Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell eller Fjellheimen


resvoll

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har erfaring med Helsport Børgefjell her? Den lokale G-sportforhandleren har ett eks igjen til 3.495 kroner. Er ny teltbruker, så jeg har surfa litt rundt etter dette teltet. Finner det ikke på Helsports sider, og lurer på hvorfor. Noen som kan forklare? Er dette en gammel modell, evt en "billig-kopi", siden det ikke eksisterer på Helsports nettsider???

Samtidig ser jeg at xxl.no selger Helsport Fjellheimen 4 Camp til 4.299. På Helsports prisliste ligger dette med en veil.pris på 6.399. En så stor prisdifferanse får meg til å lukte ugler i mosen. Kan dette virkelig stemme????

http://www.xxl.no/shopping/ShowItem.aspx?id=65741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har hatt et Børgefjell 2 SL (superlett) i ca.10 år , tror det kostet 3000,- dengang.

Min utgave av teltet har en inngang og er uten "camp" fortelt og veier ca. 2,5 kg.

Jeg har stort sett brukt det som enmannstelt i høyfjellet og har da meget god plass , det er litt liten bagasjeplass når mann er to. Børgefjell er en gammel og velkjent modell fra Helsport og har vært i salg i mange år men er nå gått ut , mistenker at Fjellheimen er modellen som tilsvarer/erstatter Børgefjell.

Teltet har fungert meget bra og kan ikke si annet enn at jeg er veldig godt fornøyd.

I og med at det dreier seg om en utgått modell burde du vel kunne få en ekstra god pris på denne overliggeren , prøv å prute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport hadde ett telt som het Børgefjell på 80-tallet!!! kan det være samme teltet du snakker om?? isåfall er det ikke verdt den prisen du nevner. Det gamle Børgefjell jeg kjenner var ett "hustelt" med to gammeldagse stenger i hvert møne. bra telt dengang!! men i dag er det nok akterutseilt hva materialer angår.

MEN det kan jo være att helsport har kalt en nyere teltmodell det samme! send en mail til helsport og spør, du får garantert svar.

Jeg kontaktet dem angående to utgåtte modeller som lå ute for salg på finn.no - og fikk sjekket årsmodeller og utsalgspriser (dengang)

vedlagt ett bilde hvor "gamle Børgefjell" sees til venstre.

post-3769-13347455674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport hadde ett telt som het Børgefjell på 80-tallet!!! kan det være samme teltet du snakker om?? isåfall er det ikke verdt den prisen du nevner. Det gamle Børgefjell jeg kjenner var ett "hustelt" med to gammeldagse stenger i hvert møne. bra telt dengang!! men i dag er det nok akterutseilt hva materialer angår.

MEN det kan jo være att helsport har kalt en nyere teltmodell det samme! send en mail til helsport og spør, du får garantert svar.

Jeg kontaktet dem angående to utgåtte modeller som lå ute for salg på finn.no - og fikk sjekket årsmodeller og utsalgspriser (dengang)

vedlagt ett bilde hvor "gamle Børgefjell" sees til venstre.

Riktig , Børgefjell er som sagt en gammel traver fra Helsport men det er veldig lenge siden den første tunnelutgaven kom og jeg tror ikke det er mer enn et par år siden Børgefjell-navnet forsvant , for denne gang? Legger ved et bilde av mitt telt som er ca 10 år gammelt , mulig at nyere utgaver er lavere i/skråner mot fotenden som Fjellheimen gjør.

post-4521-133474556906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lukter det ugler i mosen av at xxl har teltet til en billigere pris enn veiledende?

To tusen under veiledende pris var veldig mye, derfor lurte jeg på om det var samme teltet det var snakk om. Men det ser sånn ut, så da blir det trolig Fjellheimen 4 Camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke glemme at veiledende priser på helsport er med en viss avanse...i tilegg har kjeder som g-sport langt bedre "inn"-priser fra leverandører enn hva du som ensom sjel har. Jeg har selv en samboer som jobber i en g-sportbutikk og har derfor gjennom mine kjøp erfart at butikkene tjener gode penger på det meste de selger. Så om de kjører kampanje på et telt 2000 kr under det som er oppgitt hos helsport, trenger ikke bety at kvaliteten skal være noe dårligere, bare at de tjener mindre på salget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok blitt ganske mye rabalder om noen andre brukte merkenavnet helsport på sine produkter, så det er vel ingen tvil hvem som har produsert teltet. Uansett er det bare å be om produktspesifikasjon, da ser du hvilke komponenter det består av. Dermed kan du relativt greit avgjøre om det er kvalitet eller kvantitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et Børgefjlell 2camp SL med fortelt i 10 år, og har vært veldig fornøyd med det, og det er still going strong. Ikke så ille vekt heller (2,7 kg veid på digital kjøkkenvekt) Men nyere modell er nok å foretrekke hvis man ikke tenker pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har Børgefjell 3 camp, og har hatt det i ca 15 år. Det er akkurat like fint som da jeg kjøpte det!!! Når det er sagt, så er jeg også forsiktig og nøye med teltene mine, slik at det f.eks. er tørket ordentlig og sikkert brukt mindre enn de verste turgjengerne. Kan anbefale teltet på det sterkeste hvis du ikke skal bruke det om vinteren eller til ekstremturer. Jeg husker jeg betalte 3.000,- den gangen. Teltet kom også i en "light" utgave senere, hvor stoffet var lettere (altså dyrere). Børgefjellteltet er utgått men husker ikke for hvor mange år siden.

Uansett ville jeg nok gått for en modell som er i produksjon nå. Løsningene på ting har blitt en smule bedre siden da.

Når det gjelder XXL så har de gjennomgående noe av de beste prisene på mye friluftsgjenstander. De har nok gode avtaler med Helsport! De har til og med fått Helsport til å lage en teltmodell bare til XXL kjeden - nemlig Nordmarka-modellen http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=66104. Hvis noen skulle vurdere det teltet så kan det absolutt anbefales til den prisen. Det eneste jeg har å utsette på det, som egentlig er ganske uhørt spør du meg, er at det ikke er montert både vanlig tett telststoff samt myggnetting der du åpner innerteltet. Det er bare montert myggnetting. Det burde de ha kunnet koste på seg!

Legger ved et bilde av mitt gamle Børgefjelltelt 8) .

Mogens

post-3329-133474569852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har samme telt som deg Mogens, og har fortsatt svært mykje glede av mitt snart 15 år gamle Børgefjell 3 camp:) Skimtar eg ein Ajungilak Igloo på klessnora og? XXL er i dei aller fleste tilfeller overlegne andre butikkar i pris! Kjøpte min Helsport Alta-pose og Primus Omnifuel til langt lavare prisar enn samtlege konkurrerande butikkar og kjeder. Fjellheimen 3 camp er nok meint som ein oppfølgar til Børgefjell, og er nok eit godt alternativ:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Kan anbefale teltet på det sterkeste hvis du ikke skal bruke det om vinteren eller til ekstremturer.

Mogens

Hei, jeg er ny på forumet, så jeg søker litt i gamle tråder her. Jeg har også dette teltet, har funnet det fram og har tenkt å ta meg noen turer i marka og fjellet framover. Kjøper noen nye saker for vinterbruk, men hadde tenkt å bruke mitt Børgefjell T3 Camp inntil videre. Hvorfor egner det seg ikke på vinteren? Hvis jeg kjøper snøplugger?

Må kanskje sørge for bedre ventilasjon, men bortsett fra det? Camp-delen har lufting oppe, det holder kanskje?

-Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har T3 utgaven som vist over-funker som f..alle årstider

Lufting i topp i ene enden,i bunn i innerteltet i andre enden.Alle telt rimer til om vinteren,dette er ikke nevneverdig forskjellig fra andre i andre prisklasser.Tror det ble laget en vinterutg.m.noe laminerte greier til ytterduk-virka likt det og.Mitt kosta 4300 ca i 95..

kollosalt fortelt,MEN:3,3 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har T3 utgaven som vist over-funker som f..alle årstider

Lufting i topp i ene enden,i bunn i innerteltet i andre enden.Alle telt rimer til om vinteren,dette er ikke nevneverdig forskjellig fra andre i andre prisklasser.Tror det ble laget en vinterutg.m.noe laminerte greier til ytterduk-virka likt det og.Mitt kosta 4300 ca i 95..

kollosalt fortelt,MEN:3,3 kg!

Godt å høre, da løper jeg ikke ut og kjøper noe nytt foreløpig :wink:

Har ikke ligget ute i telt på mange år, men har fått lyst til å dra på turer framover nå, det skal bli gøy! Veide mitt nå med en haug med små plugger (17 tror jeg det var), snorer og stenger, kom da til 3,8 kg. Ikke så ille det synes jeg, får jo ihvertfall god plass. Kjøpte det tidlig på 90-tallet tror jeg. Du har kanskje en Lite-utgave.

-Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Børgefjell T2 Camp SL. Dette teltet har blitt mye brukt, også på vinteren. Det mangler stormklaffer, slik at det kanskje ikke tåler det mest ekstreme været. I tillegg var aluminiumslegeringen som Helsport brukte tidlig på 90-tallet svakere enn dagens; jeg har opplevd 2 ganger at stengene har knekt. Ville likevel ikke hatt noen betenkligheter med å bruke dette teltet på vinteren i dag, kanskje bortsett fra i høyfjellet.

Kjekt at det er plass til pulken inne i forteltet.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tusen under veiledende pris var veldig mye, derfor lurte jeg på om det var samme teltet det var snakk om. Men det ser sånn ut, så da blir det trolig Fjellheimen 4 Camp.

Fjellheimen 3 X-Trem lå til 3999 tidligere i høst, det er nesten 3000,- under veil :) XXL er rå på pris enkelte ganger, og de har prisgaranti så om du finner teltet billigere ett annet sted innen 30 dager, skriv en e-mail så setter de ned prisen automatisk :D

Og bare så det er sagt, XXL`s pris på Svalbard 3 til 4999,- er det jèg som har sørget for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Har Børgefjell T2 Camp SL. Dette teltet har blitt mye brukt, også på vinteren. Det mangler stormklaffer, slik at det kanskje ikke tåler det mest ekstreme været. I tillegg var aluminiumslegeringen som Helsport brukte tidlig på 90-tallet svakere enn dagens; jeg har opplevd 2 ganger at stengene har knekt. Ville likevel ikke hatt noen betenkligheter med å bruke dette teltet på vinteren i dag, kanskje bortsett fra i høyfjellet.

Kjekt at det er plass til pulken inne i forteltet.

Harald

På 80 tallet hadde Børgefjell noen modeller med stormklaffer, Det teltet er fortsatt i bruk. Har også noen kompiser som bruker Børgefjell, det ene er iallfall 15 år, og brukes godt enda. Holdbare telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.