Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer BC 109 og toppturer


Lars

Anbefalte innlegg

Hvordan er det? Vurderer denne skien med Rottefella 412 og T4.

Skal også bruke (iallfall skiene) til lengre fjellturer med tung sekk.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischer BC 109 er fine ski. Jeg bruker mine til alt (nesten :) ). De er svært lette og manøvreres lett gjennom tett skog. Fine å kjøre nedover med, fine å gå med. Muligens litt for lite spenn med tung oppakning?

Skal du ha en ski som ligger i sjiktet mellom gå-ski og nedover-ski ville jeg valgt denne. Jeg har bare gode erfaringer med skia, og de har blitt brukt mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg brakk mine E 109 etter et års bruk. Jeg skjenner til at andre

også har brekt samme type ski, og på samme plass. Rett bak helen.

Det er ikke brukt helløfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittils veldig fornøyd med mine(så lenge dem ikke brekker). Virker som utrolig anvendbare ski.

Har derimot ikke hatt særlig gode erfaringer med Rottefella 412 bindigene mine. Dem har en lei tendens til å skru seg opp så dem blir veldig løse. Kjenner flere som har hatt samma problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at skia er svært lette går selvfølgelig på bekostning av robustheten i skia. Men at de knekker? Mine har fått vært med på det meste fra steinrøys til dyp pudder. Jeg har hatt en opplevelse med at stålkanten løsnet omtrent midt på skia, men da hadde jeg kjørt vekselvis på snø og stein ned ca 1000 høydemetre. Jeg fikk nye til halv pris, iom. at det egentlig var min feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

BCX 109 er de beste fjellskia jeg har hatt (har hatt en del). Fungerer bra også med vanlig rottfella telemark (uten vire).

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Viss nokon har eit problem med at hælbidingen skrur seg opp ogvert slakk, kan dei godt prøva å ha å litt gjengeteip. Det fungerer fint på mine Fischer E109 med Rottefella Chili. Desse skia har eg for øvrig berre gode erfaringar med så langt. Dei er sjølvsagt litt tyngre å gå med enn dei forrige E99 som eg hadde. Men mykje betre å renna på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer BCX Europa 109 Tour er en suveren ski til allsidig fjellbruk. Den er forholdsvis lett, den er bred nok for god bæreevne i løssnø, innsvingt nok til å være lettsvingt, og mjuk nok til å kjøre over skavler samt kuler og staup i løssnøen. Velger man en kort ski, er den ekstremt manøvrerbar i bjørka også, både oppover og nedover, og særlig hvis man får et godt løft på bakskia m/ en wirebinding som Riva 3. Jeg er 1.83 høy og bruker skilengde 1.88.

Eneste betenkelighet er som Kim nevner, at den kan bli noe mjuk m/ tung oppakning. Skal man bære mye og tungt, kan man evt. gå litt opp på skilengden, i det manøvrerbarheten likevel sjelden benyttes fullt ut m/ tung sekk på ryggen. Men du finner knapt bedre dagstur- og toppski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.