Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaggermus


Monka

Anbefalte innlegg

Litt snodig spørsmål kanskje, men kan ikke finne svar på det jeg lurer på ellers på nett, så prøver her. Regner med det er noen skogvante mennesker her! =)

Hva kan jeg gjøre for å holde flaggermus vekk fra meg, altså ikke tiltrekke den til meg? Vet ikke om jeg skal kalle det fobi, men får litt panikk om det er flaggermus i nærheten. Har jo hørt at de trekker mot lyse klær, og bevegelser. Men hva kan man gjøre når man gjerne vil ferdes i naturen hele året, men har trøbbel med flaggermus (veps også for den del) i de periodene de er aktive. Har forresten flaggermus som suser rundt huset her på kveldstid, holder meg inne, hvis jeg kan. Håper noen har noen tips til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

dersom du velger å ha bål på kvelden/natten vil lyset tiltrekke seg insekter som i sin tur kan tiltrekke seg flaggermus. Disse kan da sirkle rundt leirplassen. Det vil ikke utgjøre noen som helst "fare" for deg da flaggermus er dyktige flyvere og vil ikke komme til å treffe deg. De ønsker ikke å treffe deg og risikere å kunne skade seg selv (de, som oss, har selvoppholdelsesdrift).

Flaggermus kan også oppleves over mindre vann i forbindelse med tiden rett etter skumring og tiden før soloppgang. Som de fleste andre dyr i naturen vår er de kun interessert i å få fyllt opp magen og har en naturlig frykt for oss mennesker/større objekter.

Så, ved å unngå bruk av lys (eller svært lyse ting) vil være en måte for deg å unngå for mye nærgående flaggermus.

Som nevnt over lever de av insekter og vil nok finne deg minst like skremmende som du finner dem.

Mulig jeg er rar, men jeg synes de er interessante, jeg.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår Monka godt. De flyr relativt kjapt og virker relativt ukontrollert i flyvningen (selv om de absolutt ikke er det)

Men for meg er Flaggermus ganske fasinerende dyr. Tenk å bruke ekkoloddprisnippet som øyne?

Min X's foreldre hadde en flaggermus som levde ved inngangen til pipen og var stadigvekk på flygetur inne på stuen, heldigvis høyt under taket.

Men husk, flaggermus er fredet her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir faktisk nå i mange land innført en ny type utebelysning for å unngå at innsektene samler seg under gatelysene for så å bli spist av flaggermus i stedet for å finne en make og formere seg.

Monika var også redd for veps. Veps er faktisl mye farligere enn flaggermus. Veps dreper hvert år like mange mennesker i Norge som huggorm gjør på 10 år.

Vepsen er et rovinnsekt som angriper, dreper og spiser andre innsekter. Den må ikke forveksles med bier som er fredelige husdyr. Den stikker for å drepe og for å forsvare seg. Men den spiser også søtsaker, rått kjøtt, kjøttpålegg og andre sukker og proteinrike matvarer. Vepsen har, som de fleste andre innsekter en fantastisk god luktesans og den enkleste måten å holde dem unna på er å unngå alt som lukter. Ungå å la matvarer ligge åpent, unngå alt som lukter søtt eller annen sterk lukt og ikke bruk parfyme eller deodoranter som lukter. Vepsen vil være interessert i alt som lukter sterkt og sterk lukt for en veps kan for oss være nesten ingen lukt i det hele tatt. F.eks. så kan en sommerfugl hann lukte en hunn av samme art på over en kilometers avstand. Vepsens luktesans er antagelig like god og i tillegg så har vepsen et meget godt syn.

Blir du oppsøkt av en veps så ikke få panikk og begynn å vifte ukontroller med armer og bein. Veps stikker ikke uten grunn og den spiser ikke mennesker. Prøv å få "øyekontakt" med uvesenet. Dvs. se hvor den er og forsøk å slå den når den er i ferd med å lande eller flyr sakte. På sommeren er det ofte nok å treffe den litt uten at den dør. Den blr da skremt og vil forsvinne ganske raskt. På høsten derimot blir alle arbeidsvepser kastet ut av bolet for å dø. De er da ofte sultne, kalde og i veldig dårlig humør. Da bør du være litt mer forsiktig. Vepsestikk er ikke farlig for normalt friske mennesker som ikke er erlergiske mot innsektstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir faktisk nå i mange land innført en ny type utebelysning for å unngå at innsektene samler seg under gatelysene for så å bli spist av flaggermus i stedet for å finne en make og formere seg.

Monika var også redd for veps. Veps er faktisl mye farligere enn flaggermus. Veps dreper hvert år like mange mennesker i Norge som huggorm gjør på 10 år.

Vepsen er et rovinnsekt som angriper, dreper og spiser andre innsekter. Den må ikke forveksles med bier som er fredelige husdyr. Den stikker for å drepe og for å forsvare seg. Men den spiser også søtsaker, rått kjøtt, kjøttpålegg og andre sukker og proteinrike matvarer. Vepsen har, som de fleste andre innsekter en fantastisk god luktesans og den enkleste måten å holde dem unna på er å unngå alt som lukter. Ungå å la matvarer ligge åpent, unngå alt som lukter søtt eller annen sterk lukt og ikke bruk parfyme eller deodoranter som lukter. Vepsen vil være interessert i alt som lukter sterkt og sterk lukt for en veps kan for oss være nesten ingen lukt i det hele tatt. F.eks. så kan en sommerfugl hann lukte en hunn av samme art på over en kilometers avstand. Vepsens luktesans er antagelig like god og i tillegg så har vepsen et meget godt syn.

Blir du oppsøkt av en veps så ikke få panikk og begynn å vifte ukontroller med armer og bein. Veps stikker ikke uten grunn og den spiser ikke mennesker. Prøv å få "øyekontakt" med uvesenet. Dvs. se hvor den er og forsøk å slå den når den er i ferd med å lande eller flyr sakte. På sommeren er det ofte nok å treffe den litt uten at den dør. Den blr da skremt og vil forsvinne ganske raskt. På høsten derimot blir alle arbeidsvepser kastet ut av bolet for å dø. De er da ofte sultne, kalde og i veldig dårlig humør. Da bør du være litt mer forsiktig. Vepsestikk er ikke farlig for normalt friske mennesker som ikke er erlergiske mot innsektstikk.

Veps er faktiske det farligste dyret vi har i Norge, men nå har flåtten tatt over.

Flaggermus er helt ufarlig, men motbydelige for mange.

Jeg leste i ett eller annet blad at "vampyrflaggermus" som suger blod av dyr og noen ganger mennesker kommer lenger og lenger opp i europa og de trodde de ville nå Norge om noen år hvis klimaet blir varmere. ( men det gjelder jo alle planter, dyr osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i ett eller annet blad at "vampyrflaggermus" som suger blod av dyr og noen ganger mennesker kommer lenger og lenger opp i europa og de trodde de ville nå Norge om noen år hvis klimaet blir varmere. ( men det gjelder jo alle planter, dyr osv)

Blodsugende flaggermus finnes bare i Amerika, hovedsaklig Sør-Amerika. De kommer nok aldri til Norge.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps er faktisl mye farligere enn flaggermus. Veps dreper hvert år like mange mennesker i Norge som huggorm gjør på 10 år.

Litt på siden dette her, men jeg måtte bare spørre. Når var sist gang noen døde av huggormbitt i Norge? Jeg vet det har skjedd noen ganger, men normalt sett skal men jo være ekstremt uheldig (og/eller allergisk) hvis man dør av et huggormbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggorm er helt ufarlig. Giften kan være farlig hvis den biter i en blodåre, og det skal mye til. Hvis du er rolig og ikke får sjokk så vil det gå over helt av seg selv.

Men du, det står mye om dette ett annet sted her på forumet.

Flaggermus. Det var jo bra :D

Men hvilke flaggermus leste jeg da. hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så igjennom et par andre tråder om huggorm og fant ikke svar på spørsmålet mitt, derfor stilte jeg det her.

For å understreke det, så er jeg overhodet ikke bekymret for huggorm selv, men siden det ble sagt at faren for dødsfall som følge av vepsestikk er 10 ganger så stor som huggorm, måtte jeg bare spørre. For jeg kan ikke huske å ha hørt om noe konkret for noen av dem de siste 10 årene. Lurte derfor på om det skjer med jevne eller ujevne mellomrom uten at jeg får det med meg.

Forstår det jo uansett slik at både insektstikk og ormebitt i Norge stort sett kun er forbundet med fare i forbindelse med allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det finnes en statistikk på drepte av hugorm. For det tror jeg ikke er mange. Da er nok desverre våre søte rovdyr farligere da det kan dokumenteres 63 drepte i Norge av bjørn og ulv.

Veps dreper nok noen hvert år ja, men de som er i faresonen er jo alergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fuglehunden skriver:

Da er nok desverre våre søte rovdyr farligere da det kan dokumenteres 63 drepte i Norge av bjørn og ulv.

Hvor har du disse opplysningene fra? Over hvor lang tid? Ikke det at jeg har spesielt lyst til å begi meg inn i en ulv/bjørn-diskusjon.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglehunden skriver:

Hvor har du disse opplysningene fra? Over hvor lang tid? Ikke det at jeg har spesielt lyst til å begi meg inn i en ulv/bjørn-diskusjon.

Mvh

Martin

Ville ikke inn i den jeg heller, siden jeg fikk beskjed om at det sto mye om huggorm et annet sted i forumet 8)

I følge Norsk Institutt for Naturforskning (NINA), så er det ett (1) tilfelle av at ulv har drept menneske i Norge, og det var i 1800. Tilsvarende vet de om at 11 personer er drept av bjørn siden 1800, den siste i 1906. Dette er tall fra 2002, men jeg kan ikke huske å ha hørt om flere de siste 6 årene.

Så det hele kommer vel an på hvor langt bak i tid man går. Det er helt sikkert 63 totalt hvis du går hundrevis av år bakover, men jeg er usikker på hvor mye av dette som er dokumentert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Norsk Institutt for Naturforskning (NINA), så er det ett (1) tilfelle av at ulv har drept menneske i Norge, og det var i 1800. Tilsvarende vet de om at 11 personer er drept av bjørn siden 1800, den siste i 1906. Dette er tall fra 2002, men jeg kan ikke huske å ha hørt om flere de siste 6 årene.

Med fare for å blåse i gang en lang ulvedebatt. NINA skriver i NINA-NIKU Fakta 2002 Nr. 1: "ingen er blitt drept eller skadet i løpet av de siste 200 år". Det står ikke noe om at en person ble drept i 1800. Det mest siterte tilfellet av menneske drept av ulv i norge er fra Leksvik i 1612 (http://no.wikipedia.org/wiki/Sagnet_om_Anders_Soli). Men historien kan vel neppe kalles godt dokumentert, da sagnet har en del inkonsistenser og islett av vandrehistorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skle vel denne tråden litt ut også.

Astor Furseth kan bekrefte at det er dokumentert og sansynliggjort 63 drepte mennesker av bjørn og ulv i Norge de siste 400 år. Fra før 1700 til inn i 1900 tallet.

Han forteller om ca 250 historier her i Norge der mennesker har blitt drept eller hardt skadet av bjørn og ulv. 63 av disse er dokumentert sanne. De resterene kan ikke dokumenteres da det er altfor mangelfulle opplysninger og helt sikkert mange antas å være vandrehistorier.

Før 1900 var det jo mye mer bjørn og ulv. Etter at det ble satt igang organisert jakt for å prøve å utrydde disse ble mulighetene for å treffe på rovdyr mye mindre. Det skjønner vi jo, for nå i moderne tid skal det veldig mye til for i det hele tatt oppleve så mye som ett sportegn etter bjørn og ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å blåse i gang en lang ulvedebatt. NINA skriver i NINA-NIKU Fakta 2002 Nr. 1: "ingen er blitt drept eller skadet i løpet av de siste 200 år". Det står ikke noe om at en person ble drept i 1800. Det mest siterte tilfellet av menneske drept av ulv i norge er fra Leksvik i 1612 (http://no.wikipedia.org/wiki/Sagnet_om_Anders_Soli). Men historien kan vel neppe kalles godt dokumentert, da sagnet har en del inkonsistenser og islett av vandrehistorier.

Norges mest kjente ulvehistorie fra 1612 i Leksvik som ligger på fosenhalvøya i Nord Trøndelag.

Juleaften 1612 ble soldaten Anders Solli beordret til å reise til kirken i Leksvik. "Han kommer til ei myr. Der bråstanser han og spisser ører, speider omkring seg. Noen grå skygger skimtes mellom trestammene i myrkanten, og plutselig blir lufta fylt av uhyggelige pesenede lyder fra halsende ulver, som straks etter flyr rett på ham. Han var bevæpnet med sabel, men den hadde fryst fast i slira så han klarte ikke å forsvare seg. Da kirkefolket kom til stedet fant de en død ulv samt levningene etter en blodig arm fra Anders Solli"

Ulvedrapet i Leksvik er kjent blant ulveforskere og blitt betegnet som den mest pålitelige av de tvilsomme historiene om ulvedrapene i Norge.

astronomiske beregninger har slått fast at det faktisk var fullmåne 2.juledag 1612 kl. 08.20 og det er flere bevis som gjør at dette "kan" være sant, men bevisene er ikke helt sikre så man kan ikke med 100% sikkert si om dette er sant eller en vandrerhistorie.

Det er funnet blant annet trekors på denne myra som stammer fra før 1700 tallet. Det er funnet ett trekors med skrift " Her er en Mand af Ulven reven. Anders Solli. anno 1612"

Jeg kunne skrevet inn hele historien her, men det ville tatt sikkert to hele sider her på FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å blåse i gang en lang ulvedebatt. NINA skriver i NINA-NIKU Fakta 2002 Nr. 1: "ingen er blitt drept eller skadet i løpet av de siste 200 år". Det står ikke noe om at en person ble drept i 1800. Det mest siterte tilfellet av menneske drept av ulv i norge er fra Leksvik i 1612 (http://no.wikipedia.org/wiki/Sagnet_om_Anders_Soli). Men historien kan vel neppe kalles godt dokumentert, da sagnet har en del inkonsistenser og islett av vandrehistorier.

Det er WWF som siterer NINA når de sier at siste kjente dødsfall etter ulveangrep var i 1800. Jeg regner bare med at de refererer riktig. På den annen side så sier de på zoologi.no (med referanse til Miljøverndep.1997) at det ikke er funnet dekning for at ulv noen gang har drept mennesker i Norge.

Uansett, la oss holde saken til flaggermus og hveps. Ettersom dokumentasjonen er heller tvilsom både i den ene og andre retningen så blir man aldri enige om hvor mange som er drept av ulv i Norge :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med alle 250 historiene rett fremfor meg nå. Så hvorfor tvile på det.

At en person ved Astor Furseth har funnet ut dette er vel ikke så rart. Han har brukt 10 år på å studert kirkebøker, tingprotokoller, skattemanntall osv osv osv.

Han har rotet veldig langt inn i systemet og har kommet lenger en NINA og de andre som utaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med alle 250 historiene rett fremfor meg nå. Så hvorfor tvile på det.

At en person ved Astor Furseth har funnet ut dette er vel ikke så rart. Han har brukt 10 år på å studert kirkebøker, tingprotokoller, skattemanntall osv osv osv.

Han har rotet veldig langt inn i systemet og har kommet lenger en NINA og de andre som utaler seg.

Jeg stoler vel ikke 100 prosent på alle de historiene pga kildene til Furseth. Det er mange teorier om hvor sanne alle historiene er i kirkebøkene tilbake på 1600 og 1700-tallet. Blant annet blir det hevdet at en del drap begått av mennesker trolig er bortforklart gjennom bjørnedrap, eller som andre sier, at det rett og slett er forfylla prester som ville skape litt blest.

Ikke vet jeg hva som er sant, trolig er noen sanne og noen oppdiktet, men det er i alle fall mange gode historier (hvor grusomme de enn er med tanke på utfallet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo ikke noe om at historiene fra kirkebøkene er sanne. Men kan være det. De som han mener kan dokumenteres som sanne er kilder fra flere områder. Kilder må kobles sammen osv osv.

Har du lest historiene? Jeg holder på med det nå.

Det er rovdyr som lett knuser ett menneske om de vil. Og er de truet så er sjansene støre for at de gjør det. Noen ganger dukker det jo opp "morderbjørner" som bevist jakter mennesker. Man vet jo aldri.

Før var det jo veldig mye bjørn og ulv så det kan ikke sammenlignes med dagens rovdyrbestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det jo veldig mye bjørn og ulv så det kan ikke sammenlignes med dagens rovdyrbestand.

Her sa du noe klokt, bevisst eller ubevisst: Man kan ikke sammenlgine 16- og 1700-tallet med dagens situasjon i Norge. Først når det korreleres opp mot det totale antall bjørn og ulv vil man få et korrekt bilde av hvor farlig disse dyrene er. Og gjør man dette for 16- og 1700-tallet vil man nok se at også da var bjørnen og ulven svært menneskesky og ufarlige (for oss) skapninger. I tillegg kommer det faktum at den kraftige seleksjonen, den flaskehals som bestanden har gått gjennom, kan ha endret bjørneatferden betraktelig. Det vil være naivt å anta at dagens bjørner oppfører seg helt likt som de som levde i Norge på 16- og 1700-tallet.

Denne boka er derfor irrelevant for en diskusjon om dagens rovdyrpolitikk, bare moderne statistikk over rovdyrangrep på mennesker vil da ha relevans.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, disse innleggene viser bare at det er utrolig lett å finne noe irrasjonelt å være redd for hvis en trenger det. SKUUUMLE flaggermus, bjørn eller ulv bak hver en furulegg, NIIIFSE mygg, veps og flått :-)

Da blir det sikkert lettere å samle mot til å gå over veien, som jo ikke er det minste farlig i forhold.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmol lurte på når noen sist døde av huggormbitt i Norge, og jeg har heller ikke funnet noen statistikk på dette. Når jeg skrev at veps hvert år dreper like mange mennesker som huggorm gjør på ti år, så er dette bare et bilde på hvor farlig huggormen er. Et bilde som brukes i forbindelse med blant annet undervisning i førstehjelp. Jeg tror ikke det finnes dokumentasjon for denne påstanden.

Selv husker jeg fra en sommer midt på 1960 talletet, i forbindelse med et feriebesøk på en liten plass på sørlandet som heter Snartemo, at det ble fortalt om et lite barn som nylig var blitt drept av huggorm. Jeg var selv ganske liten den gangen, men det jeg husker best er min mors reaksjon på denne historien, noe jeg i dag forstår bedre enn jeg gjorde den gangen siden jeg i dag selv er far til to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 23. august er det faktisk "Europeisk flaggermusnatt" og det arrangeres turer ut i naturen for å bli bedre kjent med dette dyret flere steder i landet.

En glimrende anledning til behandling av flaggermusfobi.

Mer info hos Norsk Zoologisk Forenings flaggermusgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.