Gå til innhold
  • Bli medlem

gps og kart


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Et spørsmål vedr. gps bruk i forhold til 1:50.000 kart (M-711 serien), som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Nederst / øverst i hjørnene på kartet står står lengde- og breddegrad i timer, minutter og sekunder. Langs kanten på kartbildet (for hver 9-10 rute) står det oppført kun minuttene i koordinatet. Greit nok.

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg finner sekundene. De to-sifrede tallene som er skrevet i blått for hver rute langs kanten skjønner jeg heller ikke hvordan skal brukes i forhold til gps.

Helt konkret. Når jeg skal legge inn koordinater for et konkret punkt fra kartet til gps, hvordan gjøres dette. Slik at jeg både finner timer, min., og sek.

Jeg bruker en Garmin e-trex som jeg er godt kjent med.

På forhånd stor takk for svar og rettledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For posisjon på GPS mot kart 1 : 50 000 er det lettest å bruke rutenettet med 2x2 cm ruter (1 km). For disse rutene er det på nyere kart blått rutenett og på eldre svart.

Skal du legge inn en koordinat bruker du ikke timer, min osv, men UTM. Nederst på N50-kartene står det info om denne inndelingen.

Du må sette innstilingene på GPSen til posisjonsformat UTM og kartdatum EUREF89/WGS84 (blått rutenett) og ED50/European 1950 (svart).

Spør gjerne på nytt hvis du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.