Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakker du sekken?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har jeg letet på forumet etter tråder om pakking. Skal på en tur nå om ikke lenge og det er vel første turen jeg tar som er over 3 dager. Nå har jeg nok en stor nok sekk å drasse med (Para Ranger), men hvordan pakke?

Hvordan pakker dere for 3 dagers turer? (ink alt obligatorisk utstyr, samt små ting som toalettsaker,skifte,mat osv)

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sekk med lommer, for det er en haug småting som man alltid får bruk for underveis. Førstehjelpsskrin, verktøy, gnagsårplaster, regnbukse, sitteplate, lue, sjokolade osv..

Vekta inn mot ryggen, ellers pakker jeg etter prinsippet "viktige ting nær åpningene". Har alt i poser. Noe i plastposer, annet i vanntette pakkeposer. Viktig å ha mange og små i stedet for få og store. Ellers mister man mye plass i sekken til bare luft... Forøvrig blir sekken mindre og mindre etter som årene går. Har gått med alt for mye klær i sekken alt for mange ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

For en flerdagers tur har jeg skaffet meg noen pakkenett som er praktiske. De blir en "pølse" på ca 40x15 cm hvis jeg fyller dem helt. Prøver å ikke stappe dem, de er lettest å hente ut av hvis de bare er sånn passe fulle. Jeg har et nett til yttertøy,(regntøy øverst) ett nett til undertøy og ett nett til diverse. I dette har jeg småposer med repsaker, nødbluss, reservebatteri, skosmurning osv. Det fine med nettene er at du ser hvor ting ligger.

Nederst i sekken har jeg vanligvis den letteste Jervenduken, og soveposen i en vanntett pose. over dette ligger de tre nettpølsene mine, med leir-sandalene imellom. Maten har jeg i en vanlig plastpose over dette nærmest ryggen, sammen med kokesakene og toalettsakene. Øverst telt og liggeunderlag.

Kartene har jeg i en egen lomme midt bakpå. Der er dagbok og annen info. Henger det aktuelle kartet i en kartmappe på hoftebeltet. GPS i lårlomme, kikkert og fotoapparat i jakkelomme. Myggmiddel, solkrem i venstre sidelomme sammen med sammenleggbar kopp. I den høyre sidelomma en litersflaske med vann, vanligvis solbærtoddy tynt spedd ut. Sidelommene er tilgjengelige mens jeg går, trenger ikke ta sekken av.

Sitteunderlag, toalettpapir i topplokket på sekken.

Jeg har en ryggsekk som lar seg åpne på begge sider, så det har ikke betydning hvor jeg legger yttertøyposen, men vanligvis ligger den på min høyre side. Har du bare en glidelåsåpning får du legge yttertøyposen der slik at regntøyet er lett tilgjengelig.

Planlegger forresten å gå neste helg en sving rundt Sulisfjellene, men da tar jeg hunden med. Han bærer sin mat + litt for meg, vanligvis regntøyet og noe frysetørret mat godt innpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer aldri å holde orden i sekken. Den er fint pakket når jeg går ut av døra hjemme, men allerede etter første overnatting er det full uorden i sekken. Nå er sekken bare på 55 ltr så rotet blir jo ikke helt uoverkommelig.

Presenningen og liggeunderlaget har imidlertid sin faste plass på utsiden av sekken, og løsøre ligger i lokklomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pakkposer til alt. Både til mat og klær. Det er stort sett gamle soveposetrekk trekk jeg har brukt,men i fjor kjøpte jeg meg ett par poser som er produsert for å være pakkposer. Synes de er litt for store. Og de siste årene har jeg begynt å pakke maten i dagsrasjoner på rundt 500 gram. Hvis det er snakk om mer enn en helgetur. Klarer lettere å holde orden da. Ellers så er alt som jeg kan komme til å trenge under marsj , så som førstehjelputstyr (gnagsårplaster) og annet pakket i lokklomme eller sidelommer.

Liker å holde orden i sekken , og er etterhvert blitt en fanatisk gramjeger. Kommer med alderen. Gjorde meg ingenting før å hive en sekk på ryggen som veide godt over 30 kilo, med ett par 6 pakninger øl oppi.Men nå synes jeg at sekken ikke skal veien mer enn 20. Og jeg klarer det selv om turen varer en uke, og jeg skal bo i telt , og jeg er alene på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flerdagers tur har jeg skaffet meg noen pakkenett som er praktiske. De blir en "pølse" på ca 40x15 cm hvis jeg fyller dem helt.

Mine pakkeposer er for runde i formen. Hvor fikk du tak i slike "pølser"? De hørtes smarte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Det er Bergans sine. De finnes i en stor, en middles og en liten utgave, jeg bruker stort sett bare de store. Bedre å pakke løst i en stor enn stappe inni en liten. Du finner dem hos forskjellige forhandlere, her er link til Bergans egne sider http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Ser at linken ikke går helt til produktet. Velg Travel line, og deretter pakking, så finner du dem. Svært praktiske synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og er etterhvert blitt en fanatisk gramjeger. Kommer med alderen. Gjorde meg ingenting før å hive en sekk på ryggen som veide godt over 30 kilo, med ett par 6 pakninger øl oppi.Men nå synes jeg at sekken ikke skal veien mer enn 20. Og jeg klarer det selv om turen varer en uke, og jeg skal bo i telt , og jeg er alene på tur..

oi, det må du lære oss! når går første kurs? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulsens første pakkeprinsipp: Pakk _ALT_ i pakkeposer. :)

Paulsens andre pakkeprinnsipp: Alle ting har sin faste plass.:)

Bruker selv Sea-To-Summits vanntette pakkeposer i forskjellige farger, og synes at dette fungerer supert. Disse kjøpes bl.a. på XXL.

Har 2 forholdsvis store pakkeposer til hhv. mat og klær (ca. 15 ltr), 2 mindre til diverse utstyr (1 for lett-tilgjengelig utstyr, og 1 for ting man behøver sjeldnere) samt 1 bitteliten til turhåndkle og dasspapir.

Bruker for det meste en 47 ltrs Arcteryx Naos sekk, og da dytter jeg sovepose + liggeunderlag nederst (stående) og deretter plasseres de resterende pakkeposene vertikalt slik at de enkelt kan "nappes" opp.

I topplokket ligger fleecen lett tilgjengelig, mens solkrem, myggmiddel, liten lommelykt og snacks er å få tak på i den minste ytterlommen. I den andre (store) ytterlommen ligger alltid regnklærne (skallklær).

En av fordelene med vanntette pakkeposer (i tillegg til at man holder god orden) er at disse kan legges rett på våt bakke (og tåler regn) dersom man benytter tarp/gapahuk; slik at man slipper å romstere i sekken mer enn nødvendig, og dermed eksponere seg for vær og vind.

TH

Påst skriptum: Vekt på sekk, estimater

Hytte-til-hytte om sommeren: 4-6 KG avhengig av sikkerhetsutstyr

Sommertur opp til en uke: 7-12 kg (avhengig av tarp eller telt)

Vår/sommer/høst 10-15 dager (telt, kokeutstyr, mat): 10-15 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.