Gå til innhold
  • Bli medlem

Generelle spørsmål rundt fjellturer


karakas

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått veldig lyst til å gå turer i fjellheimen, bor på Sunnmøre, og har dagsturer rett bak huset, men har lyst å komme meg litt bort og se nye steder også, samt å være ute i kanskje 2-4 dager også. Problemet er at jeg ikke har gjort noe slikt før, det nermeste jeg har gjort er å være ute i ei natt sammen med ett par andre familier for 15 år siden når jeg var en 8-9 år, og husker ikke så mye av det.

Er det noen her som kan fortelle litt om det å være ute i flere dager? Hvordan er det med lover og regler om f.eks. fisking. Hvor er det lov å slenge ut snøret i ett vann og håpe på litt ekstra til kvelds en av dagene? Hvordan er det med matlaging? Bål/primus?

Noen tips om utstyr? Telt og andre ting som er lette å bære?

Og noen tips om fine turer? Fant "Norges Fjellverden" i hylla her, og den har mye fint, men den er vel snart 30 år gammel så vet ikke hvor mye den er til å stole på. Fjellene er selvfølgelig de samme, men veger, stier og hytter kan jo ha endret seg litt.

Sliter også med noe som heter sosial angst, noe som gjør at jeg helst ikke ønsker å overnatte på turisthytter da det fort kan slå ut, og stresse meg noe enormt med fremmede mennesker. Har en fjellvant kammerat som jeg tenkte å spørre om ville ha meg med på en slik tur, men så fant jeg ut at han hadde planlagt en tur sammen med gjengen hans fra videregående, og da har ikke jeg lyst å trenge meg på der. Så søker derfor råd rundt en slik tur her inne, og håper på gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fortelle litt om min første fjelltur. Den gikk blant annet til Trollsteinkvolven i Jotunheimen.

Da gikk jeg med en sekk kjøpt på OBS til 500kr, billig telt som veide alt for mye osv osv.

Det som ofte er vanlig å gjøre feil er å pakke ned alt for mye, stopp opp og tenk om du trenger det du hiver nedi.

Ikke ta med det som er "kjekt å ha" så sant det ikke virkelig er kjekt å ha, f eks dasspapir.

Inne i dette området finner du fine teltplasser, fri for mygg og fisk. Til gjengjeld har du en flott isbre og jeg hadde også flere reinsdyr på besøk.

Er generelt lite folk inni der også tror jeg.

For å planlegge ruter og tips til stier etc burde du ta en titt på www.turistforeningen.no

Skal du fiske så ta en tur innom www.inatur.no , her kjøper du fiskekort til området du skal i.

Ofte er det billigere her enn på fysiske utsalgsteder har jeg inntrykk av (min erfaring spesielt fra Hardangervidda).

Og ikke overnatte på hytter holder jeg med deg i, skaff deg et tomannstelt som er lett nok til å drasse rundt i noen mil.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å forsøke en overnatting først og deretter flere. Blir litt slakere læringskurve da. Tid har man nok av og naturen blir ikke borte.

Er uvant å sove i pose på et liggeunderlag, Kan være greit å finne ut hva man liker å sove på. Jeg brukte flere netter på en veldig dyr luftmadrass før jeg fant ut at et billig underlag jeg kjøpte for noen år siden var bedre. Ellers bør man planlegge hva man skal spise ganske nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, jeg regner med at det kommer til å gå noen kroner på utstyr, men er det mulig å spare noen kroner på enkelte ting nå, og eventuellt oppgradere de senere?

Fant sportsnett.no, og har sett litt rundt der inne etter forskjellige ting, men tror det jeg må fokusere på i første omgang er telt, sko, sekk og primus eller lignende.

På skofronten har jeg pdd bare to valg, joggesko eller armyboots, og jeg tror ikke det er noe å gå rundt med i flere dager. Men ser at mange her inne bruker høye sko, men føler selv at jeg vil være mer komfortabel med lave sko ala dette:

http://www.oslosportslager.no/product/2674/7843/418363/Asolo_Tasman_XCR_tursko.html

Vil det holde for en slik tur?

På sekkefronten har jeg en sekk, men den er på hele 100l, så jeg vet ikke om den kan være for stor for en såpass kort tur? Det er forøvrig en McKinley Northpark 100. Og er vel 10 år eller noe sånt. Men den kan kanskje funger om jeg får puttet sovepose og liggeunderlag i det nederste rommet.

Teltet jeg har er mer ett campingtelt enn ett turtelt, ett McKinley Dakota 3 på vel 4.5KG

Soveposen jeg har er en "obs"-pose fra McKinley som får holde foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste er jo å låne, undersøk om dette angående telt.

Er du ikke vant til å gå mye ute i naturen vil jeg sterkt anbefale deg sko med skikkelig ankelstøtte.

Skal du gå rundt med 100l sekk, en sekk du sikkert stapper altfor full ønsker jeg anklene dine lykke til med de skoa du linket til.

M77 er no herk, spander et skikkelig par turstøvler med en gang, da får du sikkert en mer positiv turopplevelse også.

Det å redusere i vekt er det som koster. Du finner mye turutstyr på biltema etc, men noe lettvekterting er det som regel ikke, men billig.

Ta en vurdering, vekt er jo mer viktig jo lenger turen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen er sikkert helt grei den, kjekt med sånn brenner. Sett igjen den ene kjelen så sparer du vekt.

Ville nok fortsatt gått for en sko med noen cm til. Dette er sko for lett sekk, ikke til å gå med når du har telt og diverse på ryggen.

100l sekk er fint det, har du en 60l ender det opp med at du må binde mye utenpå og det er ikke så behagelig. Har du stor nok sekk til å alt nedi er dette bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker så mye for hjelpen, har du noen tips om gode sko som ikke er fryktelig dyre? Opp til 2k eller noe sånt om det er mulig? Er selvfølgelig individuelt fra fot til fot hva som passer, men noen tips om sko som er brukbare?

Og når du snakket om å låne telt tenkte du da med vener og lignende, eller finnes det butikker/organisasjoner som driver med utlån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal starte med den sekken du har og så ser du etterhvert om du vil ha en mindre eller større når du har vært litt på tur.

Sko som jeg kan anbefale er Crispi Besseggen, holder på med mitt andre par nå og er fornøyd med dem. Har nå bestillt meg Varg Rastegaisa fordi jeg vil ha noen høyere sko som tåler mere vann og gjørme(bor på sunnmøre :wink: ), pluss at de er uten gore-tex membran. Uten gore-tex fordi jeg vil se om det blir mindre fotsvette av det. 8)

Jeg har en Primus Omnifuel og er god fornøyd med den, men på ønskelista mi står en Coleman 442, den som "runegutt" skryter så mye av innpå her. :)

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeutstyr er ofte veldig dyrt, og ofte er det en grunn til det. Det er rett og slett mer slitesterkt. Se gjerne på feks finn.no, der er det mange som selger bra utstyr som holder mange år til (men ikke kjøp brukte sko og sovepose). Ellers selger jo en del sportsbutikker mye på tilbud ned mot halv pris bare fordi der er "fjorårets" modell.

Et godt råd er nok å holde seg unna de lengste ekspedisjonene i starten slik at man ikke sliter seg helt ut får "skrekken" med en gang. Og sliter du med å forholde deg til nye mennesker, er den øde fjellheimen et vakkert sted å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips.

1. Ikke gjør ting for komplisert, til dine første overnattingsturer holder det lenge med army boots, den sekken og teltet du har. Men sørg for at turen ikke blir for lang og pass på at det melder godt vær.

Skal du kjøpe noe så er den brenneren du nevner et godt valg.

2. Den dagen du ønsker å bruke mere penger er sko pri 1. Sko må du velge etter type terreng du ferdes i. Dvs er du mest på tur i områder med mye myr, bekker og fuktig mark bør du bruke høye sko. Det samme gjelder hvis du ferdes i ulendt terreng slik at du trenger støtte til ankler. Er du mest på tur i mer tørre områder som det meste av Dovrefjell, Hardangervidda, Rondane og lignende ville jeg valgt lavere sko.

Og til sist, husk at viktigere enn utstyret er kunnskap om bruk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60 liters sekk, som skal brukes på en ukes tur i sommer...pakker kun det jeg må ha med.

Ellers på småturer klarer jeg med faktisk med rypesekken... 1-2 dagers turer.

Sko bør du prøve på butikken, når jeg kjøpte sko på butikken der jeg jobba, gikk jeg 1 time med forskjellige sko.

Flere kunder prøvde ett sett, så gikk dem rundt i butikken å såg på mere dem skulle handle.

2000 får du deg helt greie sko, velg høye sko, med god ankelstøtte.

Billige telt, bruker oftes å være tunge, og ikke helt tett i regnvær.

Godt turutstyr kan man ikke kjøpe alt på engang, men over tid...

Jeg har nok turutstyr for rundt regna 5-60k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med gk! begynn enkelt, du trenger ikke kjøpe noe inn til første turen utenom maten du skal ha med deg. bruk det utstyret du har på et par turer så finner du ut hva du har lyst å prioritere pengene på. du sier du har en fjellvant turkamerat, han har helt sikkert et gammelt stormkjøkken du kan låne. er du alene på en kortere sommertur holder dette mer enn nok!

(er det noen som vil diskutere den siste der så værsågod! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den siste tiden fått veldig lyst til å gå turer i fjellheimen, bor på Sunnmøre, og har dagsturer rett bak huset, men har lyst å komme meg litt bort og se nye steder også, samt å være ute i kanskje 2-4 dager også. Problemet er at jeg ikke har gjort noe slikt før, det nermeste jeg har gjort er å være ute i ei natt sammen med ett par andre familier for 15 år siden når jeg var en 8-9 år, og husker ikke så mye av det.

-----> Som mange andre her sier... Start i det små først. Ikke noe kjekt å få skrekken etter en natt med storm i et dårlig telt.

Er det noen her som kan fortelle litt om det å være ute i flere dager? Hvordan er det med lover og regler om f.eks. fisking. Hvor er det lov å slenge ut snøret i ett vann og håpe på litt ekstra til kvelds en av dagene? Hvordan er det med matlaging? Bål/primus?

-----> Jeg synes at det er greit å lage seg en liten sjekkliste over ting og tang som jeg vil ha med på tur. Spesielt viktige ting da. Ellers så trenger en fiskekort til mange vann ja. Hvor strengt det følges opp vet jeg ikke. Jeg bruker for det meste å lage bål (det er jo så kos), men har også med en liten primus. Det er vel egentlig forbudt å lage bål fra april t.o.m september om jeg ikke husker heilt feil :)

Noen tips om utstyr? Telt og andre ting som er lette å bære?

------> Et lett telt for 2-3 personer synes jeg er et must. Mitt veier litt over 2 kg og det er passer meg ypperlig (kan faktisk hive det på motorsykkelen også uten problem). Det er et 3-sesongs telt fra Mckinley som jeg betalte rundt 3000 for.

Og noen tips om fine turer? Fant "Norges Fjellverden" i hylla her, og den har mye fint, men den er vel snart 30 år gammel så vet ikke hvor mye den er til å stole på. Fjellene er selvfølgelig de samme, men veger, stier og hytter kan jo ha endret seg litt.

------> Har dessverre ikke så veldig mye erfaring her. Har vert en del i Tafjord-fjella (ser at du også er fra Sunnmøre), og trives godt der. Bare jeg er under tregrensa og at jeg får slått opp teltet ved et fiske/bade-vann, så er jeg stort sett fornøyd. Håper på en del turer til nye plasser den sesongen her, men har kommet litt vel seint i gang :lol:

------>Forresten... Har selv slitt med sosial angst. Jeg er ikke kvitt det, men merker ikke så mye til det nå lenger. Føler virkelig med deg altså.

Du kan holde deg unna turisthytter med god samvittighet, for det er mye flottere å våkne opp i et telt, synes nå jeg (ja, bortsett fra at det kan bli litt klamt til tider) :) Har egentlig ikke så veldig mye erfaring enda, men det kommer seg. En må bare komme seg ut i den flotte naturen som vi har :)

Sliter også med noe som heter sosial angst, noe som gjør at jeg helst ikke ønsker å overnatte på turisthytter da det fort kan slå ut, og stresse meg noe enormt med fremmede mennesker. Har en fjellvant kammerat som jeg tenkte å spørre om ville ha meg med på en slik tur, men så fant jeg ut at han hadde planlagt en tur sammen med gjengen hans fra videregående, og da har ikke jeg lyst å trenge meg på der. Så søker derfor råd rundt en slik tur her inne, og håper på gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ambassador! :)

Lurte på om du hadde noen tips om gode fiskevann i Tafjordfjella? Har tenkt på å komme meg dit i mange år, men det har ikke blitt ennå. Håper å få det til i år. Så har du noen gode tips slik at jeg blir kjempegira og kommer meg avgårde så hadde jeg satt stoooor pris på det. :):):lol:

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen :lol:

Som han andre her, så lurer jeg også på om du har noen tips til fiskevann i Tafjordfjella? Og hvor trygt er det å sette opp telt og la det stå som en base mens man tar seg noen mindre turer i området?

Hadde vert ett passende områden med en oppvarmingstur. Tenker jeg tar meg en tur over mot Trandalen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke at jeg vet noe om tafjordfjellene. Men e det mer enn en time å gå til vei hadde jeg ikke nølt et sekund med å la teltet og utstyret jeg ikke trengte ligge igjen i teltet mens jeg tok en dagstur i fjellet. hadde kanskje ikke lagt tusenlappene til tørk på soveposen men ellers ser jeg ikke noe problem med å la teltet stå ubevoktet en dag eller to på en litt øde plass i norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at folk har vært inni teltet mitt på fjellet, eller på en festival.

Nu e det nu sånn at vi i Finnmark har litt kvadrat å boltre oss på, og ikke så mange per kvadratkilomter.

Jeg hadde ikke vært redd for å levne telt og utstyr på en dagstur.... men hadde lagt verdifulle ting unna åsyn.

Folk tar ting dem ser, rask og lett.

Samme gjelder det bil, legger du speilrefleks kamera i forsete, kan du banne på dem bryter opp bilen, mens vis du legger kamera i bagasjerommet, forblir den urørt.

Så gjem unna det som ser dyrt ut, f,eks inni sovepose, under liggeunderlag osv.

Rødd campen, å ha det inni teltet, ikke la ting ligge ute å slenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om sekken din er stor, er det ikke nødvendigvis en ulempe. Du må bare sørge for å ikke pakke den for tungt. Husk å veie sekken før du drar.

Som andre har nevnt: gode sko må man ha og de er verdt en investering. Se også gjerne på merke Meindl. Dette var mine forrige sko og de var jeg fornøyd med. Jeg anbefaler sko med GTX hvis du skal ferdes mye i områder med myr.

Istedenfor å kjøpe et lett telt eller å bære ditt tunge telt, går det også an å sove under presenning (fra byggevarebutikk) eller rett i friluft. Dette krever godt vær og ingen eller lite mygg. Best å gjøre dette i skogen. I første omgang kan du prøve et billig liggeunderlag av skum.

Noen sistemann her sa, når du forlater teltet, legger du de løse tingene i forteltet. Forteltet lukkes igjen med glidelås. Jeg har heller aldri opplevd at noen har vært inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ambassador! :)

Lurte på om du hadde noen tips om gode fiskevann i Tafjordfjella? Har tenkt på å komme meg dit i mange år, men det har ikke blitt ennå. Håper å få det til i år. Så har du noen gode tips slik at jeg blir kjempegira og kommer meg avgårde så hadde jeg satt stoooor pris på det. :):):!:

Mvh

Fjellfant

Hei Fjellfant :D

Har dessverre ikke så mye erfaring med fiskevann der inne enda. Fisket i det store vannet like før Zakariasdammen forrige helg. Hadde ikke fått tak i fiskekort, så det blei med å fiske der. Fikk bare veldig små ørreter der, men det var en flott dagstur allikevel + at det blei bading der også. Blei forresten fortalt at han som eier halve vannet (han bor nede ved vannet), er meget gretten og glad i å skyte med hagle i lufta for å skremme vekk fiskere. Vet ikke om det stemmer though.

Skal inn på en lengre tur med telt rundt 24 juli. Da kjører jeg opp til Zakariasdammen, for så å gå videre innover/oppover derfra. Har hørt rykter om 2 flotte fiskevann som ligger der oppe side om side :P Trenger bare fiskekort og et kart over fjella til den tid.

Kan selvfølgelig legge ut en liten rapport om turen blir vellykket :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.