Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med .22 hornet?


Mitzu!

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av ei finkalibret rifle og har blit tipset om .22 Hornet. Kan ingen ting om kalibret og lurer på følgende:

Hva er øvre grense for hva man kan jakte med dette (.22 Lr opp til hare, er jo kjent, men Horneten er jo en del kraftigere)

Presisjon?

Følsomhet for vind.... Lett kule...

Noen som har prøvd?

en .223 el.l. har stått på ønskelisten lenge. Men jeg bør kanskje vurdere en .22 hornet i stedet.

Riflen skal hovedsakelig brukes til rype og storfugl.... Men ønsker muligheten til å kunne skyte på hare med god samvittighet dersom sjangsen skulle by seg :wink:

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Horneten er en kjempefin småviltpatron hvis man finner en rifle med god presisjon. Godkjent til alt under gaupe/jerv/rådyr-størrelse. Har skutt noen ryper med helmantel. Blir som regel bare et lite hull. 222 rem kan av og til ødelegge rypene selv med helmantel.

Pluss: Lite smell, lite rekyl og "snill" med viltet.

Minus: Noen rifler samler dårlig, vindavdrift og begrenset ammotilgang hvis man ikke lader selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

vil anbefale deg .222rem i stedet for .22hornet og .223rem.

fordi .22hornet er ikke noe veldig presist kaliber,dem fleste jeg kjenner som har hett det syns ikke noe om kaliberet, .223rem er litt vel rask,har vært uheldig med mye ødelagt kjøtt på tiur og rype!

.222rem er ikke fullt så hissig hastighet på,det er det jeg synes er absolutt best..jeg bruker det til toppjakt etter tiur og på rypa på vinteren..suverent kaliber til det formålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.