Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferietur til England og Wales


Paradigma

Anbefalte innlegg

Jeg skal en uke til England og Wales i begynnelsen av september. I den sammenheng må det jo en tur eller tre til fjells. Det høyeste fjellet i England/Wales blir jo Snowdon, som ikke er spesielt spennende da det går jernbane til toppen. Er det noen som har forslag på fine fjell sør for Liverpool?

Regner med det blir en del shopping av utstyr også. Hvilke sportsbutikker må jeg få med meg? Er det mye å spare i England? Padler en del og er på jakt etter tørrdrakt, så om noen kan anbefale noen padlebutikker hadde det vært knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I England har man en tradisjon for å samle på Munroes. http://www.sol.co.uk/d/dickwall/munroes.htm

Det går sikkert an å google på hvilke av disse som er finest eller mest utfordrende. Scotland har Stor Brittaniens høyeste topp, Ben Nevis som ikke har tog til toppen. Det er en lett sti til toppen, ikke noe klatring. Om utvikten er fin vet jeg bare delvis, siden toppen var hyllet i tåke da jeg var der. På vei med var det vakkert.

Ellers har England en tradisjon for langdistansevandring. I Wales har du bl.a. Offa's Dike Path. Slike ruter går oftest gjennom fin natur og er å anbefale. Nord i England har man Coast to Coast, The Dales Way, The Pennine Way og sikkert en del flere. Man kan bare gjøre deler av ruten. Det selges bøker med tilhørende kart over rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg skal en uke til England og Wales i begynnelsen av september. I den sammenheng må det jo en tur eller tre til fjells. Det høyeste fjellet i England/Wales blir jo Snowdon, som ikke er spesielt spennende da det går jernbane til toppen. Er det noen som har forslag på fine fjell sør for Liverpool?

Regner med det blir en del shopping av utstyr også. Hvilke sportsbutikker må jeg få med meg? Er det mye å spare i England? Padler en del og er på jakt etter tørrdrakt, så om noen kan anbefale noen padlebutikker hadde det vært knall.

Du kan gå opp Snowdon fra baksiden, der toget ikke går opp! Da er det faktisk en fin tur. Starter du et par hundre moh blir det litt stigning også, men med langt snillere klima enn i Norge! Gikk den en gang for 18 år siden sammen med en gjeng som hadde fjellvandring som hobby, men husker jo ikke navnet på stedet vi startet fra. Jeg kledde meg som for norsk fjelltur og fikk bakoversveis av de britiske kortbuksene, men det var nok jeg som var for varmt kledd, gitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.