Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til forebyggende øvelser for å unngå skader under løping?


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har blitt veldig ivrig på å løpe, men etter å ha lest artikler og tråder på forumer hvor løpere har blitt rammet av skader - spesielt i kneet - så ønsker jeg å begynne med forebyggende trening. Regner med at det er flere fjellfolk unntatt meg som holder på med løping, så våger meg utpå:

Har dere ivrige løpere noen spesielle styrkeøvelser dere bruker, slik at man få trent opp de mest kritiske og grunnleggende delene av kroppen som blir brukt og slites under løping? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

start rolig, hvis du øker ikke øk mer en 15% av løypa i uka, og ikke øk distanse og fart samtidig og finn deg gode løpesko. stikk til en butikk som analyserer løpestilen din f.eks. løplabbet. litt vondt i knærne kan du få hvis du har bare sittet stille lenge og plutselig begynner å løpe. ellers er det bare å løpe så blir du bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har blitt veldig ivrig på å løpe, men etter å ha lest artikler og tråder på forumer hvor løpere har blitt rammet av skader - spesielt i kneet - så ønsker jeg å begynne med forebyggende trening. Regner med at det er flere fjellfolk unntatt meg som holder på med løping, så våger meg utpå:

Har dere ivrige løpere noen spesielle styrkeøvelser dere bruker, slik at man få trent opp de mest kritiske og grunnleggende delene av kroppen som blir brukt og slites under løping? :!:

Du har tidligere nevnt at du akkurat har bikket 70 år, så det er bra at du løper fortsatt. Et tips kan være å løpe på variert underlag. Det finnes en del matter og plater man kan bruke for å stabilisere kneet. (Stå på en fot for så å holde balansen osv).

Prøv også å ha en del variert trening, ikke bare den samme strekningen hver dag. Tren bakkeløp, intervaller, langkjøring på diverse underlag, løp orientering mm.

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med smerter i skinnleggene etter løping? Tips der? ;)

Det kan være "Shin splints", en kjent løperblessure. Les mer om dette på internett. Årsaken kan bl.a. være dårlige sko.

Du må nok bli kvitt den. Det kan bli veldig vondt hvis du fortsetter for lenge, men heldigvis er dette ikke noe som gir livsvarige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.