Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjerag og barnevogn?


Pelle

Anbefalte innlegg

Er det noen som er lokalkjent på veien mot Kjerag? Lar det seg gjøre å starte høyere opp enn "Ørneredet", og komme seg innover med vogn? F.eks inn anleggsveien? Vil helst at junior skal slippe unna med så lite tid som mulig i bæremeis...

Tilleggsspørsmål: Vår sønn på snart ett år er sterk og kan sitte så lenge han vil, er det greit å ha han i meisen 1,5-2 timer av gangen? Er det noen som kan sinoe om dette? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler litt på at det finnes eit alternativ som tar mindre tid enn normalvegen opp til Kjerag

Du kan forsåvidt ta anleggveien innover mot Langavatn/Askalråtjødna og etter bommen gå på anleggveien eit stykke. (Tviler vel på at bommen er open, ifølge kartet står den rett før Akslaråtjødna. Sjekk med Lyse Produksjon i forvegen)

Så kan du KANSKJE gå opp mellom Aksleråheia og pkt 1113, passere mellom vatn 1076 og 1054 og gå opp til høgemarkering 1141 på kartet (1140 stod det før trur eg). Det står ein varde på toppen. Har imiddlertid ikkje prøvd å gå opp akuratt denne vegen, såg det bare utfrå kartet (gjekk opp frå Langavatn th). Terrenget i dette området vil eg kalla for uoversikteleg pga mange små koller. Det er lett å bli litt forvirra.

Frå pkt 1141 går den merka ruta ned til vatn 1018, vidare ned i dalen til eit bekkeinntak og deretter rett nordvest mot Kjeragplatået. Skulle tru at dette forslaget er både lengre i distanse og i tid

Alternativ så går det jo også fint å gå inn til Langavatn turisthytte først og deretter gå den merka ruta til Kjerag. Dette blir imiddlertid endå lengre, men du kan jo evt. overnatte.

Kanskje nokon andre veit om ei alternativ rute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ruta fra Langavaten til Kjerrag er omtrent like lang (i tid) som fra Øygardstølen og inn. Det tar 2,5 time.

Men først må du i så fall gå inn mot Langavaten. Og bommen er nede.

Det er mulig å gå over heia, men som det ble sagt, dette er et uoversiktilig tereng, og en del av dalene går på tvers av ruta.

Det blir ikke en kortere tur.

Det finnes en annen vei over det første fjellet. ruta starter litt lenger opp ved veien, og går over det første "passet". (Dette er den gamle ruta, som ble merket om på grunn av parkeringsproblemer, ruta blir benyttet av basehopperene.)

Du sparer muligens 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerag vet jeg dessverre ingenting om, men det står på listen... Derimot har jeg båret noen kilo barn i bæremeis de siste årene, og har gjort meg noen små erfaringer.

Du skriver at poden er snart ett år og kan sitte så lenge han vil. Likevel vil jeg tro at 1,5 - 2 timers økter er i lengste laget, bl.a. fordi sneipen etterhvert kan komme til å kjede seg. Dere bør derfor legge inn tid til gode pauser, gjerne hver time, der småtten kan komme ned og krabbe/stabbe litt omkring.

En annen utfordring kan være at gutten sovner, og selv om mange bæremeiser (vår Bergans Juniors Favoritt inkludert) har gode muligheter for å støtte/stabilisere små hoder, kan sovestillingen over tid bli litt spooky (særlig for mor & far). Et eller annet mykt som kan gi litt ekstra støtte kan derfor være godt å ha med i sekken.

Den siste formaningen går på at bæremeisen er eksponert for vær og ikke minst vind. Det kan være lett å glemme når man selv peser avgårde at den som sitter i meisen har liten bevegelsesfrihet, og er dermed utsatt for varmetap. Lue, votter, vindtett parkdress og varme sko kan være greit å ha selv på fine dager.

Når det er sagt, er det alltid kjekt å ha med seg en liten knert på tur som babler og sender bollesmuler ned i nakken på en... :roll:

Mvh

Sturlalv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.