Gå til innhold
  • Bli medlem

risengrynsgrøt


orre

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen som vet om en pakke risengrynsgrøt hvor man kun tilsetter vann og som er rask å lage?

vet ikke om akkurat det, men hvis du tar med toro risengrynsgrøt 5 min og litt melkepulver så smaker det så godt som bare det. bland alt det tørre og smell på noe vann. spiste det senest på lørdag i rondane, og det er et kjapt og greitt måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I det siste har jeg droppet tørrmelk i det hele tatt. Det fungerer fint så lenge man har rikelig med smør, sukker og kanel. Smør er altfor undervurdert som energi på tur synes jeg.

Dette gjelder toro's 5 min 1 og 3 porsjonsposer.

Men skal du ha tørrmelk i så er det fint med 2-3 spiseskjeer pr person om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, var for rask å legge inn. 1-1,5 dl er en porsjonspakning med grøtris (52 gram ris). du må nok ha en del mer i 3-4 porsjoners pakning. På tørrmelkpakken står blandingsforholdet mellom vann og pulver, det er bare å regne ut. Selv ville jeg nok slumpet til med ca 3 dl tørrmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mengde pulver har jeg erfart at det ikke spiller så stor rolle om man følger anvisningen på pakken. En pakke med Viking Tørrmelk fra Nestle skal kunne bli til 4-5l melk, jeg klarer meg som oftest med en pakke til 10l, og det merkes minimalt på smaken. Alltid lurt å ha i melkepulveret når maten er nesten ferdig for å unngå at det koker fast, og at det koker over. Bruker en oppvasksvamp (svamp med en grov side) til oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips for å svi kjelen mindre er å salte helt til slutt. Jeg lærte en gang for lenge siden å koke gryna møre i vann med litt sukker før man tilsatte melka. Har du god tid kan du koke det hele opp, ha på lokk, pakk det godt inn i ullgenseren og putt det i soveposen din.(sparekoking) Ta det fram og rør i det sånn hvert 10. minutt. Tar ca 35-40 minutter med vanlig grøtris. Lettvint som bare det, og lettere oppvask. Men dette er vel ikke noe for travle morgenfugler tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kraftig smørklatt og rosiner får man vel en brukbar dose energi. Litt kanel på toppen og du har fyllt opp med litt antioksydanter i tillegg.

Jeg sverger nå likevel til havregrøt til frokost. Risengrynsgrøten sparer jeg som regel til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje å banne i kjerka, men er egentlig risengrynsgrøt noe særlig til turmat? Brenner ikke dette alt for fort i kroppen?

Jeg tenkte på det samme. Risgryn inneholder litt mindre fett enn havregryn (hhv. 0.5 og 5.5g pr.100 g vare). Det betyr at inntak av risengrynsgrøt gir et større hopp i blodsukkernivået enn havregrynsgrøt og at man holder seg mett i kortere tid med risengrynsgrøt i forhold til havregrynsgrøt, ....men dersom man supplerer risengrynsgrøten med en smørklatt på toppen så skulle den holde like lenge som havregrynsgrøt.

Kanskje derfor det er så vanlig med smørklatt, den er til for at man skal holde seg mett lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje å banne i kjerka, men er egentlig risengrynsgrøt noe særlig til turmat? Brenner ikke dette alt for fort i kroppen?

Bare bann i veg for min del :!:

Sjølv brukar eg aldri graut på tur, nettop fordi eg ikkje får i meg nok energi på den måten. Det er bare rummegraut som det går ann å ete seg ordentleg mett på så det held over lang tid.

Men folk er forskjellig, og enkelte greier seg faktis på graut også. Til og med havregraut er enkelte som et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det ikke fett man har behov for på tur, det har man mer en nok av på kroppen. Det man trenger er karbohydrater, spesielt gjelder dette for frokost og lunsj. Fett forbrenner sakte og når man skal yte forbrenner det rett og slett for seint. Som middag om kvelden er det derimot bedre egnet.

Karbohydratene bør man igjen dele opp i to. Man har de raske karbohydratene som man finner i sjokolade, rosiner, sukker o.lign og man har de treige karbohydratene som man finner i havrekorn, ris, pasta o.lign. De raske karbohydratene vil gi deg et raskt hopp i blodsukkeret og er dermed godt egnet som lunsj eller en liten oppkvikker når man blir sliten. De treige forbrenner senere og vil ikke gi det samme hoppet i blodsukkeret men fordeles over lengre tid. Dette passer bra som frokost.

Min opplevelse med havregrynsgrøt kontra risengrynsgrøt er at man går litt lengre på havregryn. Synes imidlertid at risengrynsgrøten smaker bedre og med å øke mengden med 10 gram så er de likeverdige.

Smørklatt på toppen er jo kjekt det, men for min del er det mest for smaken sin del.

Har gjennomført mange turer med egg og masse bacon. Mett er man jo lenge med slik kost, men for min del blir jeg slapp. Jeg får ikke ut nok energi siden fettet forbrenner for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det ikke fett man har behov for på tur

Det tror jeg du har helt rett i. Turen skal være rimelig lang før man må ta hensyn til fettet i kostholdet.

Jeg tror også det er viktig å fylle på med energi litt sånn jevnt og trutt. Selv går jeg nesten aldri fra frokost til lunsj uten å putte noe i magen, nøtter, rosiner, eller ei brødskive. Man kan gjerne sammenligne den faste føden med væskebalansen. Dersom man er skrubbsulten til lunsj burde man tatt seg et lite mellommåltid eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.