Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka - noen med rapport fra fiske?


elvas_venn

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger 1 ukes kanotur i midten av august i Femundsmarka ved Røa/Grøtta-området. Er det noen som har erfaring fra fisket i dette området i år og/eller tidligere år i august?

Takker så mye for tilbakemeldinger.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer informasjon om turen vi planlegger:

Jeg og en kamerat skal på 7-8 dagers kanotur med fisking som hovedaktivitet. På nettet finner man mye informasjon - problemet er at innholdet spriker i veldig mange retninger. Jeg prøver meg derfor på dette forumet og har følgende utfordring: Vi skal gjennomføre turen i midten av august og hadde peilet oss inn på Femundsmarka, næremere beste Røa-vassdraget. Etter å saumfart internett begynner det alternativet å bli mindre interessant da fisket vil være en veldig viktig del av turen og for meg virker det som fisket er veldig oppskrytt der. Bør vi derfor heller prøve Mugga - og hvor vanskelig er den å padle opp/ned fra/til Femunden da dette evt blir vårt utgangspunkt? Evt har noen andre tips - på kartet ser det veldig fint ut rundt Storjyltingen, Bursjøen, Gunnarsjøen etc?

Vi trenger ikke tips om konkrete vann, selv om disse selvsagt tas imot med stor takk - det viktigste er at vi beveger oss (med Ally kano) i et område med potensiale. Tips utenfor Femundsmarka tas også imot. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at fiske vil være hovedaktiviteten på turen, men sier ingenting om hvilke forventninger du har til fisket. Det er gjerne slik i hele Femundsmarka og områdene omkring at enten biter fisken, eller så biter den ikke. (sånn er det vel ellers også vil jeg tro). Har du forventninger om kiloskubber og større med ørret/røye, ville jeg satset på et annet område enn Femundsmarka. Har du ikke så store forhåpninger, og kan si deg fornøyd med at det kan slenge innom en og annen gjedde, abbor og masse harr sånn i stekestørrelse er Røa-vassdraget midt i blinken. Det vil si om du da ikke forventer villmark der det er langt mellom andre folk. Lars Monsen sin "tur" opp Røa og ned Mugga i Ally som ble vist på tv, har medført en ganske kraftig økning i trafikken i de traktene. Grøtåa er ikke noe særlig for kano, men kan være et greit mål for en avstikker til fots om man kommer opp eller ned Røa med kano. Dersom det er av interesse å fiske grov gjedde og abbor er det slett ikke dumt å ta en tur i Jyltingsmarka, altså det siste området du nevner.

Fiske som hovedaktivitet i Femundsmarka er ikke noe problem. Det er vann, bekker og elver omtrent overalt. Det som kan bli problemet er hvilke forventninger man legger til fisket.

God tur og skitt fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventningene våre er at mulighetene er der og gjerne at man kan treffe på noen større. I utgangspunktet er vi ute etter ørret, men selvsagt ikke noe must.

Av rapporter jeg har lest på diverse fora så er jeg faktisk skeptisk mtp mengden mennesker valfarter Røa-vassdraget både til fots og i kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Knutis. Det var det jeg antok. Jeg er heller ikke ute etter avsløringer av vann, men mer områder som jeg selv kan utforske. Det er alltid morsomt å finne sine "egne" vann og elver. Har en del av de på Sørlandet, og på Hardangervidda. Årsaken til at jeg ønsker en tur til Femundsmarka er muligheten for bruk av kano. Nå har jeg bestilt siste versjon av "Hundre padleperler" så da får jeg ta fram kartet og klekke ut en god idè for høsttur utover den årlige turen til Hardangervidda til fots.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å kunne dra på kanotur i Røa må jo være en drøm , skulle ønske jeg hadde orket bæringen selv.

Tror ikke du skal bekymre deg for fisket i Femundsmarka , her er det gode muligheter og med kano blir de enda bedre.

Vil du unngå folk er det bare å ta turen til noen av småvanna litt vekk fra Røa , folk er late så jo lenger du går jo mer alene blir du. Midt i august har vel også det værste trykket gitt seg vil jeg tro.

Det blir tatt mye stor fisk i marka hvert år men de fleste opplever selvfølgelig ikke dette. Men er du dyktig, ivrig og tålmodig burde sjansene være gode. Mens jeg var innover i sommer ble det tatt ørret på 1,2, 1,5 og 2,6 (tørrflue) like i nærheten , så selvom min største var på halvkiloen vet jeg at de store er der og kansje er det min tur neste år?

Naturen er uansett noe av det fineste vi har i Norge og det alene gjør turen verdt å ta, mener nå jeg.

God tur :cry:

post-4521-133474565298_thumb.jpg

post-4521-133474565303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur i grøtådalen forrige uke.

Det var utrolig varmt, både for folk og fisk.

Storfisk kunne vi se hver dag, men det var verken interesse for mark flue eller spinner..

Men fisk i panna blei det ihvertfall, så skal vel ikke klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.