Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Smørstabbtinden 4. juli 2008


Thor

Anbefalte innlegg

Etter tur til Dumhøe og Vestre Skarstinden dagen i forveien, var fredagens turmål Store Smørstabbtinden (2208 moh). Jeg har vært på toppen to ganger tidligere, men som en av Jotunheimens absolutte fineste utsiktstopper kan denne absolutt avlegges et besøk mer enn èn gang.

Det var igjen en svært varm og vindstille dag da jeg forlot Krossbu etter frokost. Jeg la i vei på tydelig sti på nordsiden av Leira. Elva fosset meget stri nedover fra Leirbreen og egen form kjentes overraskende bra. Motivasjonen for en ny topptur var det heller ikke noe i veien med på en dag som dette. Etter en liten halvtime møtte jeg på ei rypemor med seks små rypebarn som løp avgårde i alle retninger. Mor passet som vanlig godt på og holdt vareopptelling idet jeg passerte. Ved brekanten av Leirbreen er dessverre den fine breporten nå klappet sammen. Breen lå likevel fin og hvit opp mot flere av tindene i området og er et herlig skue en tidlig juli formiddag. Jeg dreide nå litt over mot nordøst og kløv videre opp lia mot høyde 1723, sør for Leirvatnet som fortsatt lå islagt. Herfra er det panoramautsikt mot Hurrungane, Fannaråken og Steindalsnosi i vest.

På Leirbreen har det dannet seg to store kratere, 10-12 meter i diameter og mange meter dype. Jeg kan ikke huske å ha sett disse tidligere og lurer litt på hvordan disse har dannet seg. Flotte å se på er de uansett. Etter en kort drikkepause ved høyde 1723 gikk turen litt østover og opp mot høyde 1857. Snøen lå hard og fin hele veien og snart kunne jeg se over kanten mot Leirdalen og mange kjente topper. Når det gjelder turen videre mot toppen, synes jeg for egen del det blir den fineste turen og klyve langs kanten på østsiden av "haifinna". Jeg synes Store Smørstabbtind tar seg meget godt ut fra denne kanten. Utsikten østover er dessuten flott å få med seg.

Fra høyde 1857 blir det likevel fort nokså bratt og hendene må tas i bruk. Det gjelder likevel å ta det litt forsiktig. Nå på fredag var det nokså mye is og hard snø i dette partiet med endel løs stein i tillegg. Men partiet lot seg lett passere uten for store vanskeligheter. Etter dette er det rene parademarsjen opp til toppvarden. Det var likevel så varmt at jeg var halvsvimmel da jeg nådde toppen.

Jeg vil hevde at utsikten fra Store Smørstabbtind er en av de fineste i Jotunheimen. Setter man seg ned på sørsiden av toppvarden og skuer utover ser man det aller meste av Jotunheimens små og store topper. Og fra ingen andre steder tar vel Storebjørn seg bedre ut enn fra nettopp her. Det ble en god time på toppen denne dagen med god mat og drikke. På vei nedover møtte jeg tre ungdommer på vei opp det bratteste partiet. De hadde absolutt noe å se fram til !

Snaue 4 timer opp og halve tiden ned var dagens beholdning. På vei ned møtte jeg igjen rypemora som nok en gang måtte igang med en vareopptelling. Ut over det var det stille og rolig i fjellet denne praktdagen i begynnelsen av juli. Mye tyder på at sesongen for toppturer ikke er kommet helt i gang. På elvesletta nedenfor Krossbu var det riktignok endel telt med deltagere på et brekurs i regi av DNT. Utover det var det kun 15 overnattinger på Krossbu - altfor få i det fine været !

Thor

post-1240-133474557084_thumb.jpg

post-1240-133474557095_thumb.jpg

post-1240-133474557106_thumb.jpg

post-1240-133474557116_thumb.jpg

post-1240-133474557128_thumb.jpg

post-1240-133474557139_thumb.jpg

post-1240-133474557152_thumb.jpg

post-1240-133474557164_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snaue 4 timer opp og halve tiden ned var dagens beholdning. På vei ned møtte jeg igjen rypemora som nok en gang måtte igang med en vareopptelling. Ut over det var det stille og rolig i fjellet denne praktdagen i begynnelsen av juli. Mye tyder på at sesongen for toppturer ikke er kommet helt i gang. På elvesletta nedenfor Krossbu var det riktignok endel telt med deltagere på et brekurs i regi av DNT. Utover det var det kun 15 overnattinger på Krossbu - altfor få i det fine været !

Thor

Var på Storebjørn, Veslebjørn, Kalven og Steindalsnosi i helgen og vi så kun et menneske i fjellet, en enslig tinderangler på Skeii. Vi snakket imidlertid med gruppen fra DNT, disse hadde vært på Storebjørn noen dager tidligere, men ellers kun i blåisen på Bøverbreen. Så spørsmålet ble for vår del stilt flere ganger hvorfor det var så få mennesker på tur i det flotte været, fellesferie og alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet ble for vår del stilt flere ganger hvorfor det var så få mennesker på tur i det flotte været, fellesferie og alt?

Kanskje folk hadde brukt opp Smørstabbretindane i mai, jfr. hundre rapporter på fjellforum og et antall tusen mennesker på topptur i området?

Var bra med folk både på Galdhøpiggen, Glittertinden og i Gjendetraktene forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sikkert deg, Thor, som jeg traff da jeg var på vei oppover.

Jeg er helt enig i at dette er en flott topp! Kanskje den fineste jeg har vært på, helt fantastisk utsikt. Og så det været! Jeg ble ikke på toppen så lenge som en hel time, oppdaget at jeg hadde lagt igjen all maten min i bilen, og jeg begynte også å bli noe svimete av varmen, så jeg måtte begynne på nedturen uten alt for langt opphold der oppe. Jeg er ikke så skrekkelig tøff, så jeg syntes nedstigningen i bratthenget var litt på kanten av hva jeg greier, men det gikk jo bra etter litt klunder! Vel nede på Krossbu åt jeg opp alt jeg kom over av mat...

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald !

Ja, det var nok vi som møttes nede i lia. Beklager at du er uteglemt i turrapporten - det var ikke meningen å utelate en blid og hyggelig nittedøl !

Da er vi enige om at Store Smørstabbtind er en prakttopp ! Dumt at du glemte matpakka, det er fint å sitte ved toppvarden med noen brødskiver og litt drikke. Men du overlevde sikkert helt fint på en dag som dette. Det kommer forøvrig noen bilder fra turen etterhvert.

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ikke har vært nok på Sognefjellet. Pleier sjelden å se noen på toppturer. Forrige helg eksempelvis, var jeg på Gaustadtoppen og traff bare et par karer på vei ned. Ingen på toppen. Det kan kanskje ha vært fordi jeg gikk opp kl 11 om kvelden og ned kl 5 om morgenen. Jeg måtte jo vente på soloppgangen... Og den var steike fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.