Gå til innhold
  • Bli medlem

tre dagers tur i Trollheimen


fjellmann90

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle bare dele min erfaring fra min første tre dagers tur.

I over ett år har jeg gledet meg til å endelig få muligheten til å dra på tur, så jeg og en kompis bestemte oss for å ta en tre dagers tur i Trollheimen. Min eneste erfaring med fjellet fra før er korte dagsturer, derfor ble det litt annerledes å gå med over 15 kg på ryggen.

Vi startet på Jøldalshytta og skulle gå over Trollhetta til Trollheimshytta, noe som ikke gikk helt etter planen. Med mye regn og et skylag opp i høyden forhørte vi oss på hytta om det var forsvarlig for oss og gå turen over Trollhetta. Det skulle vi ikke bekymre oss for sa de på hytta, så vi la ivei. Etter to og en halv times klatring ble vi møtt med forykende vind, snøbyger og tåke. Vi hadde knapt 50 meters sikt og tok avgjørelsen med å snu. Tilbake på jøldalshytta hadde vi "kastet bort" tre og en halv time, men vi fortsatte og tok turen igjennom dalen istede.

Vel fremme på Trollheimshytta var vi begge helt utkjørt og jeg sverger på at jeg aldri har vært så fysisk sliten. Neste dag tok vi turen over Geithetta tilbake til Jøldalshytta, en tur som ble mer vellykket. Min egen konklusjon etter turen er at jeg kunne ha droppet noe av utstyret jeg hadde med. Jeg føler allerede nå at "Gramjegeren" begynner å komme i meg. Jeg skal ikke lyge, men jeg har fortsatt litt vondt rundt hoftene og i skuldrene, noe jeg håper går over.

Turen smakte og jeg har allerede begynt å planlegge en ny tur. Denne gangen med mindre vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann!

Tenkte jeg skulle bare dele min erfaring fra min første tre dagers tur.

I over ett år har jeg gledet meg til å endelig få muligheten til å dra på tur, så jeg og en kompis bestemte oss for å ta en tre dagers tur i Trollheimen. Min eneste erfaring med fjellet fra før er korte dagsturer, derfor ble det litt annerledes å gå med over 15 kg på ryggen.

Vi startet på Jøldalshytta og skulle gå over Trollhetta til Trollheimshytta, noe som ikke gikk helt etter planen. Med mye regn og et skylag opp i høyden forhørte vi oss på hytta om det var forsvarlig for oss og gå turen over Trollhetta. Det skulle vi ikke bekymre oss for sa de på hytta, så vi la ivei. Etter to og en halv times klatring ble vi møtt med forykende vind, snøbyger og tåke. Vi hadde knapt 50 meters sikt og tok avgjørelsen med å snu. Tilbake på jøldalshytta hadde vi "kastet bort" tre og en halv time, men vi fortsatte og tok turen igjennom dalen istede.

Vel fremme på Trollheimshytta var vi begge helt utkjørt og jeg sverger på at jeg aldri har vært så fysisk sliten. Neste dag tok vi turen over Geithetta tilbake til Jøldalshytta, en tur som ble mer vellykket. Min egen konklusjon etter turen er at jeg kunne ha droppet noe av utstyret jeg hadde med. Jeg føler allerede nå at "Gramjegeren" begynner å komme i meg. Jeg skal ikke lyge, men jeg har fortsatt litt vondt rundt hoftene og i skuldrene, noe jeg håper går over.

Turen smakte og jeg har allerede begynt å planlegge en ny tur. Denne gangen med mindre vekt!

Viss dere ligger på hyttene, er det heil bort i hampen å drasse på 15kg

8kg rekker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lite erfarenhet rinner kilona bort, jag lovar! Det här var en veckotur, men jag hade mat för 8 dagar, och säcken vägde c:a 14 kg:

http://www.huthyfs.com/trollheimen/trollindex.html

(scannade bilder, tyvärr).

Delar med mig av tips som vinterleden mellan Gjevilvass och Trollheimshytta (men inte gå ända ned dit)

samt den orösade variant som undviker Kårvatn. Hade jag varit säkrare på att korsa vattnen hade jag valt

en annan (om)väg upp från Innerdalshytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.