Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia stormkjøkken først, og så kjøpe Trangia Multifuelbrenner senere, lurt?


Fjerten

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Annonse

Som et begynnersett er stormkjøkkenet supert. Man får kjele, gryter og panne til en god pris, i tillegg til at man får et brennersystem som er vindbeskyttet. Anbefaler å kjøpe gassbrenneren til å begynne med.

Gass fungerer dårlig om vinteren, men da går spriten helt fint for man har gjerne god tid med mange flere telttimer enn om sommeren. Hvis man går på virkelige langturer kan man skaffe seg en multifuelbrenner av et eller annet slag, men stormkjøkkenet er et fint startpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass fungerer dårlig om vinteren

Ja. Men med forvarmingsbøyle (slik som trangias gassbrenner) og gassboksen opp-ned flytter man grensene mellom "vår/høst" og "vinter" med ganske mange grader... Effekten blir fremdeles dårligere når det er kaldt (mindre trykk i gassboksen). Og vær obs på at flytende gass i kald forvarmingsbøyle teoretisk kan gi en sky av flytende gassperler ut dysa (=HV bål). Tror man skal jobbe litt for å klare å lage HV bål med gassbrenner, men muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men med forvarmingsbøyle (slik som trangias gassbrenner) og gassboksen opp-ned flytter man grensene mellom "vår/høst" og "vinter" med ganske mange grader... Effekten blir fremdeles dårligere når det er kaldt (mindre trykk i gassboksen). Og vær obs på at flytende gass i kald forvarmingsbøyle teoretisk kan gi en sky av flytende gassperler ut dysa (=HV bål). Tror man skal jobbe litt for å klare å lage HV bål med gassbrenner, men muligheten er der.

:D OBS! Det finnes gassbrenner til Trangia fra andre leverandører uten denne bøylen. :!:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fant et gammelt stormkjøkken på hytta i jula, tenker det kan være fra tidlig åtti-tall eller noe sånt. Formen er ganske lik de som selges nå, selv om det sannsynligvis er i litt andre materialer. Vekten er 1100 gram komplett, eventuelt 850 gram med bare én kjele. Jeg testet det i kontrollerte former, på verandaen (vindstille, 12 grader i lufta). Det er mye synsing om disse enkle stormkjøkkenene, for de som ikke kjenner dem legger jeg ut litt fakta her.

Jet fyrte opp med rødsprit omtrent opp til toppen av brennerkoppen (0,75 dl), og tente. Satte på kaffekjelen med en gang, med en halv liter kaldt vann i. Det tok evig lang tid, som mange har sagt før meg. Vannet kokte etter 13 minutter.

Etter at kaffekjelen hadde kokt opp satte jeg på den største kjelen fra settet, også den med en halv liter kaldt vann. Nå hadde brenneren blitt skikkelig varm, og det kom fine "gassflammer" ut av hullene på siden av brenneren. Vannet kokte etter fem minutter, uten lokk på kjelen!

Etter at denne også hadde kokt opp tok jeg kjelen av og lot kjøkkenet brenne ut uten noe oppå. Flammen brant i totalt 32 minutter. Det var tydelig sot under kjelene etter brenning, men det gikk lett av med en gryteskrubb og en dråpe Zalo, som jeg uansett har med på tur når jeg lager mat ute. Det virker som at effekten på kjøkkenet blir mye høyere med varm brenner, kanskje er det et røvertriks å sette et telys under brenneren i starten hvis du har dårlig tid? Når det er skikkelig fyr er det jo lett å flytte kjøkkenet noen cm til siden så telyset ikke står under brenneren lenger, for med varm brenner blir det kanskje farlig med undervarme...

Brenneren i dette gamle kjøkkenet er en litt annen type enn den som selges nå, men jeg synes den fungerte fint. Totalvekten på det gamle settet er 250 gram mer enn det nye, aluminium er bedre enn det var... Alt i alt er jeg fornøyd med denne testen, og jeg tenker at dette gamle stormkjøkkenet blir med på neste tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PI hevder å ha testet spritbrenner på et litt mer objektivt grunnlag. Mye lærerrikt å lese. Merker meg spesielt at brenneren trenger 13 minutter på å koke opp kaffekjelen med vann. For meg er dette en ny bekreftelse på at spritbrennere er håpløst effektsvake. Trådsterter har opprinnelig fisket etter erfaringer med multifuelbrenner tilpasset Trangia stormkjøkken. Brenneren er da en orginal Optimus Nova som kan fyre alle flytende drivstoff minus alkohol. Jeg har denne løsningen selv. Min erfaring er gang på gang drøye 4 minutter eksl. forvarming på en hel liter vann. Forvarming ca 2 minutter for parafin.

Dette gir omlag halve koketiden for dobbelt veskenivå!

Jeg mener seriøst at man ikke er ferdig med å kjøpe stormkjøkken før man enten har orginal gassbrenner eller multifuelbrenner på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen forsøk med bioetanol, og har intrykk av at det er nesten like bra, men svikter når det er ordentlig kaldt. Du rekker fint å bruke biaoetanolen før den tid.

Den evinnelige sotinga er en plage. Kan kanskje være noe bedre med bioetanol.

Blandinger som inneholder metanol brenner renest.

Prøvekjør hjemme, men ikke på kjøkkenbenken med overskap over.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det var mange påstander om stormkjøkken i denne tråden. Her kommer noen fler :wink:

Jeg bruker stormkjøkken i sommerhalvåret fordi jeg liker å sitte å røre i gryta i stillhet, kikke på naturen og se frem til at maten skal bli ferdig. Å lage en suppe tar 20-30-minutter. Dårligere tid har jeg ikke på tur.

Brenneren i et stormkjøkken er overlegent mest driftsikkert blant turkokeløsninger, og krever absolutt null vedlikehold. Dette antagelig fordi selve brenneren ikke står under trykk og derfor ikke er "finmekanikk" med ørsmå åpninger/deler. Jeg har nå brukt mitt Trangiasett i over 20 år uten ett eneste problem. Forventer ikke noe problem de neste 20 år heller.

Stormkjøkkenet tar generelt mindre plass og veier i allefall ikke mer enn en multifuelløsning med tilsvarende vindskydd, stabilitet og kokekar. Antagelig mindre.

Det er lett å pakke i sekken og veldig motstandsdyktig mot slag.

Stormkjøkken har i aller høyeste grad effektregulering som gjør det praktisk i bruk. Det medfølgende lokket gir full eller omtrent halv effekt, altså to styrker på flammen og er enkelt å legge på under kokingen.

Sot er aldri et problem dersom det er mose eller gress der du sitter, og det er det nesten alltid. Det er bare å gni undersiden av pannen eller kjelen mot dette etter koking.

Det er aldri noe problem å fylle en varm brenner, dersom flammen er slukket. Det er enkelt å slukke flammen og kontrollere at den er slukket. Brenner brenner lenge nok til å lage det aller meste av turmat, og ofte betydelig mer enn 15 minutter. Det kommer bla an på lufttemperaturen hvor lenge den brenner/effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skjellden stormkjøkken og det er fordi at etter at jeg kjøpte multifuelbrenner så ble koking ute noe helt annet.

Problem 1. Volum. Stormkjøkkenet har mye større volum og vekt enn min multifuel. Mf. pakkes sammen inne i en grute og drivstof flasken er den samme enten den inneholder rødsprit eller parafin. Noen ganger har jeg med en stekepanne, men den er så tynn at den glir ned langs kanten på innsiden av sekken.

Problem 2. Påfylling av sprit. Ja, det går å fylle brenneren når den er varm, men jeg har opplevd noen ganske ubehagelige situasjoner med svidde øyenbryn når brenneren skulle tennes etter varm påfylling. Desuten har jeg aldri nok med en påfylling om vinteren når man må smelte snø for å lage mat, og når da helst brenneren bør bli litt kald før fylling så blir også gryta tilsvarende kald.

Jeg har også en gassbrenner til min Trangia, men denne brukes bare på korte turer sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har bare et par praktiske spørsmål. Skal på vintertur og trenger enten spritbrenner eller multifuel til mitt Trangia-sett.

Multifuel: Er det noen vedlikeholdaspekter verdt å nevne, eller er det bare nål til rensing?

Spritbrenner: Hva gjør man med den ubrukte spriten? Er det enkelt å helle den tilbake i flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spritbrenner: Hva gjør man med den ubrukte spriten? Er det enkelt å helle den tilbake i flaska?

Du lærer deg til hvor mye sprit som går med og heller ikke i mere enn du trenger, med litt prøving og feiling får du det til helt fint. Test ut litt hjemme, ta tiden og hell i så og så mye. Å helle tilbake igjen kan bli søl og har du det i beholderen kan du få rødsprit i alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer deg til hvor mye sprit som går med og heller ikke i mere enn du trenger, med litt prøving og feiling får du det til helt fint. Test ut litt hjemme, ta tiden og hell i så og så mye. Å helle tilbake igjen kan bli søl og har du det i beholderen kan du få rødsprit i alt..

Takk, det var det jeg trodde. Men bedre å spør et dumt spørsmål enn å forbli dum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var det jeg trodde. Men bedre å spør et dumt spørsmål enn å forbli dum! :)

Ingen spørsmål er dumme;) Jeg driver forresten også å knoter litt med hvor mye jeg skal helle i, hender det brenner noen minutter etter at jeg er ferdig.. Men det er bare å prøve seg litt frem og tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin får du nok til å brenne men vil ikke anbefale det. Parafin og lampeolje vil jeg tro det vil bli vanskelig å få fyr på. Men alt som inneholder en stor nok mengde sprit kan jo brukes. Mye fint på polet med det vil jeg påstå er alkoholmissbruk og det bedre med enda litt sterkere saker.

Kan jo finne fram igjen det gamle HB apparatet, dette tror jeg er fine saker til spritbrennere. Soter sikkert ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.