telt er at det frister veldig med de "rette" veggene inni..

Skulle gjerne ha sett Keron GT og Nammatj GT slått opp.. Det ekstra oppbevaringsrommet bak på Keron tror jeg

egentlig at jeg ikke har bruk for. Men igjen, nammatj har ikke rette vegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det frister veldig med de "rette" veggene inni..

Skulle gjerne ha sett Keron GT og Nammatj GT slått opp.. Det ekstra oppbevaringsrommet bak på Keron tror jeg

egentlig at jeg ikke har bruk for.

Høst og vinterstid kan gi mange timer i teltet og jeg setter i hvert fall pris på telt med rette vegger i begge ender spesielt vintertid. Det er god tørkeplass, og man kan legge seg "andre veien" om kroppen stivner mens man ligger og skravler utover kvelden.

Det er kjekt å grave en søppelgrop samt hente snø for smelting fra det lille forteltet, vi så langt ikke brukt den som en alternativ inngang...

Om du vurderer Keron GT, ta med Spitsbergen i samme slengen og velg det som er blligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har kommet med nye stenger i år, som visstnok skal ha enda bedre bruddstyrke. Kjøpte Fjellheimen 3 x-trem i vinter, syns det er et kongetelt men har ikke fått testa det mer enn en vinter så skal ikke si no for sikkert. Hvis du vil ha god plass i forteltet er ikke Svalbard teltet for deg. Ta ihvertfall en kikk på high-varianten før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

Grunnen til at jeg heller litt mot Hilleberg sitt telt er at det frister veldig med de "rette" veggene inni..

Skulle gjerne ha sett Keron GT og Nammatj GT slått opp.. Det ekstra oppbevaringsrommet bak på Keron tror jeg

egentlig at jeg ikke har bruk for. Men igjen, nammatj har ikke rette vegger

Eg har Nammatj, og kan skrive under på at skråveggen er noko herk. I snødrev vil det legge seg snø mot teltveggen og presse denne saman, slik at liggelengda raskt vert redusert. Det er kanskje ikkje noko stort problem for den som ikkje er spesielt lang, men for meg var det nok til at eg har kjøpt meg nytt telt med rette veggar.

Vindstabiliteten har eg i alle fall ingenting å seie på, og Keron er så pass likt konstruert, så der er det ingen grunn til å tvile. Det kan nok bråke litt i sterk vind, og Keron GT med si ekstra lengde, vil nok det bare forsterke seg, men det gjeld alle telt, sjølv om tunelltelt kan ha ein tendens til å bråke meir enn kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Siden du skal ha et stort telt så bør du tenke Hilleberg

Lett telt for 2-3 er: Keron 3 / GT

Nammatj 3 / GT

Jeg holder en knapp ¨på at du bør kjøpe Nammatj 3 GT

Luksus plass for 2 og bikja får et stort yttertelt å breie seg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal ha et stort telt så bør du tenke Hilleberg

Lett telt for 2-3 er: Keron 3 / GT

Nammatj 3 / GT

Jeg holder en knapp ¨på at du bør kjøpe Nammatj 3 GT

Luksus plass for 2 og bikja får et stort yttertelt å breie seg på

Se på datoen for tråden...

Regner med han har kjøpt seg telt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.